Вчительський Журнал он-лайн

 

Відкритий урок по курсу "Я і Україна" 3 клас

Друк

Упорядник: вчитель вищої категорії СШ№25 м. Мелітополя  Підгайна  Р,В.

Теми  навчальних  проектів для  дослідницько-пошукової  роботи  з  учнями молодших  класів.

Навчальний  проект   «Цей  загадковий  зоряний  світ?»

Ключове  питання

*Чому  все,  що  пов’язане  з  небесними  тілами,  зокрема  з  зірками,  з  давніх  часів  вважалося  загадковим.  дивовижним,  повним  несподіваності?

Тематичні  питання.

*Що  таке  космічні  тіла?

*Таємниці  та  відкриття  космосу?

*Цікава  інформація  про  космічні  тіла.

Змістові  питання.

* Що вивчає   наука  астрономія?

* Космонавтика.

*Сузір’я  Зодіаку  та  гороскопи.

*  Рух землі  навколо  сонця.

Навчальні  предмети: Зарубіжна  література,  музика,  географія,  інформатика  , астрономія, інформатика.

 

Стислий  опис.

Навчальний  проект спрямований на  розширення читацького  кругозору  учнів. Мета  проекту : дати дітям  елементарні  уявлення  про  астрономію як  науку; показати відмінність між  небесними  тілами, познайомити з творами енциклопедичного характеру про дивовижний,повний несподіванок, таємниць і  відкриттів Космос, поповнити знання учнів про знаки  Зодіаку,  їх походження, викликати  інтерес до  читання творів про зоряний  світ,бажання вивчати  в  майбутньому  точні  науки.Для  створення  проекту  долучаються  батьки,  вчитель.

Приблизний  час, для  реалізації  проекту  4 місяці.

Матеріали  та  ресурси: фотоапарат, телевізор, коп’ютер, енциклопедична  література, довідники.

 

Навчальний  проект  «Чому  зникли  динозаври?»

Тип  проекту:  творчо—індивідуальний.

Провідна  проблема: вивчити про тварин ,які жили  мільйони років  до нашої  ери, збагатити  читацький  досвід, поглибити знання  дітей  про суттєві  ознаки  відмінності  сучасних  тварин  і  динозаврів.

 

Ключове  питання.

*Що  ти  знаєш  про   динозаврів?

Тематичні  питання.

*Чи існують  динозаври  сьогодні?

*Які  види динозаврів  ти  знаєш?

*Чому вимирли  ці  істоти?

Змістові  питання

*Де  сьогодні  можна  зустріти  динозаврів?

* Як  називається наука  при знахідку  давнини?

*  Най відомі  хижі  динозаври.

Навчальні  предмети: географія, природознавство,історія.

 

Матеріали  та  ресурси: довідкова  література,  енциклопедії, комп’ютер, бібліотека, фотоапарат, музей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальний  проект

«Як  розмовляють  тварини?»

Ключові  питання: Що тобі  відомо  про  звуки, які  видають  тварини?

 

Тематичні  питання:

*Звідки  походить  назва  тварин?

* Як  розмовляють між  собою  коти, собаки?

*  Які звірі є друзі  людини?

Мета  проекту: провести розвідку та дізнатися  про  користь тварин  на  землі, зрозуміти  їх  мову, звуки, ознайомити  із різними  звуками,які  видаються  під час різних ситуацій  у  тварин.

 

Навчальні  предмети: зарубіжна  література, природознавство, образотворче  мистецтво, читання.

Матеріали  та ресурси: Комп’ютер, посібники  з пророди,  енциклопедії, бібліотека.

Навчальний  проект»  Як  доглядати  за  домашніми  тваринами?»

Ключове  запитання : Що  ти  знаєш  про  тварин?

 

Тематичні  питання:

  • Де живуть  тварини?
  • Що ти знаєш із  історії їх виникнення?
  • Які  види  тварин  існують?
  • Як у домашніх  умовах доглядати за братами нашими меншими.

Змістові  питання:

  • Які звірі найчастіше живуть у наших  домівках?
  • Чи є якась особлива властивість догляду за тваринами?
  • Чому домашні тварини приносять користь людям?

