Вчительський Журнал он-лайн

 

Українська мова 3клас. Слова, близькі за значенням. Урок милування природою.

Друк

Учні, вивчаючи матеріал, мають змогу зануритись в прекрасний світ казкової природи.

Куделькіна Наталія Миколаївна

Урок – милування природою

ТЕМА. Слова, близькі за значенням.

МЕТА. Розширити поняття учнів про слова, близькі за значенням,

ознайомити з терміном «синонім». Виробляти вміння добирати

синоніми з метою вдосконалення звязного мовлення.

Розвивати мовлення учнів.

Виховання інтересу до слова, бережливого ставлення до

живої природи.

Обладнання: слайди картин із зимовим пейзажем та завданнями до уроку.

І. Організаційна частина.

1. Перевірка готовності дітей до уроку.

- Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун – дзвінок,

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок!

ІІ. Створення ситуації успіху

- Який настрій у вас ? Візьміть смайлики і відобразіть з однієї сторони свій настрій на початку уроку, а з іншої сторони ви відобразите свій настрій в кінці уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Мовна хвилинка

а) Робота в групах. Розв’язати кросворд, прочитати слово в вертикальному рядку (лютий)

Що ви можете сказати про це слово?

ЛЮТИЙ – назва останнього зимового місяця. Лютий – означає холодний, морозяний, сердитий, злий.

б). Хвилинка каліграфії

Треба вчасно нам згадати

Як ми вміємо писати.

Тому наступна наша зупинка –

Каліграфічна хвилинка.

М м Л л Місяць лютий спитає, чи взутий.

- Як розумієте значення прислів’я?В якому слові букв більше, ніж звуків? Чому?

В якому слові букв менше ніж звуків? Чому?

в).Відгадування загадки.

Чудо-сани прилетіли, скакуни в тих санях білі,

В санях тих живе цариця - білокоса, білолиця.

Рукавом махає - сріблом все вкриває.

- Отже, сьогодні ми підемо в гості до зими.

2.Гра «Павутинка»- ( на дошці записано слово зима).

- Дібрати слова, що повязуються, асоціюються у вас із цим словом.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- На уроці ми спробуємо озвучити неповторний чарівний світ зими, а також познайомимось зі словами, за допомогою яких наша мова стає ще яскравішою, прекраснішою, виразнішою, співучішою, багатшою.

Записати тему в зошитах: Синоніми

1. Вибірковий диктант.

- Послухайте вірш-загадку А. Свашенко і дайте відповідь на запитання: хто дід?

Зїжджалися дочки у гості до діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.

А тільки – но вітер у полі завіє,

Як стануть на лижі Хуртеча й Завія.

Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала

Найменша - улюблена донечка Віхола. (Мороз)

Записують слова: Завірюха, метелиця, хурделиця, хуга, хуртеча, завія, заметіль, віхола.

Пригадаємо правило: Слова, близькі за значенням, але різні за звучанням – синоніми.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Робота над загадкою.

- До кого зїжджалися дочки?

- Пригадаємо їх імена і запишемо в зошити.(повторне читання вірша).

- Зачитайте слова, що виписали.

- Що ми можемо сказати про їх значення? (близьке).

- Всі ці слова означають одне і те ж- сильний вітер зі снігом. А в мові слова, близькі за значенням, називаються синоніми.

2.- А тепер спробуйте дібрати синоніми до слова мороз.(холод,холоднеча,студінь,морозяка)

- Що робить художник-мороз, на що схожі його малюнки? (мереживо, плетиво, павутинка, сітка) – запис у зошитах.

- То як називаються слова, які ви дібрали, щоб зобразити мороза-художника?

Ф І З К У Л Ь Т Х В И Л И Н К А

3.(На дошці - зимові пейзажі)

Уважно розгляньте картини і доберіть найбільш влучні, на вашу думку, підписи (вислови про зиму у дітей на столах). Спробуйте довести свій вибір.

Ох, яка ж краса!

Сад увесь убрався в іній,

Проти сонця він - як синій.

Гілля до землі звиса, -

Ох, яка ж краса!..

Срібні дерева, срібне гілля,

Сріблом пухнастим вкрита земля. (Л. Первомайський)

Безмежна тиша навкруги -

Ні голосу, ні шуму…

На все навіяли сніги

Якусь глибоку думу. (О. Олесь)

Річка сховалась - була і нема:

Замурувала річку зима.

Січень надворі, а для дітей

Тьохкає крига, мов соловей. (А. Качан)

Розстелила знов зима скатертину білу.

Прилетіли снігурі, на ялину сіли. ( П. Мостовий)

Реве, свище завірюха,

У лісі завило… (Т. Шевченко)

- Записати слова Т.Шевченка, синоніми підкреслити.

Реве, свище, завило.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в парах

Знайти «зайве слово» (на картках закреслити «зайве» слово, прочитати ті, що залишились. Чому саме ці слова залишили?

2.Самостійна диференційована робота.

Бесіда про необхідність допомоги взимку пташкам.

- Хто особливо потребує взимку нашої допомоги? Чому пташки можуть замерзнути?

І група-вправа 138- уважно прочитати, дібрати з дужок потрібні за змістом

слова і записати речення. Пояснити свій вибір.

ІІ група-вправа 139-вдосконалити, відредагувати твір Тарасика «Іде зима».

Довести правильність своєї думки.

ІІІ група-скласти міркування із 3-4 речень «Навіщо допомагати братам

нашим меншим взимку?»

3.Перевірка та оцінювання самостійної роботи.

4.Творча робота. Оскільки ви справились із завданням, то давайте спробуємо якомога точніше описати зовнішній вигляд пташки, яку вважаєте найяскравішою у зимовому лісі.

( На дошці малюнки синиці, снігура, дятла,)

( Можливі варіанти «портретів»:

Синиця- жовто-синє платтячко та чорна шапочка;

Снігур-малинова сорочка та чорний капелюшок;

Дятел-строкатий піджачок та червона шапочка;

- А тепер постежте за нашими добрими сусідами - горобчиками. Ці пташки хоч і не мають яскравого пірячка, але ж по-своєму гарні і привабливі. Чим вони вам подобаються? (рухливі, меткі, верткі, жваві, моторні)

- Як назвемо слова, які ви тільки-що дібрали?

V.Підсумок уроку.

- Вставити слово, якого не вистачає у вірші. (вірш записаний на дошці)

Я брата шукаю. На ймення ми різні,

А суть в нас одна; ми - тобто схожі слова.

2. Допоможіть братам знайти одне одного.

шлях кохана

хороший суне

люба дорога

іде забава

іграшка гарний

глянув говорить

каже оповідання

розповідь подивився

колектив гурт, громада

підручник школярка

учениця книжка

3.Замінити вислів одним словом-синонімом.

Байдики бити -забути.

Набрати води в рот -лінуватися.

Викинути з голови -замовкнути.

Вертітися під ногами -заважати.

- Ми працювали цілий урок над вивченням теми, виконали 2 останні завдання, спробуйте дати відповідь на запитання: навіщо синоніми в українській мові?

- З ними наша мова стає ще яскравішою, прекраснішою, виразнішою, співучішою, багатшою.

VІ. Домашнє завдання. Вправа 142.

Дібрати народні прикмети, у яких зустрічаються

синоніми.

 

Вкладення:
Скачать этот файл (синон Урк мова 3кл Синоніми.ppt)синон Урк мова 3кл Синоніми.ppt [ ] 13013 Kb
 

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.