Лук'янчікова Ірина Юріївна, вчитель початкових класів Харківської загальноосвітньої школи № 154
Готуючись до цього уроку необхідно:
1. Попередньо повторити правила роботи з картою.
2. Підготувати з учнем міні – доповідь на тему «Легенда про Київ»; загадки про корисні копалини;
3.Попередньо дати вивчити вірш напам’ять.
4. Продумати образ шахтаря (костюм для дитини).
5. Підготувати аудіо запис Гімну України.
6. Відповідально підійти до вибору наочності.
Тема уроку: Це моя Україна, це моя Батьківщина.
Мета уроку:
- ознайомити учнів з легендами виникнення міст України, з географічними поняттями;
- формувати компетентність уміння правильного, свідомого, виразного читання, слідкувати за ходом бесіди, вчити змістовно відповідати на запитання;
- розвивати кругозір, пам'ять, мислення; уміння відгадувати загадки; показувати на карті міста, річки; збагачувати словниковий запас;
- повторити правила роботи з картою; правила поведінки під час прослуховування гімну;
- виховувати повагу до історії свого народу, усвідомлене й бережливе ставлення до історичних та культурних цінностей рідного краю; патріотизм; любов до рідного краю.
Тип уроку: Інтегрований урок з предметів «Я у світі», «Природознавство», «Трудове навчання», «Літературне читання».
Обладнання:
- підручник «Я у світі» Н.М. Бібік;
- предметні малюнки: Україна, Київ, Дніпропетровськ, Чернігів; Герб України, Прапор України, слова Гімну України; знак питання;
- портрети: В. Мономах, П.П. Чубинський, М.Вербицький;
- аудіозапис Гімну України;
- дитяча карта України;
- карта корисних копалин України;
- роздатковий матеріал: пазл «На озері Світязь»; картки-відгадки «Корисні копалини»: сіль, пісок, вапно, вугілля, природний газ;
- костюм шахтаря (за можливістю).
Хід уроку
-
1. Організація класу
1.1 Привітання
Пролунав дзвоник. Починається урок. Я посміхнуся вам, а ви посміхніться одне одному і подумайте, як добре, що ми сьогодні разом. Ми спокійні, добрі, привітні, ласкаві. Ми всі здорові. Глибоко вдихніть і видихніть. Видихніть вчорашню образу, злість, неспокій. Забудьте про них. Вдихніть у себе свіжість весняного ранку, тепло сонячних променів, чистоту річок. Я бажаю вам гарного настрою і дбайливого ставлення одне до одного, бо ми живемо з вами у найкращій країні.
-
2. Актуалізація опорних знань.
2.1 Відгадування загадки.
На дошці знак питання, на іншій – малюнок України (прихований). (Учитель показує на знак питання).
Загадкове місце приховує загадкове слово, без якого ми не можемо розпочати наш урок. Слухай, думайте, відгадуйте.
Красивий, щедрий, рідний край.
І мова наша – солов’їна,
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься …(Україна).
- Ви правильно відгадали загадку. (Учитель відкриває дошку й з’являється зображення України).
- Діти, ви сказали, що наша країна називається Україною. Як замінити слово Україна іншими словами? (Відповіді дітей – Вітчизна, Батьківщина, рідний край та ін.).
- Що значить любити Батьківщину?
-
3. Повідомлення теми й мети уроку
- Як ви гадаєте, про що буде йти мова на уроці?
- Правильно. Тема нашого уроку: «Це моя Україна, це моя Батьківщина». Сьогодні ми з вами вирушимо мандрувати Україною. Я пропоную вам на уроці бути у ролі мандрівників.
- Хто такі мандрівники? (Відповіді дітей).
Якщо ви готові мандрувати, ми починаємо!
4. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
4.1. Символи України. Розповідь учителя
Наша країна велика. Україна – держава на південному сході Європи. За територією – 603, 7 тис. км – її можна порівняти із Францією. Із заходу на схід Україна простягається на 1316 км, а з півночі на південь – на 839 км.
Україна – незалежна держава. 24 серпня 1991 року було прийнято Акт проголошення незалежності України!
У кожної держави є державні символи.
- Діти, назвіть державні символи України.
- Правильно, Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.
Наш герб – тризуб. Що ви знаєте про наш герб?
Його запровадив київський князь Володимир Мономах. (Учитель демонструє портрет князя). Подивіться на ілюстрацію тризуба. На ньому можна прочитати слово «воля». У давні часи герби зображували на лицарських щитах.
- Чи знаєте ви, що герб – це офіційна емблема держави?
- Поясніть значення слова «емблема»? (Умовне зображення якогось поняття.)
- Де зображують герб? Так, правильно. Зараз герби зображують на прапорах, грошах, печатках.
Запам’ятайте цю дату: 28 червня 1996 року Конституцією України цей історичний символ затверджено як Державний Герб нашої країни.
