Вчительський Журнал он-лайн

 

ДО ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Друк

Л.С. Капінос

м. Харків

ДО ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Актуальність теми. Нові суспільно-економічні відносини в нашій державі спричинили зміни ієрархії цінностей у суспільстві та ціннісних домінант кожної конкретної особи. Це зумовлює необхідність суттєвого реформування діяльності всіх соціальних інститутів суспільства. Провідним завданням цих інституцій має стати піднесення людини як найвищої цінності суспільного життя, розвиток її інтелекту, потенційних творчих можливостей, формування загальнолюдських і національних, моральних та естетично-духовних вартостей. На розв’язання цих завдань спрямовані важливі державні документи – Закони України «Про освіту», «Про вищу освіту». У Національній доктрині розвитку освіти України в ХХІ столітті зазначено, що виховання особистостей, які, володіють високою моральністю, виявляють національну і релігійну терпимість, поважають традиції і культуру інших народів, є основним завданням освіти в сучасному суспільстві.

Стан розробки проблеми. Аналіз наукової літератури засвідчує, що проблема духовних цінностей людини була актуальною ще з прадавніх часів. Сучасні вчені (Е. Абдулін, Ю. Алієв, І. Бех, В.Дряпіка, О. Олексюк, Г. Падалка, О. Рудницька та ін.) відзначають, що частиною глобальної духовної кризи, яку переживає людство сьогодні, є криза в галузі теорії і практики виховання. Ця криза проявляється на всіх рівнях: ціннісно-смисловому, цільовому, змістовому, технологічному, результативному. В зв’язку з цим відбуваються зміни освітніх парадигм, що відображено в державних нормативних документах. Так, у Законі України “Про загальну середню освіту” наголошується, що основою реформування загальної середньої освіти є реалізація принципу гуманізації освіти.

Наявність проблемної ситуації. Вивчення практичного досвіду дає зрозуміти, що існують проблеми пов’язані з неузгодженістю закладеного у музичному мистецтві потенціалу розвитку особистості, її здатності до художнього світосприйняття і тими соціальними установками, які склалися у загальноосвітніх школах і педагогічній практиці загалом. В.Орановська визначає суперечності між: емоційно-образною природою музичних творів і раціонально-логічною освітньою парадигмою; необхідністю здійснення асоціативних міжхудожніх зв’язків і тематичним характером вивчення художніх творів відповідно до програм з “Музики”, що не сприяє цілісному осмисленню духовної цінності музичного образу. У зв’язку з цим проблема формування духовних цінностей школярів на уроках музики набуває особливого значення.

Виклад основного матеріалу. Основу для вивчення проблеми духовних цінностей молодших школярів становлять дослідження відомих психологів (Л. Виготського, А. Леонтьєва, С. Рубінштейна) та педагогів (Н. Ветлугіної, Д. Кабалевського, О. Мелік-Пашаєва, Б. Неменського). Вітчизняні та зарубіжні психологи (В. Зінченко, О. Киричук, В. Моляко, Р. Мей, А.Мілтс, А. Маслоу, К. Роджерс та ін.) розглядають різні аспекти одухотворення особистості в процесі її розвитку.

Окремі аспекти формування духовних цінностей молодших школярів відображено в дослідженнях Н. Батюк, І. Бужини, О. Коваль, С. Жукова, Л. Прокоф’євої, О. Ростовського.

Аналіз наукових джерел з проблеми дозволив виділити три основні напрями розгляду проблеми цінностей, а саме: філософський – виявлення й характеристика сутності ціннісних орієнтацій через категорію «цінність»; соціологічний – через розгляд системи соціальних зв’язків і залежностей, що визначають процес формування соціальних ціннісних орієнтацій; психолого-педагогічний – через аналіз механізму формування ціннісних орієнтацій і їх вплив на розвиток особистості.

