Вчительський Журнал он-лайн

 

ПРОГРАМА З КРАЄЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Друк

 

Даний матеріал є авторською роботою учителя історії (вища категорія, старший вчитель) Пісківської ЗОШ І - ІІІ ст. Буринського р-ну Сумської обл. Тереніної Світлани Сергіївни. Педагогічний стаж 27 років. Твердо переконана, що усвідомлювати національне дитина повинна починати з колиски, дитячого садка, початкової ланки через казку і  пісню,  народний звичай і традицію, любов і повагу до отчого дому.

Знати своє коріння і свою історію, любити його – це найсвятіша і найдорожча потреба кожної порядної і поважаючої себе людини. Без знань про все це годі говорити про національну культуру, гідність, самовідданість і менталітет.

Розроблена мною  програма, розрахована на молодших школярів, бо якраз у них треба починати свідомо виховувати почуття патріотизму і національної гордості. Знання природи і історії села та родини стануть основою для вивчення історії України, ботаніки, географії, зоології в середній школі. Також набуті знання з краєзнавства можуть бути використані учнями на інших предметах початкового курсу навчання.

В процесі викладання курсу здійснюється зв’язок із життям; використовуються результати дитячих спостережень за природою, працею людей; зв’язок між поколіннями, безпосередня участь дітей у посильних практичних заходах. А це сприятиме: покращанню рівня знань і вихованості, навичок, поглиблення історичної пам’яті  про минуле і сучасність рідного краю і тим самим сприяє вихованню любові до нього; формуванню елементів екологічної культури, уявлень про навколишній світ і місце людини в ньому, участь у заходах дорослих по захисту і охороні природи краю; ознайомлення із здобутками народної (сімейної) культури, духовності і моралі; створенню передумов для усвідомлення, сприймання і засвоєння соціальних, морально- правових, історичних, національно-культурних традицій села Піски, Буринщини, Сумщини і України в цілому.

ПРОГРАМА  З  КРАЄЗНАВСТВА   В

ПОЧАТКОВІЙ  ШКОЛІ

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА  ЗАПИСКА

 

Бо нива – це моя.

Тут я почну зажинок,

Бо кращий урожай не жде мене ніде,

Бо тисячі доріг,

Мільйон вузьких стежинок

Мене на ниву батьківську веде.

В. Симоненко

 

В незалежній Україні національно-культурне відродження  нашого народу стало реальністю. Все більше і більше зростає інтерес до минулого своєї Батьківщини, краю де народився і живеш, де виросло не одне покоління родичів, близьких і знайомих. А святе відчуття Батьківщини починається саме з батьківського порогу; свого села чи міста; вулиці, де пройшло дитинство; калини, яка росте біля порогу рідної хати; маминої пісні і власного родоводу. Ці почуття передаються із покоління в покоління з молоком матері. Знати своє коріння і свою історію, любити його – це найсвятіша і найдорожча потреба кожної порядної і поважаючої себе людини. Без знань про все це годі говорити про національну культуру, гідність, самовідданість і менталітет.

Знання свого краю – невід’ємна частина духовності дитини, важливий засіб забезпечення нерозривного зв’язку минулого нашого краю з вітчизняною і світовою історією. Краєзнавство покликане стати своєрідним виявом поєднання макро- і макрорівнів, допоможе дітям читати книгу життя через крихітні частинки минулого не лише очима, а й розумом, самостійно розібратись куди веде шлях їхніх батьків і дідів, усього нашого народу.

Пропонована програма розрахована на молодших школярів, бо якраз у них треба починати свідомо виховувати почуття патріотизму і національної гордості. Знання природи і історії села та родини стануть основою для вивчення історії України, ботаніки, географії, зоології в середній школі. Також набуті знання з краєзнавства можуть бути використані учнями на інших предметах початкового курсу навчання.

