Даний матеріал є авторською роботою учителя історії (вища категорія, старший вчитель) Пісківської ЗОШ І - ІІІ ст. Буринського р-ну Сумської обл. Тереніної Світлани Сергіївни. Педагогічний стаж 27 років. Твердо переконана, що усвідомлювати національне дитина повинна починати з колиски, дитячого садка, початкової ланки через казку і пісню, народний звичай і традицію, любов і повагу до отчого дому.
Знати своє коріння і свою історію, любити його – це найсвятіша і найдорожча потреба кожної порядної і поважаючої себе людини. Без знань про все це годі говорити про національну культуру, гідність, самовідданість і менталітет.
Розроблена мною програма, розрахована на молодших школярів, бо якраз у них треба починати свідомо виховувати почуття патріотизму і національної гордості. Знання природи і історії села та родини стануть основою для вивчення історії України, ботаніки, географії, зоології в середній школі. Також набуті знання з краєзнавства можуть бути використані учнями на інших предметах початкового курсу навчання.
В процесі викладання курсу здійснюється зв’язок із життям; використовуються результати дитячих спостережень за природою, працею людей; зв’язок між поколіннями, безпосередня участь дітей у посильних практичних заходах. А це сприятиме: покращанню рівня знань і вихованості, навичок, поглиблення історичної пам’яті про минуле і сучасність рідного краю і тим самим сприяє вихованню любові до нього; формуванню елементів екологічної культури, уявлень про навколишній світ і місце людини в ньому, участь у заходах дорослих по захисту і охороні природи краю; ознайомлення із здобутками народної (сімейної) культури, духовності і моралі; створенню передумов для усвідомлення, сприймання і засвоєння соціальних, морально- правових, історичних, національно-культурних традицій села Піски, Буринщини, Сумщини і України в цілому.
ПРОГРАМА З КРАЄЗНАВСТВА В
ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Бо нива – це моя.
Тут я почну зажинок,
Бо кращий урожай не жде мене ніде,
Бо тисячі доріг,
Мільйон вузьких стежинок
Мене на ниву батьківську веде.
В. Симоненко
В незалежній Україні національно-культурне відродження нашого народу стало реальністю. Все більше і більше зростає інтерес до минулого своєї Батьківщини, краю де народився і живеш, де виросло не одне покоління родичів, близьких і знайомих. А святе відчуття Батьківщини починається саме з батьківського порогу; свого села чи міста; вулиці, де пройшло дитинство; калини, яка росте біля порогу рідної хати; маминої пісні і власного родоводу. Ці почуття передаються із покоління в покоління з молоком матері. Знати своє коріння і свою історію, любити його – це найсвятіша і найдорожча потреба кожної порядної і поважаючої себе людини. Без знань про все це годі говорити про національну культуру, гідність, самовідданість і менталітет.
Знання свого краю – невід’ємна частина духовності дитини, важливий засіб забезпечення нерозривного зв’язку минулого нашого краю з вітчизняною і світовою історією. Краєзнавство покликане стати своєрідним виявом поєднання макро- і макрорівнів, допоможе дітям читати книгу життя через крихітні частинки минулого не лише очима, а й розумом, самостійно розібратись куди веде шлях їхніх батьків і дідів, усього нашого народу.
Пропонована програма розрахована на молодших школярів, бо якраз у них треба починати свідомо виховувати почуття патріотизму і національної гордості. Знання природи і історії села та родини стануть основою для вивчення історії України, ботаніки, географії, зоології в середній школі. Також набуті знання з краєзнавства можуть бути використані учнями на інших предметах початкового курсу навчання.
В процесі викладання курсу здійснюється зв’язок із життям; використовуються результати дитячих спостережень за природою, працею людей; зв’язок між поколіннями, безпосередня участь дітей у посильних практичних заходах. А це сприятиме: покращанню рівня знань і вихованості, навичок, поглиблення історичної пам’яті про минуле і сучасність рідного краю і тим самим сприяє вихованню любові до нього; формуванню елементів екологічної культури, уявлень про навколишній світ і місце людини в ньому, участь у заходах дорослих по захисту і охороні природи краю; ознайомлення із здобутками народної (сімейної) культури, духовності і моралі; створенню передумов для усвідомлення, сприймання і засвоєння соціальних, морально- правових, історичних, національно-культурних традицій села, Буринщини, Сумщини і України в цілому.
Програма з краєзнавства в початковій школі передбачає такі змістові напрямки:
1 кл. Знайомство із собою.
Знайомство із своєю сім’єю.
Знайомство із батьківським краєм.
Знайомство із природою.
2кл. Я – частинка рідного краю.
Мудрості берегиня – бабусина скриня.
Святині і свята краю.
Подорож рідним краєм.
