Тема: Право на освіту в Україні.
Мета уроку: ознайомити учнів із основними положеннями конституційного права громадян України на освіту, нормативними документами, що врегульовують право на освіту, наявністю форм навчання, системою освіти в України; формувати правовий понятійний апарат, розуміння потреби в неперервній освіті та самоосвіті, розвивати вміння працювати з юридичними документами, уміння аналізувати нормативні акти; виховувати правову культуру, громадянську активність, повагу до законодавства України.
Обладнання уроку: Конституція України, витяги Законів «Про освіту», роздатковий матеріал, схеми, таблиці, ілюстрації, підручник, епіграфи до уроку.
Тип уроку: урок критичного мислення.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань учнів
Бесіда з класом.
1. Згадайте, що таке права і свободи? Коли вони наступають?
2. Як класифікуються права людини?
3. Перелічіть громадянські (особисті) права громадян?
4. Які права відносяться до групи політичних прав?
5. Перерахуйте соціально – економічні права?
6. Яке найголовніше право для дітей вашого віку ви вже здійснюєте?
7. Кожен із вас мріє про те, щоб мати у дорослому житті гарну роботу?
8. А що ви вкладаєте в це поняття?
9. Яка умова допоможе отримати таку роботу?
Якою буде у вас освіта, таку ви матимите можливість отримати роботу.
Які асоціації у вас викликає слово освіта?
Ви — учасники освітнього процесу, тож згодом здобудете загальну середню освіту. Ви вже багато знаєте про неї. А що б ви ще хотіли дізнатися про освіту? Отже, сьогодні ми спробуємо ще більше дізнатися, чи забезпечені державою можливості реалізації права на освіту в Україні, пошукаємо шляхи вдосконалення освіти. Тема нашого сьогоднішнього уроку «Право на освіту».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
План:
1. Право на освіту в Україні.
2. Які середні навчальні заклади існують в Україні.
3. Права та обов'язки учнів, учителів і батьків у навчальному процесі
Проблемним запитанням нашого уроку буде запитання :
«Чим є освіта сьогодні – правом чи обов’язком?».
Думаю, що по закінченні уроку ми зможемо дати відповідь на поставлене запитання.
1. Право на освіту в Україні.
У незалежній Україні право на освіту закріплено конституційно. Крім Конституції, норми в галузі освіти закріплюють Закони «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про вищу освіту».
Опрацюйте зміст ст. 53 Конституції України за правилами «Кольорових капелюхів».
Білий капелюх – зміст статті
Жовтий – позитивні сторони
Чорний – негативні
Синій – висновок
Червоний – власне ставлення
Зелений – власне бачення проблеми, ваші пропозиції.
2. Які середні навчальні заклади існують в Україні.
Працюємо в парах. Текст підручник §11, стр.73-74
Метод «Критичне читання»
Прочитайте й за допомогою позначок «+» та «–» визначте «я це знаю», «я не знав цього». Яких знаків більше?
1) Який дитячий заклад ви відвідували, коли ще не ходили до школи?
2) На які умовні частини поділяється школа?
3) Чи плануєте ви продовжити навчання після закінчення 9 класу?
4) Назвіть навчальні заклади, у яких можна здобути вищу освіту.
5) Як ви вважаєте, чи всі вони надають однаковий рівень знань та кваліфікації?
6) Яким шляхом можна здобути кваліфіковану професійну підготовку?
Вчитель коментує та доповнює відповіді учнів, звертає їхню увагу на варіативність шляхів отримання освіти: 9 клас — професійна освіта— вищий навчальний заклад III—IV рівнів акредитації; 9—10— 11 класи — вищий навчальний заклад І—II рівнів акредитації — вищий навчальний заклад III—IV рівнів акредитації тощо. Указуючи на право кожного учня самостійно обирати свій шлях, як конституційну норму підкреслюю важливість та обов’язковість отримання повної загальної середньої освіти.
3.Права та обов'язки учнів, учителів і батьків у навчальному процесі.
Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», статут школи визначають права та обов'язки учасників навчально-виховного процесу: учнів, учителів, батьків.
Робота з документом. (Готується як роздавальний матеріал на кожну парту.)
– Опрацюйте витяг із Закону України «Про освіту»
Питання:
1. Що означає словосполучення навчально-виховний процес?
2. Хто є його учасниками?
3. Які права та обов’язки мають учасники навчально-виховного процесу?
4. Назвіть основні принципи навчання, на яких ґрунтується освіта?
V. Рефлексія.
1. Рішення правових задач стр.76
2. Завдання. Вставте пропущені слова у тексті:
«Конституція України проголосила ______________ освіту. Це право гарантується доступністю і ________ дошкільної,____________ , професійно – технічної освіти в __________________і ______________навчальних закладах. Вищу освіту в ___________ і ________________ навчальних закладах можна здобути на _________________ основі, мають право здобувати освіту рідною мовою».
3. Обговорення проблемного запитання
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Метод незакінченого речення.
«Сьогодні я на уроці дізнався/ дізналась…»
«На уроці було цікавим…»
«Я цей урок запам’ятаю, тому що….».
Отже, освіта – основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави.
Виставлення оцінок і їх мотивація.
VІІ. Домашнє завдання
§11