Аналіз поглядів науковців підводить до висновку про те, що поняття “духовні цінності” тривалий час ототожнювалось з поняттями “загальнолюдські цінності” або “релігійні цінності”. Насправді духовні цінності – поняття поліаспектне за своєю суттю та за втіленням у матеріалізованих формах. Духовні цінності – це специфічний вид цінностей, які максимально ідентичні сутнісним силам людини і сприяють її оптимальній самореалізації. Вони є основою гуманізації суспільних відносин, утвердження людини вищою цінністю в ієрархії цінностей. Духовні цінності – це орієнтири, що відіграють роль ідеалу, еталона, з’ясовують ставлення людини до навколишнього світу і регулюють її поведінку.

Урок музичного мистецтва в загальноосвітньому навчальному закладі спрямований на пізнання навколишнього світу засобами музичного мистецтва та розуміння учнями зв’язків музики з іншими видами мистецтва, з природним і культурним середовищем життєдіяльності людини.

Одними з основних його завдань є формування уявлень про сутність, види та жанри музичного мистецтва, особливості його інтонаційно-образної мови, засвоєння основних музичних понять і термінології; формування здатності використовувати набуті музичні знання та вміння; формування здатності сприймати та інтерпретувати музичні твори; розвиток загальних і музичних здібностей, творчого потенціалу особистості.

Саме діяльність учня і педагога, їх власна активність мають стати основою музичної освіти. При цьому учні не повинні виступати як об'єкти педагогічних впливів, а як активні суб'єкти навчального процесу, які у власній діяльності, відповідно до своїх вікових та індивідуальних особливостей, зі своїм, хоча й невеликим, але унікальним досвідом, відкривають дійсність, відтворену в музиці, по-своєму сприймаючи і переживаючи її. В активності самих дітей полягає величезний потенціал розвитку їх музично-творчих здібностей.

Урок музичного мистецтва - основна форма організації музичної освіти і виховання в школі. І хоча є можливою організація музичних гуртків, факультативних занять, урок музичного мистецтва, охоплюючи всіх учнів, ніколи не втратить свого значення.

Урок може включати різні види музичної діяльності учнів: вокально-хоровий спів, слухання, музично-ритмічні рухи, інсценування, імпровізацію гру на елементарних музичних інструментах.

Розробка вчителем технологій інтегрованих уроків, насамперед вступних та узагальнюючих у межах кожної теми, залежить від обсягу споріднених тематичних художньо-естетичних елементів.

Таким чином, інтеграція знань та уявлень учнів здійснюватиметься на таких рівнях:

- духовно-світоглядний (через спільний тематизм, що відображує фундаментальний зв'язок усіх видів мистецтва з життям);

- естетико-мистецтвознавчий (через спільність або спорідненість отецьких понять, універсальність естетичних категорій);

- психолого-педагогічний (через технологію інтегрованих уроків різного типу).

Очевидною є необхідність виділення творчо-діяльнісного компонента процесу прилучення молодших школярів до духовних цінностей.

Отже, першою педагогічною умовою ефективного формування в молодших школярів духовних цінностей на уроках музики є інтеграція міжпредметних та міжхудожніх знань, умінь і навичок.

Друга педагогічна умова передбачає організацію навчально-виховного процесу на уроках музики з використанням аксіологічного та особистісно-діяльнісного підходів. Особливостями особистісно-діяльнісного підходу є: ставлення педагога до вихованця як особистості, самосвідомого суб’єкта власного розвитку; організація діяльності дитини та переведення її в позицію суб’єкта пізнання, праці і спілкування (навчання вибору цілі, планування й організації діяльності, регулювання контролю, самоаналізу й оцінки результатів діяльності); орієнтація не тільки на засвоєння знань, а й способів цього засвоєння, способів мислення і діяльності (здатність дитини самостійно здобувати, засвоювати і використовувати знання).

Третя педагогічна умова ефективного прилучення молодших школярів до духовних цінностей полягає в стимулюванні потреби їхньої творчої самореалізації у різних видах музичної діяльності.