3кл. Моє село – це рідна Україна.
Україна починається з родини.
Обереги нашої духовності.
Топоніми краю.
4кл. Буринщина, яку я відкриваю для себе.
Над Сеймом пролягло моє село.
Родина – це вся Україна.
Краса і біль Буринщини.
Країна мого дитинства.
Програма включає в себе різні форми і методи навчання, зорієнтовані на вивчення краєзнавства:
- екскурсії до музеїв, Світлиці, в природу;
- зустрічі із старожилами села, цікавими людьми, поетами, краєзнавцями, свідками історичних подій;
- дидактичні ігри із краєзнавства;
- ярмарки фольклору і предметів побуту;
- практична робота по створенню родинного дерева;
- краєзнавчі свята і розвідки;
- знайомство і елементарна робота з картою;
- бесіди і вікторини;
- конкурси малюнків;
- збір приказок, пісень, повір*їв, легенд, які побутують у селі та свідчень про минуле краю;
- виставка родинних світлин;
- години поезії місцевих авторів;
- екологічні години і рейди;
- виготовлення годівниць, догляд за рослинами та ін.
Пропонована програма носить рекомендаційний характер. Учитель може вносити зміни і доповнення до окремих тем, виходячи із власних і місцевих умов, а також накопиченого
краєзнавчого матеріалу.
Підсумовуючи сказане, слід підкреслити, що курс краєзнавства у початковій школі дуже необхідний, бо покликаний покласти початок формуванню світогляду людини, українця, громадянина. А це неможливо без любові до своєї «МАЛОЇ БАТЬКІВЩИНИ» - до домівки, в якій народився, до маминих рук і татового слова, до стежки, що веде до школи, до бабусиної казки і поради. Відновити історію сім’ї, повернути дітей обличчям до забутих традицій, звичаїв, залучити до дідівських ремесел, навчити дбайливо ставитись до природи, історії, культури, мови, пам’яток, народної творчості і побуту. Зберегти пам’ять про тих, хто героїчно боровся і трагічно загинув у буремні роки історії; віддати шану землякам, які живуть на рідній землі, а особливо тим, які своїми справами зробили внесок у розвиток господарства, культури, науки краю – це і є основне завдання курсу і розробленої програми до нього.
Курс краєзнавства розрахований у 1 – 2 кл. на 17 год. (0,5 год. на тиждень ), у 3 – 4 кл. на 34 год. (1 год. на тиждень ).
Програма з краєзнавства «Знайомство з рідним краєм»
( 17 год.)
1 клас.
Зміст програми |
Учні повинні знати та вміти |
І. Знайомство із собою (1 год.)
Добрий день! Я – громадянин своєї Батьківщини.
Практично: Розучування гри «Хто я?» методом «Мікрофона».(Вміти розповідати про себе).
|
Учень має уявлення про: - - себе як соціальну одиницю; - - себе як індивідуальність; - Виявляє інтерес до: - - спілкування з ін. дітьми; - - своїх здібностей; - - оточуючого середовища; - Прагне до усвідомлення себе: - - як громадянина суспільства; - - усвідомлює свою роль у суспільстві. - |
ІІ. Знайомство із своєю сім’єю (7 год.) Сім'я. Мама і тато, брати і сестри, бабуся, дідусь. Улюблені справи чи заняття. Що означає сім'я для людини. Як я допомагаю батькам. Мої обов'язки. Піклування про стареньких.
Практично: намалювати сімейний портрет |
Учень має уявлення про: - - сім’ю, родичів, про їх заняття; - - повні імена батьків і рідних; - - дати народження рідних; - Виявляє інтерес до: - - справ своїх близьких; - - наслідування сімейних традицій; - Прагне: - - надавати допомогу батькам ; - - піклуватися про старших; - - берегти теплі родинні відносини; |
ІІІ. Знайомство із батьківським краєм (5 год.) Край, де я народився. Село, вулиця, мій дім. Улюблені куточки села. Мої справи. Чим я можу бути корисним селу зараз і коли виросту. Мова мого народу.
Практично: екскурсія по селу. |
Учень має уявлення про: - - свою Малу Батьківщину; - - свою домашню адресу; - Виявляє інтерес до: - - культури краю; - - життя села; - - об’єктів села; - Прагне: - - вивчати край, де живе; - - спілкуватись рідною мовою; - - бути патріотом села; |
ІУ. Знайомство із природою Рідного краю (4 год.) Дерева. Квіти. Птахи. Тварини, Комахи. Домашні улюбленці.
