І.С Саф'яник , учитеть біології , хімії та основ здоров'я Новотягинської ЗОШ с.Новатягинка, Херсонської обл.Білозерського р-н.
Метапредметні вміння в проектно-дослідницькій діяльності учнів.
Робота вчителя переконує в тому, що заняття учнів проектно-дослідницькою діяльністю сприяє формуванню у них метапредметних вмінь, які необхідні для успішної реалізації творчого потенціалу , і забеспечують перехід від роздріблення знань на предмети до цілісного образного сприйняття світу.У природі хімічні, біологічні та фізичні явища тісно взаємопов'язані.В учбовому процесі ці зв'язки розриваються, так як предмети ,які вивчають ці явища, розділені згідно навчально-освітніх програм. Тому в школі обов'язково повинні використовуватися технології, які формуватимуть у школярів міжпредметні вміння, направлені на освоєння учнями реальних ( які використовуються у життєвих ситуаціях) знань на базі одного або всіх навчальних предметів.
Проектно-дослідницька діяльність як найкраще підходить для реалізації основних принципів, навчання що розвивається - демонстрація учнями конструктивних шляхів розв'язання актуальних проблем.
У процесі роботи над науково-дослідницькими проектами учні не тільки поглиблять свої предметні знання ,а й почнуть розвивати особистісні та інтелектуалні здібності. У них формується вміння співпрацювати у колективі, працювати самостійно, розумно використовувати різноманітні джерела наукової інформації, правильно обирати цільові і сміслові настанови, адекватно використовувати мовні засоби для дискусії і т.д.
Дослідницька діяльність учнів, застосована на засадах самостійності, орігінальності,вмінні пояснити явища які спостерігаються на основі знань біології, сприяє розвитку мислення, потреби наукового пошуку.
Зазвичай така робота проводиться на факультативах, додатковіх і індивідуальних заняттях, позакласних заходах.І тут дуже важко переоцінити роль вчителя, головною задачею якого стає не просто передача знань, а й навчання способам роботи з отриманими знаннями.
Дуже важлива позитивна мотивація до вивчення предметів природничо-наукового циклу. Вже у п'ятому класі на уроках природознавства починається формування біологічного та екологічного мислення учнів, їх знайомство з красою Сонячної системи, різноманіттям природи, а також її складовими.
Рослини пришкільної території і найближчих районів вивчаються з урахуванням їх властивостей наприклад: (поглинання газів- липа, ясен, бузок, клен), пилу (клен, верба, тополя, дуб, бузина),повітря (хвойні породи)
Дітям цікаво переконатися на власному досвіді, що у жаркі літні дні на доріжці біля газону температура повітря на висоті людського зросту на 2-3*С нижча.
В 7-9 класах важливо виділити категорію талановитих дітей. Навчання таких дітей потребує спецефічних методик, високого рівня самостійності, постійної емоційної підтримки зі сторони вчителя. Для цих дітей важливо розв'язати важку заачу і отримати бажаний результат. Науково-дослідницькі допоможуть дітям в реалізації їх потенціалу.
Під керівництвом вчителя розпочинається дослідницька робота. Проектно-дослідницька, природничо- наукова діяльність неможлива без широкого використання різноманітних методів і засобів навчання в тому числі і інформаційних технологій, які зорієнтовані на особистісний підхід до навчання і дозволяють якісно підняти рівень пізнавального інтересу у школярів, індивідуалізуючи освітній процес.
Метапредметний підхід до процесу освоєння проектно-дослідницької діяльності школярами припускає осмислення ( а не запам'ятовування) важливих понять учбового предмета, перевідкриття набутих знань із різних навчальних предметів, формування власної позиції на основі самостійного провнденного досдідження.
ВКонтакте - комментарии