 

Стислий опис. Проект  цей  розширює уявлення дітей про тварин, формує поняття про стан життя тварин в домашніх  умовах, розвивати  вміння аналізувати  своє  відношення, відчуття до тварин.

 

Навчальні  предмети: читання,  малювання, природа, екологія, зарубіжна  література.

 

 

 

Матеріали  та ресурси: Комп’ютер, енциклопедії, дитячі книги, журнали.

Навчальний  проект Корисні та шкідливі  продукти.

Ключові  питання: Що тобі відомо  про корисні  та  шкідливі  продукти?

Тематичні  питання:

*Звідки походить назва  продукти?

* Які ти знаєш корисні продукти для людини?

* Які ви знаєте шкідливі продукти для людини?

Змістові  питання:

  • Інформація  про продукти.
  • Порада людям про шкідливість деяких продуктів масового використання.
  • Хімічні складові продуктів .

Стислий  опис: дізнатися якомога більше про корисні та шкідливі продукти, їх- вплив на організм людини, її настрій, користь. Вміння відрізняти корисні продукти рослинного походження від продуктів ГМО, штучного походження, розширити поняття про ті продукти ,які вирощують у нашому місті, їх користь для організму.

Вчитель  початкових  класів  СШ №25 м. Мелітополя,  Підгайна  Р.В.

Урок з курсу «Я і Україна»

Тема: Подорож  картою   України. Найбільші  міста України.

 

Мета: ознайомити  учнів із розташуванням  України  на  карті., вчити визначати місце розташування нашої  держави  серед  інших  держав, знаходити  кордони  та  ті  країни,  з  якими  межує  Україна, дати відомості про окремі визначні  міста, міста де народився, ознайомити із визначними пам’ятками  історії та  культури,  розвивати вміння отримувати інформацію із різних джерел , вчити дітей  аналізувати та  узагальнювати отримані знання і використовувати їх на практичній  роботі з контурною картою,розвивати інтерес до історичного минулого нашого краю, сприяти вихованню почуття національної  гідності, формувати бажання дізнаватись нове про минуле  та  сучасність  України, пробуджувати  у  учнів прагнення стати гідними громадянами своєї  держави.

 

Тип  уроку: нестандартний  урок (урок-подорож). Інтегрований зміст навчальних предметів: громадянська  освіта, природознавство, народознавство, читання, розвиток  мовлення, образотворче мистецтво.

 

Обладнання: фізична  карта  України, атлас,контурні карти, адміністративно-територіальний устрій України, ілюстрації , фотоматеріали, великих міст  України, презентація міста Києва, природні  краєвиди, виставка малюнків «Місто моєї мрії», маршрутні листи-інструкції для кожної групи, підручник «Я і Україна « для 3 класу, додаткові тексти , записи на дошці.

 

Базові поняття: громадянин, карта України, Батьківщина, великі міста України, регіони України, географічні об’єкти.

 

 

 

 

Урок вителя вищої  категорії  СШ №25  м. Мелітополя.  Підгайної  Р.В.

Урок з курсу  «Я і Україна»  3  клас

Тема: Подорож  картою   України. Найбільші  міста України.

 

Мета: ознайомити  учнів із розташуванням  України  на  карті., вчити визначати місце розташування нашої  держави  серед  інших  держав, знаходити  кордони  та  ті  країни,  з  якими  межує  Україна, дати відомості про окремі визначні  міста, міста де народився, ознайомити із визначними пам’ятками  історії та  культури,  розвивати вміння отримувати інформацію із різних джерел , вчити дітей  аналізувати та  узагальнювати отримані знання і використовувати їх на практичній  роботі з контурною картою,розвивати інтерес до історичного минулого нашого краю, сприяти вихованню почуття національної  гідності, формувати бажання дізнаватись нове про минуле  та  сучасність  України, пробуджувати  у  учнів прагнення стати гідними громадянами своєї  держави.

 

Тип  уроку: нестандартний  урок (урок-подорож). Інтегрований зміст навчальних предметів: громадянська  освіта, природознавство, народознавство, читання, розвиток  мовлення, образотворче мистецтво.