Практично: догляд за кімнатними квітами (у класі), кущами або деревами, висадженими біля школи. |
Учень має уявлення про: - - природу рідного краю; - - взаємозв’язок між людиною і природою; - - домашні рослини і тварини – частина - природи ; - Виявляє інтерес до: - - життя рослин і тварин, птахів і комах; - - краси і гармонії навколишнього світу; - Прагне: - - вивчати і оберігати природу; - - бути відповідальним за стан природи. |
Програма з краєзнавства « Подорож Малою Батьківщиною»
17 год.
2 клас
Зміст програми |
Учні повинні знати та вміти |
І. Я – частинка рідного краю (2 год. ) Я – житель с. Піски. Історія мого імені й імені моїх близьких. Моє село найкраще. Від мене залежить доля села.
Практично: гра «Хто я?». Вернісаж малюнків «Моє село». |
Учень має уявлення: - - про себе, як частинку села і країни; - - про історію свого імені; - Виявляє інтерес до: - - себе і людей, які живуть поруч; Прагне: - - бути корисним суспільству; - - усвідомити своє значення; - - дізнатися більше про себе, товаришів - і село в якому живе;
|
ІІ. Мудрості берегиня – бабусина скриня (5 год.) Народні пісні, казки, лічилки, забавлянки, приказки, поговірки. Легенди краю. Мудрі вислови краян.
Практично: Створення папки «Кришталеве намисто». Родинна ярмарка «Мамина колискова і бабусина казка». |
Учень має уявлення: - - про сільський фольклор; - Виявляє інтерес : - - до народної пісні і слова; - - до сімейної мудрості; - Прагне: - - вивчати народні традиції і звичаї; - - брати участь у родинних святах; |
ІІІ. Свята і святині краю (5 год.) Хліб, рушники, віночок – святині краю. Традиції пов’язані з ними. Календарно – обрядові свята краю і участь у них дітей.
Практично: Участь учнів у одному із свят. |
Учень має уявлення: - - про культуру краю; - - народні звичаї та обряди; - - сімейні традиції; - Виявляє інтерес: - - до мови краю; - - традицій народу; - - сімейних святинь і оберегів; - Прагне: - - більше дізнатися про свята і святині; - - бути бережливим господарем; - - брати участь у шкільних і сімейних - святах; |
ІУ. Подорож рідним краєм ( 5 год. ) Річка, ліс, храм, меморіальні комплекси, шкільний музей.
Практично: екскурсії і зустріч із краєзнавцями. |
Учень має уявлення: - - об’єкти села; - Виявляє інтерес: - - до природи, культури, історії; Прагне: - - бути бережливим; - - бути патріотом краю; - - знати якомога більше про край в - якому живе. |
Програма з краєзнавства «Барви рідного села»
34 год.
3 клас
Зміст програми |
Учні повинні знати і вміти |
І. Моє село – це рідна Україна (9 год.) С. Піски – це частинка України. Місцезнаходження села на карті Сумщини, України. Культурно – історичні пам’ятки села. Заклади і об'єкти села. Жителі (чисельність, національний і соціальний склад, заняття). Відомі люди, що народилися в Пісках.
Практично: Ознайомлення з творчістю поетеси Н. Виноградської (збірка «Веселкова Україна» Година поезії «Веселкова Україна» Конкурс ораторів «Моє село – моя колиска» |
Учень має уявлення: - - про місцезнаходження села на карті; - - пам’ятки села; - - жителів села; - Виявляє інтерес до: - - історії розвитку села; - - сьогодення краю; - - історично-культурної спадщини; - Прагне: - - удосконалювати себе; - - брати приклад із життя відомих людей; - - вивчати край і бути його патріотом; - - знати відомих людей краю; |
ІІ. Україна починається з родини (8 год.) Мої батьки і мої рідні. Їх походження, заняття. За що я люблю і поважаю свою родину. Догляд за могилами померлих. Сі мейні свята і традиції, що вони несуть. Сімейні світлини, реліквії, ремесла, фольклор.
Практично: екскурсія до шкільної Світлиці; Виставка сімейних реліквій; Аукціон народної мудрості із участю членів родин учнів.
|
Учень має уявлення: - - про членів родини і роду; - - про життя родини у селі і її заняття у - минулому і тепер; - Виявляє інтерес до: - - збереження сімейних традицій, ремесел; - - національних особливостей родини; - Прагне: - - оберігати родинні реліквії; - - примножувати сімейні традиції; - - турбуватись про членів родини; - - гордитися родиною;
|
ІІІ. Обереги нашої духовності (9 год.) Віра в Бога. Християнство і християнська мораль. Правила поведінки в храмі. Толерантність у відносинах між односельцями. Сільські обереги: речі побуту, рослини. Забобони і повір’я нашого краю.