- Що таке прапор? (Полотнище правильної геометричної, найчастіше прямокутної форми, підвішене на жердині).
- Якого кольору Державний Прапор України?
- Що позначає синій колір на Державному Прапорі України?
- Що позначає жовтий колір на Державному прапорі України?
Найдавніша згадка про синьо-жовтий Прапор відноситься до 1410 р., коли українські полки з Галичини брали участь у битві з німцями.
Наш гімн має назву «Що не вмерли України ні слава, ні воля…». Слова національного гімну написав у 1862 році видатний український поет П. Чубинський. Музику написав видатний композитор М.Вербицький.
Гімн – це урочиста пісня, виконання якої пов’язане зі святковими урочистостями, офіційними заходами, військовими парадами.
- Діти, скажіть, де ви чули Гімн України?
- На яких шкільних заходах ви слухаєте Гімн України? («Перший дзвоник», «Останній дзвоник», шкільні лінійки).
- Як державний атрибут гімн установився пізніше герба й прапора.
- А чи знаєте ви, як поводити себе під час прослуховування гімну?
(Виходить учень і розповідає правила).
Під час звучання Гімну України слід пам’ятати:
- Присутні повинні зупинити будь-який рух;
- Підвестися;
- Праву руку покласти на серце.
Прослуховування Гімну України.
4.2. Україна на карті. Робота над картою України.
Повторення правил роботи з картою.
Виходить дитина й нагадує дітям правила роботи з картою.
- Стояти біля карти потрібно так, щоб не заступати її собою.
- Показувати об’єкти на карті указкою.
- Показувати не напис, а місце розташування, обводячи указкою берегові лінії океанів, морів, межі гір, кордони країн тощо.
- Показувати річки на карті правильно від витоку до гирла.
- Показуючи на карті певний об’єкт, розповідай про нього.
Давайте подивимось, який вигляд має наша країна на карті. (Учитель постійно звертається до потрібної наочності).
- Яка столиця України? (Виходить дитина й показує місце розташування міста на карті України). Учитель, указуючи на зображення міста Києва, читає уривок вірша І. Неходи .
Рідний Київ
Дніпро широкий, пісня солов’їна,
На каштанах голуба роса…
Рідний мій Київ – серце України,
Наша слава, гордість й краса!
- Як виникло місто Київ?
- Діти, хто може пояснити значення слова «легенда»? (Легенда – народний переказ про якісь події або життя людей).
(Виходить дитина, яка розповідає легенду про утворення міста Києва).
Легенда про Київ
Жили колись три брати – Кий, Щек і Хорив. Була в них красуня-сестра Либідь.
Місцем свого поселення обрали вони вкриті дрімучими лісами гори на березі могутньої річки. На великій горі побудували місто, якому дали ім’я на честь старшого брата, - Київ. Дві інші гори, на яких поселилися молодші брати, називалися Хоревиця і Щекавиця, а одну з річок вони назвали Либідь.
Відтоді минуло багато часу…
І сьогодні Київ зачаровує людей красою золотоверхих храмів, архітектурою будинків і мостів. На превеликий жаль, багато пам’яток старовини не збереглися до наших днів. Такі колись прекрасні річки, як Либідь, Почайна, Дарниця уже давно не милують око своєю красою або й зовсім зникли…
- Які ви знаєте міста України? (Виходять діти й показують на карті великі міста України: Харків, Чернігів, Дніпропетровськ, Київ, Львів). Кожний показ на карті супроводжується звертанням учителя до наочності на дошці.
- Чи бажаєте ви дізнатися, яка існує легенда про місто Чернігів?
4.3 Легенди. Читання тексту з підручника.
Самостійне читання тексту з підручника.
Словникова робота.
- Чи зустрілися вам у тексті незнайомі слова? Які?
- Хозари – давні напівкочові племена.
- Сіверяни – давнє східнослов’янське плем’я.
Вибіркове читання.
- Назва міста Чернігів оповита легендами, прочитайте її. Прочитайте Легенду про князя Чорного.
- Прочитайте легенду про княгиню Чорну.
- Знайдіть легенду, яка стверджує, що раніше місто називалася Сернігів.
- Давайте з вами спробуємо відповісти на запитання, якій із цих легенд можна вірити?
- Правильно, молодці.
4.4 Бесіда. Водні багатства України.
- А чи знаєте ви, що на карті України зображені не тільки міста, а й річки?
- Діти, які ви знаєте ріки України? (Дніпро, Сіверський Донець, Дунай, Дністер, Південний Буг та ін.).
- Які ви знаєте ріки Харкова? (Харків, Уди, Лопань).
Більшість річок України рівнинні. Вони течуть повільно по широких долинах. Живляться ріки із дощових і талих вод. Але ріки, які стікають з гір, течуть швидко.
- Хто може їх показати?
- Ви так багато знаєте річок України, а може, є серед вас діти, які назвуть озера України? (Синевір, Ялпуг та ін.).