 

Обладнання: фізична  карта  України, атлас,контурні карти, адміністративно-територіальний устрій України, ілюстрації , фотоматеріали, великих міст  України, презентація міста Києва, природні  краєвиди, виставка малюнків «Місто моєї мрії», маршрутні листи-інструкції для кожної групи, підручник «Я і Україна « для 3 класу, додаткові тексти , записи на дошці.

 

Базові поняття: громадянин, карта України, Батьківщина, великі міста України, регіони України, географічні об’єкти.

 

Хід  уроку

І . Організація  класу до уроку.( привітання дітей)

1. Хлопчик і дівчинка в українських костюмах під музику зустрічають гостей з короваєм.

Д. Гостей дорогих ми вітаємо  щиро,

Стрічаємо хлібом, з любов’ю  і миром.

 

Х.  Вклоняємось вам, люди доземно,

Як батьківській  хаті з  далеких  доріг,

Як хлібу, що матінку чемно.

Й гостинно кладуть на  вкраїнський  рушник.

 

Раз. Бо ж нашому роду нема переводу,

Хай пісня єднає коріння святі,

Дай, Боже, нам віру і братню згоду,

На довгії роки, на вічні віки.

 

Учень.  Добрий день Вам добрі люди,

Хай вам щастя, доля буде,

Не на день і не на рік,

А на довгий-довгий  вік.

Є у нас предмет чудовий,

Я і Україна.

Ласкаво просимо ми вас.

На урок –подорож  до нас!

 

Вчитель: Багато поетів, письменників присвятили свої твори вічно юній, щедрій, і багатій українській землі. Наша  держава велична і прекрасна. Ви, любі діти, майбутнє України. Від вашої старанності та наполегливості залежить, якою буде наша держава. На уроці  ми  побуваємо у  багатьох містах та різних  куточках  України,  дізнаємось  багато цікавого.

Зараз люба дітвора

В нас цікава буде гра

І дівчатка і хлоп’ятка

Вчителі і батьки

Дуже люблять мандрувати,

Вирушаємо ми нині

В подорож по Україні.

 

Отже , хто зрозумів яка тема нашого уроку? ( на дошці зашифровано)

Тема:  Літак--  карта—України  ( Подорож картою  України)

Вчитель: Як ви вже здогадались подорожувати ми будемо на найсучаснішому транспорті сьогодення літаку, ми всі члени  екіпажу, Познайомимося на нашому маршруті  з  найбільшими містами  України. А допоможе нам здійснити таку мандрівку карта України.

На дошці вивішується «Адміністративно-теріторіальна карта України».

Впр-ва  «Очікування»

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

Отже наші завдання .  (На  дошці)

1. Дізнатися,де знаходиться Україна? ( в Центральній і Східній Європі)

2. Які найбільші міста в  Україні?

3. Ознайомитися з фізичною та географічною картою України.

4. З якими країнами межує  Україна?

5. Яка столиця нашої Батьківщини?

Вчитель: В  дорогу!

Ми вирушаємо в путь із нашого славного міста Мелітополя, оспіваного в піснях, віршах, легендах,  зі  станції «Рідне  місто»

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Впр-ва  «Експрес-контроль».

 

Вч. Діти вочевидь кожен із вас не замислюючись дасть відповіді на такі запитання.

  • Як називається країна, в якій ми живемо?
  • Яку назву має народ нашої держави?
  • Яке місто є столицею України?

 

Впр-ва «Мозковий  штурм».

  • В яких містах чи селах ви побували?
  • Які інші географічні об’єкти (ріки, озера, моря, гори) ви бачили?

 

ІІІ. Робота над новим  матеріалом.

Наступна наша зупинка станція «Географічна».

 

Вч. У класі є учні,які виконували пошуково- дослідницьку роботу готуючись до сьогоднішнього уроку. Послухаємо їх розповіді. Будьте уважні.