В процесі викладання курсу здійснюється зв’язок із життям; використовуються результати дитячих спостережень за природою, працею людей; зв’язок між поколіннями, безпосередня участь дітей у посильних практичних заходах. А це сприятиме: покращанню рівня знань і вихованості, навичок, поглиблення історичної пам’яті  про минуле і сучасність рідного краю і тим самим сприяє вихованню любові до нього; формуванню елементів екологічної культури, уявлень про навколишній світ і місце людини в ньому, участь у заходах дорослих по захисту і охороні природи краю; ознайомлення із здобутками народної (сімейної) культури, духовності і моралі; створенню передумов для усвідомлення, сприймання і засвоєння соціальних, морально- правових, історичних, національно-культурних традицій села, Буринщини, Сумщини і України в цілому.

Програма з краєзнавства в початковій школі передбачає такі змістові напрямки:

1 кл. Знайомство із собою.

Знайомство із своєю сім’єю.

Знайомство із батьківським краєм.

Знайомство із природою.

 

2кл.  Я – частинка рідного краю.

Мудрості берегиня – бабусина скриня.

Святині і свята краю.

Подорож рідним краєм.

 

3кл. Моє село – це рідна Україна.

Україна починається з родини.

Обереги нашої духовності.

Топоніми краю.

 

4кл.  Буринщина, яку я відкриваю для себе.

Над Сеймом пролягло моє село.

Родина – це вся Україна.

Краса і біль Буринщини.

Країна мого дитинства.

Програма включає в себе різні форми і методи навчання, зорієнтовані на вивчення краєзнавства:

-        екскурсії до музеїв, Світлиці, в природу;

-        зустрічі із старожилами села, цікавими людьми, поетами, краєзнавцями, свідками історичних подій;

-        дидактичні ігри із краєзнавства;

-        ярмарки фольклору і предметів побуту;

-        практична робота по створенню родинного дерева;

-        краєзнавчі свята і розвідки;

-        знайомство і елементарна робота з картою;

-        бесіди і вікторини;

-              конкурси малюнків;

-        збір приказок, пісень, повір*їв, легенд, які побутують у селі та свідчень про минуле краю;

-        виставка родинних світлин;

-        години поезії місцевих авторів;

-        екологічні години і рейди;

-        виготовлення годівниць, догляд за рослинами та ін.

 

Пропонована програма носить рекомендаційний характер. Учитель може вносити зміни і доповнення до окремих тем, виходячи із власних і місцевих умов, а також накопиченого

краєзнавчого матеріалу.

Підсумовуючи сказане, слід підкреслити, що курс краєзнавства у початковій школі дуже необхідний, бо покликаний покласти початок формуванню світогляду людини, українця, громадянина. А це неможливо  без любові до своєї «МАЛОЇ БАТЬКІВЩИНИ» - до домівки, в якій народився, до маминих рук і татового слова, до стежки, що веде до школи, до бабусиної казки і поради. Відновити історію сім’ї, повернути дітей обличчям до забутих традицій, звичаїв, залучити до дідівських ремесел, навчити дбайливо ставитись до природи, історії, культури, мови, пам’яток, народної творчості і побуту. Зберегти пам’ять про тих, хто героїчно боровся і трагічно загинув у буремні роки історії; віддати шану землякам, які живуть на рідній землі, а особливо тим, які своїми справами зробили внесок у розвиток господарства, культури, науки краю – це і є основне завдання курсу і розробленої програми до нього.

Курс  краєзнавства розрахований у 1 – 2 кл. на 17 год. (0,5 год. на тиждень ), у 3 – 4 кл. на 34 год. (1 год. на тиждень ).

 

 

 

Програма   з   краєзнавства  «Знайомство з рідним краєм»

(  17 год.)

1 клас.

 

 

Зміст програми

Учні повинні знати та вміти

І. Знайомство із собою (1 год.)

Добрий день! Я – громадянин своєї Батьківщини.

Практично: Розучування гри «Хто я?» методом «Мікрофона».(Вміти розповідати про себе).

 

Учень має уявлення про:

-              - себе як соціальну одиницю;

-              - себе як індивідуальність;

-        Виявляє інтерес до:

-               - спілкування з ін. дітьми;

-               - своїх здібностей;

-               - оточуючого середовища;

-             Прагне до усвідомлення себе:

-               - як громадянина суспільства;

-               - усвідомлює свою роль у суспільстві.

