Практичні рекомендації
для діяльності вчителя, що можуть посприяти йому в спробах
робити перші кроки у бік гуманізації свого педагогічного процесу.
- Коли зустрічаєте учнів, кажіть (своїм виглядом, посмішкою, виразом обличчя, словом): "Ми (Я) чекали вас."
- Виявляйте жваву цікавість до життя учнів, до їх радощів, смутків, прагнень, успіхів.
- Умійте викликати співробітництво не тільки у вчинках, але й у мисленні.
- Робіть день народження кожного учня святом і підносьте йому в подарунок урок, лист, малюнок, твір, відповідь; дайте йому відчути, як його люблять і не шкодуйте витрачених на це кілька хвилин уроку.
- Любіть сміятися разом з учнями.
- Виражайте жвавий інтерес до захоплень окремих учнів.
- Дивуйтеся, захоплюйтеся, радійте, коли учень робить гідний вчинок, виявляє кмітливість, мислить зосереджено.
- Заохочуйте творчу діяльність учнів.
- Вибачайтеся перед учнями, якщо не можете одразу відповісти на пізнавальне запитання, поясніть причину відверто, скажіть, що дасте відповідь за декілька днів, і не забудьте виконати обіцянку.
- Пишіть батькам листи з позитивною оцінкою діяльності або вчинків учня.
- Пропонуйте батькам відвідувати уроки.
- Робіть урок акумулятором життя учнів, цінуйте, любіть, приймайте і проводжайте кожен урок.
- Знайомте учнів з планом уроку, беріть до уваги побажання дітей з приводу змісту уроку.
- Запрошуйте учнів бути співучасниками ваших педагогічних пошуків, висловлювати свою думку щодо того чи іншого методу, завдання і т.д., застосовуваних вами з метою апробування.
- Заохочуйте дітей ставити запитання, виражати власну думку. До тверджень, суджень дітей ставтесь серйозно, з гідністю.
- Провокуйте дискусії учнів з вами, давайте їм можливість доводити вам, пояснювати помилки, спростовувати ваше твердження, і тоді, визнавши їхню рацію, виражайте подяку за те, що не дали вам перебувати в омані.
- Учіть учнів етично висловлювати, обговорювати, доводити свою думку.
- Заохочуйте пошукову, дослідницьку діяльність учнів.
- Вводьте на уроках миттєвості мовчання, коли учні спрямовують думки до Прекрасного, до свого внутрішнього світу. Такі моменти можуть викликати іскру сердечного вогню.
- Міркуйте вголос самі, щоб давати учням зразки: як думати, як шукати вирішення задачі.
- Закликайте учнів знаходити і виправляти допущені помилки у своїх письмових роботах; виправлені самими дітьми помилки не приймайте за помилки.
- Давайте учням на уроках альтернативні матеріали задачі, завдання.
- Користуйтеся способом "допущення" вами помилок, надавайте учням можливість виявляти їх і виправляти; дякуйте їм за сприяння.
- Не ставте одну Дитину у приклад іншій ні за старанністю, ні за поведінкою.
- Допомагайте учням перевершити самих себе.
- Задавайте домашнє завдання за вибором, дозволяйте учням самим теж задавати собі завдання.
- Заохочуйте прагнення учнів братися за вирішення складних задач, завдань. Допомагайте їм.
- Пропонуйте бажаючим готувати і проводити на уроках свої п'ятихвилинні уроки, допомагайте їм у цьому.
- Звертайтесь до учнів із проханням допомагати вам складати складні завдання, кросворди, а при їхньому використанні на уроках не забувайте вказати автора роботи.
- Виражайте учням подяку за сприяння в проведенні цікавого уроку.
- Вибачайтесь перед дітьми, якщо урок не викликав у них емоційного й інтелектуального задоволення, намагайтеся з'ясувати причини разом з учнями.
- Виявляйте своє оптимістичне ставлення до можливостей учня, особливо, коли його спіткає невдача.
- При своїх оцінних судженнях з приводу роботи учня більше спирайтесь на позитивне досягнення; помилки і невдачі розглядайте та тлі досягнутого.
- Заохочуйте самооцінку й оцінну діяльність кожного учня, давайте йому можливість оцінити свою роботу вголос, висловлювати свою оцінку про роботу інших.
- Розвивайте в учнях повагу до висловлюваних слів. Учні повинні зрозуміти, що кожне слово - як стріла гучна, кожне слово - як печатка думки.
- Розвивайте в собі великий дар терпіння. Творче терпіння творить міць, із кожною годиною напружується дійсність.
- Прагніть до оволодіння витонченим виконанням педагогічних процесів.
- Говоріть з учнями спокійно, приємним голосом і експресією, частіше посміхайтеся.
- Стежте за чистотою вашої мови, не допускайте її забруднення.
- Говоріть з учнями спокійно, приємним голосом і експресією, частіше посміхайтеся.