Результатами  музичної освіти є:

- обізнаність учнів у світі музичного мистецтва (різнобічність, систематичність, цілеспрямованість вивчення музичної інформації та вміння застосовувати її під час аналізу та самостійного оцінювання творів);

- якість музичних вмінь, які формуються в процесі вивчення музичного мистецтва. Під уміннями ми розуміємо здатність до музичної діяльності, що визначається обсягом та змістом набутих знань, сформованістю відповідних навичок та спроможністю їх застосовувати відповідно до мети музичної діяльності (вокально-хорових, інструментальних тощо);

- сформованість музичних інтересів та потреб, особистісно-позитивного ставлення до цінностей музичного мистецтва.

Наведені вище групи критеріїв та показників можна використовувати для визначення сформованості духовних цінностей молодших школярів, тому, що в процесі осягнення музики синтез навчання, виховання і розвитку виступає найважливішим аспектом становлення особистості, а основою музичної перцепції – естетично-цінніcне переживання учня, що органічно доповнюється опануванням загальнотеоретичних знань про музику.

Висновки.

Вивчено стан розробленості проблеми дослідження в психолого-педагогічній літературі. Встановлено, що духовність - це одна з характеристик людини, яка включає в себе поняття "душа", внутрішнє "я", конструювання особистості. Структура духовності відзначається: індивідуальною вираженістю людини; духовними потребами та цінностями; пізнавальними потребами; самоактуалізацією, самореалізацією людини; соціальними потребами; потребою в діяльності

Надано характеристику духовним цінностей молодших школярів. З аналізу філософської та психолого-педагогічної літератури випливає, що духовні цінності учнів молодшого шкільного віку.

Результативність процесу прилучення молодших школярів до духовних цінностей відображається в динаміці культури сприйняття художніх творів, спрямованості художньо-ціннісних орієнтацій, активності художньо-творчої діяльності учнів.

Процес прилучення молодших школярів до духовних цінностей успішно функціонують у разі забезпечення певних педагогічних умов. Це – інтеграція міжпредметних та міжхудожніх знань, умінь і навичок; організація навчально-виховного процесу на уроках музики з використанням аксіологічного та особистісно-діяльнісного підходів; стимулювання потреби творчої самореалізації молодших школярів у різних видах музичної діяльності.

Література.

  1. Абдуллин 3. Теория и практика музикального обучения в общеобразовательной школе: Пособие для учителя. -М.: Просвещение, 1983.-112с.
  2. Алиев Ю. Пение на уроках музики. - М., 1978.
  3. Апраксина О.А. Методика музикального воспитания в школе: Учебное юсобие. - М.: Просвещение, 1983.- 224 с.
  4. Барко В.І., Тютюнников А.М. Як визначити творчі здібності дитини. - К., 1991.- 120с.
  5. Ростовський О.Я. Методика викладання музики в початковій школі. - Тернопіль: Богдан, 2000. -215

Анотація. У статті розглядаються такі поняття як «духовність», «духовні цінності» та досліджується проблема формування духовних цінностей дітей молодшого шкільного віку.

Аннотация. В статье рассматриваются такие понятия как «духовность», «духовные ценности» та исследуется проблема формирования духовных ценностей детей младшего школьного возраста.

Annotation. In the article is being shown the notions “spirituality”, “spiritual values” and is being researched the problem of formation the spiritual values of children 6 – 9 years.

SocButtons v1.4
Останнє оновлення на Понеділок, 17 жовтня 2011, 14:03  

 

Ефективний урок

Підготовка до атестації: як оформити власне портфоліо

Проектування дистанційного курсу. Практикум

Школьный веб сайт: проектирование, разработка, публикация

Photoshop: первые уроки. Часть 1

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Конвертер файлів Office 2007

Расширения для Joomla

Шановні користувачі порталу!


У зв'язку з підвищенням тарифів Укрпошти на пересилання поштових відправленнь вартість одного сертифікату тепер складатиме 35 грн.

Пошук

Авторизація

Вартість при замовленні кількох сертифікатів одночасно

Кількість

сертифікатів

Вартість
1-4
35 грн за кожний сертифікат
5 145 грн
6 155 грн
7 165 грн
8 175 грн
9 185 грн
10 195 грн

 

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:

ICQ: 615327719


© 2011 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2011 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.