-

ІІ. Знайомство  із своєю сім’єю (7 год.)

Сім'я. Мама і тато, брати і сестри, бабуся, дідусь. Улюблені справи чи заняття. Що означає сім'я для людини. Як я допомагаю батькам. Мої обов'язки. Піклування про стареньких.

 

Практично: намалювати сімейний портрет

Учень має уявлення про:

-               - сім’ю, родичів, про їх заняття;

-               - повні імена батьків і рідних;

-               - дати народження рідних;

-           Виявляє інтерес до:

-               - справ своїх близьких;

-               - наслідування сімейних традицій;

-            Прагне:

-                - надавати допомогу батькам ;

-                - піклуватися про старших;

-                - берегти теплі родинні відносини;

ІІІ. Знайомство із батьківським краєм   (5 год.)

Край, де я народився. Село, вулиця, мій дім. Улюблені куточки села. Мої справи. Чим я можу бути корисним селу зараз і коли виросту. Мова мого народу.

 

Практично: екскурсія по селу.

Учень має уявлення про:

-               - свою Малу Батьківщину;

-               - свою домашню адресу;

-            Виявляє інтерес до:

-               - культури краю;

-               - життя села;

-               - об’єктів села;

-             Прагне:

-               - вивчати край, де живе;

-               - спілкуватись рідною мовою;

-               - бути патріотом села;

ІУ. Знайомство із природою

Рідного  краю  (4 год.)

Дерева. Квіти. Птахи. Тварини, Комахи.

Домашні улюбленці.

 

Практично: догляд за кімнатними квітами (у класі), кущами або деревами, висадженими біля школи.

Учень має уявлення про:

-               - природу рідного краю;

-               - взаємозв’язок між людиною і природою;

-              - домашні рослини і тварини – частина

-           природи ;

-            Виявляє інтерес до:

-               - життя рослин і тварин, птахів і комах;

-               - краси і гармонії навколишнього світу;

-            Прагне:

-               - вивчати  і оберігати природу;

-               - бути відповідальним за стан природи.

Програма  з  краєзнавства  « Подорож  Малою  Батьківщиною»

17  год.

2 клас

Зміст програми

Учні повинні знати та вміти

І. Я – частинка рідного краю (2 год. )

Я – житель с. Піски. Історія мого імені й імені моїх близьких. Моє село найкраще.  Від мене залежить доля села.

 

Практично: гра «Хто я?».

Вернісаж малюнків «Моє село».

Учень має уявлення:

-             - про себе, як частинку села і країни;

-             - про історію свого імені;

-           Виявляє інтерес до:

-             - себе і людей, які живуть поруч;

Прагне:

-             - бути корисним суспільству;

-             - усвідомити своє значення;

-             - дізнатися більше про себе, товаришів

-             і село в якому живе;

 

ІІ.  Мудрості берегиня –

бабусина  скриня (5 год.)

Народні пісні, казки, лічилки, забавлянки, приказки, поговірки. Легенди краю. Мудрі вислови краян.

 

Практично: Створення папки «Кришталеве намисто».

Родинна ярмарка «Мамина колискова і бабусина казка».

Учень має уявлення:

-              - про сільський фольклор;

-           Виявляє інтерес :

-              - до народної пісні і слова;

-              - до сімейної мудрості;

-            Прагне:

-              - вивчати народні традиції і звичаї;

-              - брати участь у родинних святах;

ІІІ. Свята  і святині  краю

(5 год.)

Хліб, рушники, віночок – святині краю.

Традиції пов’язані з ними. Календарно – обрядові свята краю і участь у них дітей.

 

Практично: Участь учнів у одному із свят.

Учень має уявлення:

-             - про культуру краю;

-             - народні звичаї та обряди;

-              - сімейні традиції;

-           Виявляє інтерес:

-             - до мови краю;

-             - традицій народу;

-             - сімейних святинь і оберегів;

-             Прагне:

-             - більше дізнатися про свята і святині;

-             - бути бережливим господарем;

-             - брати участь у шкільних і сімейних

-                святах;

ІУ.  Подорож   рідним

краєм ( 5 год. )

Річка, ліс, храм, меморіальні комплекси, шкільний музей.