Практично: Відвідування храму села і зустріч із служителями церкви; Година християнської (народної) етики; Зустріч із старожилами села; |
Учень має уявлення: - - про християнську культуру і її духовні - джерела; - - духовні традиції села; - Виявляє інтерес: - - до віри, як скарбниці духовності; - - до духовних скарбів села, родини; - Прагне: - - жити згідно духовних заповідей; - - визначати власні життєві пріоритети; - - правильно поводитися у храмі і в гро- - мадських місцях; - |
ІУ. Топоніми краю. (6 год.) Географічні назви с. Піски. Історія походження назв . Легенди, пов’язані із топонімами краю. Археологічні пам'ятки села. Чому треба оберігати пам'ятки історії і культури. Я зростаю бережливим господарем краю. Звичаї і традиції пов'язані з природою.
Практично: екскурсії до археологічних пам'яток села; Вікторина «Моє село»; Краєзнавчі ігри. |
Учень має уявлення: - - про пам’ятки культури і історії; - - про топоніми села; - Виявляє інтерес до: - - природи і історії краю; - - до звичаїв і традицій; - Прагне: - - принести селу користь; - - знати про край більше; - - вивчати правила поведінки в природі; - - бути бережливим; |
Програма з краєзнавства «Мій край – колиска долі»
34 год.
4 клас
Зміст програми |
Учень повинен знати та вміти |
І. Над Сеймом пролягло моє село (8 год.) Історичне минуле села. Сторінки звитяги і трагедій (голодомор,війна, Афганськими стежками, сучасність). Люди – багатство села Піски. Вулиці села, їх історія та назви. Сільські толоки.
Практично: екскурсія до шкільного музею, Меморіалу загиблих воїнів і жертв Голодомору, могили і каменя М. Гасевського – воїна-афганця; участь у сільській толоці;
|
Учень має уявлення про: - І - історичне минуле села; - - назви вулиць колись і тепер; - - людей краю; - Виявляє інтерес до: - - героїчних і трагічних сторінок історії - села; - - сучасного життя краю; - Прагне: - - бути корисним краю; - - гордитися жителями села; - - вивчати і досліджувати історію села; |
ІІ. Буринщина, яку я відкриваю для себе (5 год.) Давня історія краю. Буринщина на карті Сумщини, України. Села Буринщини. Жителі і їх заняття. Видатні постаті, що народилися і живуть у краї. Культурно-історичні цінності.
Практично: відвідування районного краєзнавчого музею; Створення пазл-мапи Буринщини; |
Учень уявляє: - -історичне минуле Буринщини; - - культурно- історичні цінності краю; - - славних людей ; - Виявляє інтерес до: - - історії рідного краю; - - геополітичного положення Бурин- - щини; - Прагне: - - вивчати край; - - брати участь у справах краю; |
ІІІ. Родина – це вся Україна.(6 год.) Розповіді членів родини про минуле села, роду, України. Участь рідних в історичних подіях. Пам’ять роду. Родинне дерево.
Практично: зустріч з учасниками історичних подій –членами родин учнів класу; Складання родинного дерева; Родинне свято;
|
Учень уявляє: - - сім’ю, родину, рід; - - побут і культуру українців; - - участь членів роду в історичних подіях; - Виявляє інтерес до: - - свого роду; - - до сімейних традицій і історії; - Прагне: - - бути достойним членом роду; - - вивчати родовід; - - братии участь у родинних і сільських - святах і подіях; - - проявляти творчу активність;
|
ІУ. Краса і біль Буринщини (8 год.) Тваринний і рослинний світ. Лікарські рослини,правила їх збору. Корисні копалини. Гриби. Водойми. Охорона природи на Буринщині. Тварини і рослини, які потребують охорони. Присеймівський заказник.
Практично: Розробка проекту « Правила поводження в природі»; Екскурсія в природу; Виготовлення годівниць;
|
Учень уявляє: - - різноманітність рослинного і тваринного - світу; - - корисні копалини краю; - - нерозривний зв’язок між рослинним, - тваринним світом і людиною; - Виявляє інтерес до: - - тварин і рослин; - - природоохоронної роботи; - Прагне: - - бути спостережливим; - - брати участь у охороні природи краю;
- |
У. Країна мого дитинства (5 год.) Школа і її історія. Учні і вчителі школи – це її гордість. Шкільні свята і традиції. Участь школярів у шкільних справах. Колективні творчі справи (КТС).
Практично: Участь в КТС по збору матеріалів про випускників школи різних років: мої батьки – випускники школи. Участь у шкільному святі. |
Учень уявляє: - - школу як навчально-виховний заклад; - - школу як берегиню національної - культури; - Виявляє інтерес до: - - пізнання традицій школи; - - причетності кожного учня до навчально-виховного процесу; - Прагне: - - долучитись до історії школи і її традицій; - - брати участь в КТС; - - примножувати гарні справи школи, села. |