 

Уч.І Наш літак піднімається над Україною. Ми бачимо велику за площею територію- 603,7 тис. км, Знаходиться в Центральній і східній Європі.  Із Заходу на Схід простягається на 1316 км, а з Півночі на Південь- на 839 км,

Має 7 сусідів. На Заході Україна межує з Румунією, Молдовою, Угорщиною, Словаччиною,та Польщею, на Півночі з Білорусією, на Сході і  Півночі з Росією. На Півдні широкий вихід до двох морів Чорного  й  Азовського.

( Україна  розташована  в самому центрі  Європи, саме  в  Україну поблизу села Ділове біля міста Рахова у  Закарпатській обл,  знаходиться географічний центр Європи.

 

Вчитель. Так. На сьогодні на  земній  кулі  нараховується  близько 200 держав  ,  і  серед  країн  Планети  Україна посідає  39  місце  в  світі  за  розміром   і  територією.

 

Вч. Дякую , дуже добре підготував своє завдання. (оцінка)

Вч. Ми всі дуже уважно слухали розповідь свого товариша , а зараз трохи попрацюємо і закріпимо наші знання виконавши вправу « Що? , Де?»(методика ТРВЗ)

Завдання-питання:

  1. 1. Яка  держава  знаходиться    на  Півночі  України? (Білорусь)
  2. 2. Що знаходиться у правій Східній частині карти України? (Держава Росія)
  3. 3. Де розташовані Чорне та Азовські моря на карті? (На Півдні)
  4. 4. На Заході Україна межує з?...  (Румунією, Молдовою, Угорщиною, Словаччиною, Польщею)

 

Молодці! Ми впоралися із цим завданням.(вивішую фізичну карту України)

 

Уч. ІІ . Зверніть увагу на фізичну карту України. Більшість поверхні нашої країни- рівнина. Лише на Заході та Півдні Кримського півострова рівнини переходять в гори, Карпати і  Кримські гори. . Дуже багато річок, які впадають у великі річки Дніпро, Дністер, Південний Буг. А  ці великі річки, в свою чергу несуть свої  води в Чорне та Азовське моря. На Північному –Заході нашої країни багато озер і боліт. До складу України входять24 області та автономна Республіка  Крим.

(Найглибше  озеро  Світязь  ,  найбільше   Ялпуг  )

 

Вч.  Молодці! Дякую! Ви дуже гарно ,плідно попрацювали вдома.(оцінка)

 

Учень. Споконвіку люди мандрували різними землями і країнами. Помічали, де течуть ріки, а тут гори, тут безкраї рівнини, а там велике море. Щоб зберегти ці знання предки на великому аркуші паперу почали все помічене зображувати—тобто  поверхню землі.

 

Вч.  Скажіть будь-ласка , то Що являє собою карта України? ( запис на дошці)

 

Словник: « Зображення на аркуші паперу поверхні землі нашої держави»

Вч. Ми мандруємо  далі і наступна наша  зупинка  станція « Історична».

 

Вч. За історичними особливостями розвитку , Україна поділяється на чотири великі регіони , і являє собою велику державу Україну. Це Центральна Україна(або Середня Наддніпрянщина), Західну Україну , Південну Україну(або степову) і східну Україну.

 

Давайте послухаємо дітей ,які підготували розповіді про регіони нашої держави.

 

  1. Середня  Наддніпрянщина.

Землі середнього Дніпра разом із західно-українськими землями належать до територій найдавнішого проживання українського народу. Історичними землями є Київщина, Поділля, Полісся. Тут народилися Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Котляревський. Павло Чубинський.

( Чи знаєте ви, що ці землі творення   перших  держав  Київська Русь, Галицько-Волинське  князівство)

 

 

 

  1. Західна Україна.

Волинь, Галиччина, Буковина, Гуцульщина і Закарпаття. У Львові,  Острозі, Почаєві зародилося книгодрукування. Народилися Іван Франко, Михайло Грушевський, композитор Михайло Вербицький.

(Чи знаєте  ви,  що центральна частина  княжого міста Львова, оголошена історико-архітектурним заповідником і внесена до списку  Світової  культурної спадщини ЮНЕСКО.

 

  1. Південна Україна.