 

Практично: екскурсії і зустріч із краєзнавцями.

Учень має уявлення:

-            - об’єкти села;

-           Виявляє інтерес:

-            - до природи, культури, історії;

Прагне:

-            - бути бережливим;

-            - бути патріотом краю;

-            - знати якомога більше про край в

-              якому живе.

Програма  з  краєзнавства «Барви рідного села»

34 год.

3 клас

Зміст  програми

Учні  повинні  знати  і  вміти

І. Моє село – це рідна Україна

(9 год.)

С. Піски – це частинка України. Місцезнаходження села на карті Сумщини, України. Культурно – історичні пам’ятки села. Заклади і об'єкти села. Жителі (чисельність, національний і соціальний склад, заняття). Відомі люди, що народилися в Пісках.

 

Практично: Ознайомлення з творчістю поетеси Н. Виноградської (збірка «Веселкова Україна»

Година поезії «Веселкова Україна»

Конкурс ораторів «Моє село – моя колиска»

Учень має уявлення:

-            - про місцезнаходження села на карті;

-            - пам’ятки села;

-            - жителів села;

-            Виявляє інтерес до:

-            - історії розвитку села;

-            - сьогодення краю;

-            - історично-культурної спадщини;

-            Прагне:

-            - удосконалювати себе;

-            - брати приклад із життя відомих людей;

-            - вивчати край і бути його патріотом;

-            - знати відомих людей краю;

ІІ. Україна  починається  з

родини (8 год.)

Мої батьки і мої рідні. Їх походження, заняття. За що я люблю і поважаю свою родину. Догляд за могилами померлих. Сі мейні свята і традиції, що вони несуть. Сімейні світлини, реліквії, ремесла, фольклор.

Практично: екскурсія до шкільної Світлиці;

Виставка сімейних реліквій;

Аукціон народної мудрості із участю членів родин учнів.

 

Учень має уявлення:

-           - про членів родини і роду;

-           - про життя родини у селі і її заняття у

-            минулому і тепер;

-             Виявляє інтерес до:

-           - збереження сімейних традицій, ремесел;

-           - національних особливостей родини;

-             Прагне:

-            - оберігати родинні реліквії;

-            - примножувати сімейні традиції;

-            - турбуватись про членів родини;

-            - гордитися родиною;

 

ІІІ.  Обереги  нашої  духовності

(9 год.)

Віра в Бога. Християнство і християнська мораль. Правила поведінки в храмі. Толерантність у відносинах між односельцями. Сільські обереги: речі побуту, рослини. Забобони і повір’я нашого краю.

 

Практично: Відвідування храму села і зустріч із служителями церкви;

Година християнської (народної) етики;

Зустріч із старожилами села;

 

Учень має уявлення:

-            - про християнську культуру і її духовні

-            джерела;

-            - духовні традиції села;

-            Виявляє інтерес:

-            - до віри, як скарбниці духовності;

-            - до духовних скарбів села, родини;

-            Прагне:

-            - жити згідно духовних заповідей;

-            - визначати власні життєві пріоритети;

-            - правильно поводитися у храмі і в гро-

-             мадських місцях;

-

ІУ. Топоніми  краю. (6 год.)

Географічні назви с. Піски. Історія походження назв . Легенди, пов’язані із топонімами краю.  Археологічні  пам'ятки села. Чому треба оберігати пам'ятки історії і культури. Я зростаю бережливим господарем краю. Звичаї і традиції  пов'язані з природою.

 

Практично: екскурсії до археологічних пам'яток села;

Вікторина «Моє село»;

Краєзнавчі ігри.

Учень має уявлення:

-            - про пам’ятки культури і історії;

-            - про топоніми села;

-                Виявляє інтерес до:

-             - природи і історії краю;

-             - до звичаїв і традицій;

-               Прагне:

-             - принести селу користь;

-             - знати про край більше;

-             - вивчати правила поведінки в природі;

-             - бути бережливим;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма  з  краєзнавства «Мій край – колиска долі»

34 год.