- Зверніть увагу, окрім тих озер, що ви назвали, є озеро – Світязь. Подивіться на ілюстрацію, яке воно красиве, чудове.
Учениця читає уривок із вірша Л. Костенко.
Я хочу на озеро Світязь,
В туман таємничих лісів.
Воно мені виникло звідкись,
У нього стосот голосів.
Воно мені світить і світить,
Таке воно в світі одне.
- Я Світязь, я Світязь, я Світязь!
- Невже ти не чуєш мене?!
- Що ви відчули, під час слухання вірша?
4.5. Робота в парах. Творча робота
Хлопчик на озері Світязь.
Скласти пазл.
- Що у вас вийшло? – У мене так само.
- Молодці
4.6 Фізкультхвилинка
- А тепер відпочинемо. Підведіться, послухайте вірш і повторіть рухи за мною:
Україна, (Розводять руки в сторони)
Рідний край, (Піднімають руки догори)
Поле, річка, (Повороти тулуба з розведеними в сторони руками)
Синій гай. (Присідають, руки на пояс)
Любо країною іти, (Ходьба на місці)
Тут живемо я і ти! (Рука показують спочатку на себе, потім на дітей навколо)
4.7. Природні скарби України.
- Діти, а хто з вас знає, що наша рідна Україна казково багата. Найцінніші багатства нашої країни – природні копалини.
- Може, ви знаєте, хто добуває корисні копалини? Правильно, шахтарі.
- Які природні копалини ви знаєте?
Нам знадобиться допомога шахтаря, який загадає загадки про природні копалини. (Дитина в образі шахтаря читає загадки, відповідають діти, показуючи малюнки-відгадки).
У воді родилось, а води боїться. (Сіль)
Що росте на камені? (Пісок)
Не горить, а гасити доводиться. (Вапно)
Чорне, блискуче, всіх людей гріє. (Вугілля)
Під землею вогонь горить, а на плиті обід кипить. (Природній газ)
Висновок робить учитель разом з дітьми про необхідність корисних копалин у житті кожної людини.
На території України є також родовища будівельного й декоративного каменю – граніту, лабрадориту, мармуру, кварцу. (Звертаю увагу на позначки корисних копалин)
Історично й географічно склалося так, що в Україні багатий рослинний світ, родюча земля. В Україні вирощують зернові, картоплю, цукрові буряки, соняшник, кормові культури.
5. Закріплення нових знань.
5.1. Вікторина.
- Коли святкує вся країна,
Всі дорослі і малі,
Іменини Батьківщини –
Краще свято на землі –
День Незалежності?
- Небеса блакитні
Сяють з глибини,
А пшеничні й житні
Мерехтять лани.
- Символ нашої держави –
Це тризуб жовто-яскравий.
- Коли звучить він – всі встають,
До серця руку прикладають,
І вголос, й подумки співають,
І Україну прославляють.
- У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без…(Батьківщини).
5.2. Гра «Збери прислів’я». Робота в парах.
У дітей на партах картки з прислів’ями. Частинки прислів’їв переплутані. Потрібно їх поєднати.
Рідна земля і …. ... а дома краще.
Де б не було добре, … та дома миліше.
За морем тепліше… … в жмені мила.
-
6. Висновок уроку.
- Які завдання ви виконували на уроці?
- Якими містами України мандрували?
- Які річки та озера зустрілися на вашому шляху?
- Які Державні Символи України ви знаєте?
-
7. Словесна рефлексія.
- Чого ви навчились на уроці?
- Що вас здивувало?
- Яке відкриття стало найцікавішим?
- Кому сподобався урок, покажіть зелену картку, а кому не сподобався – червону.
- Завершимо наш урок рядками А. Камінчук:
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина.
Степом котиться диво-луна.
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна.
- Не забувай, що ти дитина землі, що зветься Україна. Ти повинен любити свою Батьківщину. Вона в тебе – єдина!
-
8. Домашнє завдання.
Об’єднайтесь у групи. Проведіть дослідження: з’ясуйте походження назви вашого міста. Результати роботи оформіть.
Список літератури:
- Я у світі. 3 клас : підруч. Для загалноосвіт. навч. закл. / Н.М.Бібік. – Х. : Вид. група «Основа», 2013. – 160 с.: іл..
- Тисяча загадок. / Уклад.: Л.Вознюк – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. – 144 с.
- Усі уроки курсу «Я у світі». 3 клас. – Х. : Вид. група «Основа», 2014. – 174 с.
- Занимательное азбуковедение: Кн. Для учителя /Сост. В.В. Волина. – М.: Просвещение. 1991. – 363 с.
- Природа рідного краю. / авт. - упорядники В.М. Скляренко, М. О. Панкова. – Харків: Основа, 2011- 319 с.
- Україна:/ авт.- упорядники В.М. Скляренко та ін.; Харків: Фоліо, 2003. – 319 с. - / Дитяча енциклопедія.