Пов’язана з історичною долею козаків.  Запоріжжя- землі перебування Запорізької Січі та козацького війська. Славетні імена  гетьманів Іван Сірко, Петро Сагайдачний, Іван Мазепа, Богдан Хмельницький.

(Саме тому, міцніла тут козацька слава, на острові Хортиця в Запоріжжі, заснували  козаки Запорізьку Січ для  захисту  України від ворогів.)

  1. Східна Україна.

Історичними землями є Слобожанщина, Донщина, Кубань. Місто Харків певний час було столицею України. Уродженцем Слобожанщини був філософ Григорій Сковорода.

 

  1. Кримська Автономна Республіка.

З Криму поширилося на  Україну християнство. Місто Севастополь увійшло в історію як легендарне місто в обороні під час російсько-турецької  та Другої світової  війни.

Це найпрекрасніше  місце  для  відпочинку біля Чорного  моря.

 

Вч. Дякую за підготовку. Ви молодці!  Нам сподобались ваші повідомлення і гостинці , які ви підготували до своєї розповіді.  (оцінки)

 

ІУ.  Узагальнення знань  і  умінь  учнів.

 

Вч. Багато ми почули інформації про нашу державу , були уважні, слухняні,активні.

Ми без вагань виконаємо наше наступне завдання.

 

(Працюємо  в  парах)

 

Завдання:  Знайти і відповісти в якій частині України знаходяться найбільші міста  України.

 

*Київ( центр),  Донецьк  (схід),  Львів (захід), Одеса (південь), Харків (схід), Житомир  (Північ), Луцьк  (захід), Івано-Франківськ( захід), Мелітополь  (південь).

 

Вч.  Молодці добре впоралися.!

 

Подорожуємо далі і наступна наша зупинка  станція «Краєзнавча»

 

Вч.  Ми  приземлилися у найкрасивішому місті, столиці нашої країни - місті Київ. Зараз  ми  продовжимо  нашу  подорож,  але  вже  містом.  Сідайте рівненько і  слухайте  тихенько.

 

Уч.   Це місто древнє й  молоде

Нема такого більш ніде

І  героїчне і  красиве

Столиця  України—Київ.

Демонстрація презентації . Мандруємо Києвом.

Вправа  «  Я тобі, ти  мені»

Бесіда: Отже, столиця нашої держави місто –               (Київ)

Київ розташований на річці                                    (Дніпро)

Засновниками Києва вважають                  (Братів Кия, Щека, Хорива,  та сестри Либідь)

Головна вулиця  міста –це                            (Хрещатик)

У. Фізкультхвилинка.  Наша зупинка  станція «Розважальна».

(під аудіо запис  музики  гопачка)

 

Вч. Діти швидко всі стомились

То ж   зтанцюєм  Гопачок.

Уч.  Руку вліво, руку вправо

На носок, на  каблучок,

Ми  танцюєм,  ми  танцюєм,

Дуже  вправно  гопачок.

 

УІ. Закріплення  вивченого  матеріалу.

 

Ми прибули  на нашу наступну  станцію  «Дослідницьку»

Робота  в  групах Поділимося  на  групи за формою геометричних фігур, які лежать у вас на парті)

(Групам роздано маршрутні листи, карту групової роботи) .

 

Завдання: За допомогою маршрутного листа ви  готуєте  презентацію  уявної  подорожі  свого  екіпажу, визначаєте , які географічні об’єкти зустрічаються у вас на шляху.

 

І група.  Запоріжжя—Херсон—Сімферополь.

Чорне  море, Азовське  море,, річки Дніпро, Інгулець, міста Енергодар, Каховка, Джанкой, Генічеськ, Нікополь. Херсон заснований 18 столітті за  наказом  Імператриці Катерини ІІ як порт і  торгівельний центр . Запоріжжя- незабутня –запорізька  січ, де міцніла козацька слава. Свою назву місто отримало 1921 році що означає місто, яке лежить за порогами, славетні кримські гори.

 

Вч. Українці  мають всі підстави пишатися своєю  державою,  своєю  історією,  яка  сягає  в  сиву  давнину.