4 клас

Зміст  програми

Учень повинен знати та вміти

І. Над Сеймом пролягло моє

село   (8 год.)

Історичне минуле села. Сторінки звитяги і трагедій (голодомор,війна, Афганськими стежками, сучасність). Люди – багатство села Піски. Вулиці села, їх історія та назви. Сільські толоки.

 

Практично: екскурсія до шкільного музею, Меморіалу загиблих воїнів і жертв Голодомору, могили і каменя М. Гасевського – воїна-афганця;

участь у сільській толоці;

 

Учень має уявлення про:

-        І   - історичне минуле села;

-            - назви вулиць колись і тепер;

-            - людей краю;

-            Виявляє інтерес до:

-            - героїчних і трагічних сторінок історії

-             села;

-            - сучасного життя краю;

-            Прагне:

-            - бути корисним краю;

-            - гордитися жителями села;

-            - вивчати і досліджувати історію села;

ІІ.  Буринщина,   яку   я

відкриваю для себе (5 год.)

Давня історія краю. Буринщина на карті Сумщини, України. Села Буринщини. Жителі і їх заняття. Видатні постаті, що народилися і живуть у краї. Культурно-історичні цінності.

 

Практично: відвідування районного краєзнавчого музею;

Створення пазл-мапи Буринщини;

Учень уявляє:

-            -історичне минуле Буринщини;

-           - культурно- історичні цінності краю;

-           - славних людей ;

-            Виявляє інтерес до:

-           - історії рідного краю;

-           - геополітичного положення Бурин-

-            щини;

-            Прагне:

-            - вивчати край;

-            - брати участь у справах краю;

ІІІ. Родина – це   вся

Україна.(6 год.)

Розповіді членів родини про минуле села, роду, України. Участь рідних в історичних подіях. Пам’ять роду. Родинне дерево.

 

Практично: зустріч  з учасниками історичних подій –членами родин учнів класу;

Складання родинного дерева;

Родинне свято;

 

Учень уявляє:

-              - сім’ю, родину, рід;

-              - побут і культуру українців;

-              - участь членів роду в історичних подіях;

-             Виявляє інтерес до:

-             - свого роду;

-             - до сімейних традицій і історії;

-             Прагне:

-             - бути достойним членом роду;

-             - вивчати родовід;

-             - братии участь у родинних і сільських

-               святах і подіях;

-             - проявляти творчу активність;

 

 

 

ІУ. Краса  і біль  Буринщини

(8 год.)

Тваринний і рослинний світ. Лікарські рослини,правила їх збору. Корисні копалини. Гриби. Водойми. Охорона природи на Буринщині. Тварини і рослини, які потребують охорони. Присеймівський заказник.

 

Практично: Розробка проекту                           « Правила поводження в природі»;

Екскурсія в природу;

Виготовлення годівниць;

 

Учень уявляє:

-        - різноманітність рослинного і тваринного

-              світу;

-            - корисні копалини краю;

-            - нерозривний зв’язок  між рослинним,

-            тваринним світом і людиною;

-               Виявляє інтерес до:

-             - тварин і рослин;

-             - природоохоронної роботи;

-               Прагне:

-              - бути спостережливим;

-              - брати участь у охороні природи краю;

 

-

У. Країна мого дитинства

(5 год.)

Школа і її історія. Учні і вчителі школи – це її гордість. Шкільні свята і традиції. Участь школярів у шкільних справах. Колективні творчі справи (КТС).

 

Практично: Участь в КТС по збору матеріалів про випускників школи різних років: мої батьки – випускники школи.

Участь у шкільному святі.

Учень уявляє:

-             - школу як навчально-виховний заклад;

-             - школу як берегиню національної

-               культури;

-             Виявляє інтерес до:

-          - пізнання традицій школи;

-          - причетності кожного учня до навчально-виховного процесу;

-            Прагне:

-          - долучитись до історії школи і її традицій;

-          - брати участь в КТС;

-           - примножувати гарні справи школи, села.

Останнє оновлення на Вівторок, 26 квітня 2011, 09:10  

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.