 

ІІ група  Львів—Тернопіль—Івано-Франківськ.

Ріка Дністер  бере початок у мальовничих горах Карпатах, де знаходиться найвища гора Говерла 2061 метрів, та впадає у Чорне море. На цьому маршруті зустрічаються міста Калуш, Галич, Трускавець, Коломия. Місто Львів засноване князем Галицько-Волинського князівства і назване на честь його сина Лева. У місті майже п’ять  тисяч пам’ятників левів.

 

Вч. Як  справжні  громадяни  своєї держави ми  повинні  любити  та  берегти  її  історичну  та  культурну  спадщину.

 

ІІІ група Київ—Черкаси—Полтава.

Протікає річка Дніпро. На маршруті зустрічаються такі міста Канів, -де поховано видатного кобзаря Т,Г,Шеченка, Біла Церква на річці Рось, Місто Сміла назване на честь сміливої жінки-козачки, яка підняла козаків на приступ фортеці, ім’я  якої так і залишилося невідомим, Та хіба можна забути про відому Сорочинську ярмарку у Полтаві, на якій умільці з усієї країни хизуються своєю майстерністю.

 

Вч. Так,  наша країна  дуже багата своєю історією, традиціями, видатними людьми, славетними містами.

 

ІУ група.  Харків—Луганськ—Донецьк.

На маршруті такі міста як: Ізюм, Лисичанськ, Алчевськ, Дзержинськ, Горлівка, Макіївка, протікають ріки-Сіверський Донець, Оскіл, Кальміус. Цей край  багатий на корисні копалини кам’яне вугілля, кухонну сіль, ртутні руди. У Харкові знаходиться площа Свободи, найбільша площа в Європі.

 

Вч. Молодці! Дійсно ця площа перевищує  300  кв. км,  а населення  міста Харкова  1 мільйон  450 тис. чоловік.

 

УІІ. Підсумок   уроку.

Вч. Ось і закінчується наша подорож, і привела вона нас у «Рідне  місто»

*Чи сподобалась вам подорож?

* Чи справдились ваші очікуванні результати?

Вч. Ми багато  з вами сьогодні  мандрували, дізналися багато цікавого, плідно працювали, готуючись до сьогоднішнього уроку, бо це тема нашого проекту і перші результати  вашої роботи є на нашому стенді. На слідуючий  урок ми продовжимо нашу подорож і обов’язково завітаємо до нашого рідного міста. Пошук продовжується за тематикою , яку ви отримали раніше.

 

Вч. У вас на парті у кожного лежить контур нашої держави України, позначте на ньому те місто , до якого ви б хотіли поїхати разом з батьками, друзями.

(декілька учнів зачитують)

 

Домашнє завдання. Поділіться своїми враженнями від уроку зі своїми батьками, родичами. У підручнику прочитати легенди про походження назв міст.(С. 65-67)

 

 

Уч. Одна Батьківщина , і двох не буває,

Місця де родилися завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває

Той долі не знайде в житті.

 

Уч. Мелітополь, від грецького «Медове місто», обласного значення в Запорізькій області України. Попередня  назва Киз-Яр до 1816 року, Новоолександрівка до 1842 року. Розташований на річці Молочній, біля молочного лиману.Центр міста засаджений черешневими садами. Вони займають площу більше 200 га. Цікава експозиція Мелітопольського краєзнавчого  музею, розташованого в  особняку 1913 року.

 

Уч. В місті є пам’ятники Володимиру Висоцькому, Богдану Хмельницькому,Остапу Бендеру.. Але самим знаменним пам’ятником природи біля мелітополя є Кам’яна  Могила- груда пісчаника на березі річки Молочної, яка використовувалась давніми людьми як святилище, і зберегла унікальні петрогліфи.

 

Вч. Дякую  вам ,діти, за цікаву розповідь і підготовку . (оцінки)

 

Дуже ви були старанні

Отже, всі ви учні гарні

І за  труд  ваш  на  уроці

Вам подякувати хочу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Останнє оновлення на Четвер, 07 лютого 2013, 12:23  

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.