Вчительський Журнал он-лайн

 

ВПРОВАДЖЕННЯ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО ВИХОВАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Друк

Підготувала:

Ковальчук Юлія Володимирівна

вчитель початкових класів

Соснівської загальноосвітньої школи І – ІІ ступенів

Макарівського району

Київської області

 

ВПРОВАДЖЕННЯ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО ВИХОВАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

«Не побачивши в уч­неві чогось

цінного і цікавого, властивого

тільки йому, вчитель, по суті,

не може виховувати школяра,

оскільки в такому разі в педагога

немає точки опори для душевно­го

контакту зі своїм учнем…»

І. С. Кон.

Виховні ситуації, які створюються у межах осо­бистісно зорієнтованого виховання, мають забезпечити розвиток такого рівня свідомості, який би спонукав ди­тину до самопізнання й самоактивності з тим, щоб вона могла стати творцем власного духовно багатого життя. А це означає, що треба культивувати такі ситуації, у яких стосунки з дітьми будуються на врахуванні їхньої гідності і права бути особистістю; перше безперечне пра­во дитини — висловлювати свої думки, впливати на наші судження про неї.

«Наша перша реакція на висловлювання інших людей, - пише К. Роджерс, - негайна оцінка чи судження, а не розуміння. Коли хтось висловлює свої по­чуття, переконання чи думки, у нас виникає прагнення оцінити це як правильне, безглузде, ненормальне, непра­вильне. Дуже рідко ми дозволяємо собі розуміти, що зна­чать слова іншої людини для неї самої. Я вважаю, це відбувається тому, що в розумінні іншого є певний ри­зик. Якщо я дозволю собі по-справжньому розуміти іншого, це розуміння може змінити мене. А ми всі боїмо­ся змін. Нелегко собі дозволити розуміти іншого, емпатійно цілком і повністю увійти в його внутрішній світ. Це відбувається рідко. Все ж розуміння мною якоїсь людини дає їй можливість змінюватися».

Як показують психологічні дослідження, «глибоко знати і розуміти ми можемо лише двох-трьох осіб; більш чи менш успішно орієнтуватися в поведінці десь близько десяти осіб. Стосовно інших вступають у дію «ета­лонні стереотипи». Тому педагогу слід розвивати соціальний інтелект - здатність розуміти стан інших лю­дей і передбачати розвиток різних соціальних ситуацій.

Щоб процес розуміння вихованців вчителем у цілому був результативним, вчитель має во­лодіти такими якостями:

здатністю сприймати й адекватно психологічно інтерпретувати поведінку дитини безпосередньо в кож­ний момент спілкування, фіксувати зміни в почуттях і вчинках, визначати причини, які ці зміни зумовлюють;

сформованістю широкого набору оцінних критеріїв, які б давали йому змогу порівнювати характер змін, що настають у вербальній і невербальній поведінці вихованців, і своєчасно робити з цього приводу пра­вильні висновки;

умінням постійно усвідомлювати і правильно реагувати на те, як сприймають і психологічно інтерпретують його образ і поведінку учні;

знаннями про типові помилки (наприклад «стереотипізаціі», «нав'язування суб'єктивного бачення» то­що), які нерідко допускаються педагогами в оцінці
зовнішнього і внутрішнього образу учнів, а також при психологічному поясненні спостережуваної картини їхньої поведінки.

Враховуючи вище зазначене, вчитель постійно проявляє здатність не впадати в догма­тизм і закляклість в оцінці образу й поведінки дітей, проявляє вміння відмежовуватись від упередження що­до вихованців, нав'язаного іншими людьми, заради осяг­нення індивідуальної неповторності цієї особистості.

Будучи уважним до почуттів, переживань, до внутрішнього світу дітей, вчитель розрахову­є на те, що вони будуть також уважними і чуйними до його проблем і проблем інших людей.

Тож го­ворити з дітьми слід так, як би ви хотіли, щоб вони говорили з вами.

Педагог має чітко відповісти у цьому зв'язку на низ­ку запитань:

1. Яким мене бачать мої вихованці?

2. Чи відчувають вони мою любов?

3. Чи вважають вони, що я їх розумію?

4. Чи є у них підстави вважати мене людиною справедливою, доброю, чуйною?

5. Чи подобається їм те, як я з ними спілкуюсь?

6. Чи хотів би я, щоб вони так розмовляли зі мною, як я з ними?

7. Чи хотів би я, щоб мене зараз виховували так, як я їх?

8. Яких тем я уникаю в розмовах із ними?

9. Чи відчувають вони себе незрозумілими?

10. Від чого вони потерпають, чи знаю я про ці пере­живання, чи навіть не здогадуюсь?

Розуміння педагогом дитини неможливе без правиль­ної оцінки її емоційних станів. Вправляючись в оцінці емоційних станів вихованців, вчитель виходить з то­го, що головним джерелом інформації про цю сферу людської психіки виступає експресія - зовнішнє вира­ження емоцій і почуттів. Міміка й поза, жести і рухи, інтонація і темп мовлення - ці експресивні компоненти спілкування несуть максимальне навантаження в про­цесі спілкування між людьми.

Спостерігаючи прояви поведінки учня, вчитель прагне робити судження та оцінки стосовно його особис­тості. Пов'язуючи ланцюг вчинків, висловлювань, емоцій, які демонструє чи стримує дитина, в одне ціле, розуміє і пояснює для себе дитячий внутрішній світ, моти­ви, моральну позицію, духовно-культурний потенціал, здібності й можливості.

Не може бути справжнього розуміння без піклування вчителя про дитину. Вчитель постійно проявляє розуміння, вступає у стосунки позитивної емоційної підтримки і психологічного захисту дитини. Залишається з дитиною в її життєвій ситуації доти, доки дитина відчу­ває, що вчитель приймає її такою, якою вона є, і виз­нає її як особистість, індивідуальність. На основі розуміння учня формує модель міжособистісних стосунків.

Мірою того, як його ро­зуміють, вихованець учиться розуміти людей, з якими йому доводиться мати справу.

Розуміння вчителем дитини здійснюється в процесі діалогу шляхом фіксації, як уже зазначалося, її експре­сивних рухів, інтонації, міміки, різних відтінкових значень слів. Ці засоби є сигналами її мотиваційних спряму­вань, актуальних бажань, інтересів тощо.

Широкі мож­ливості для розуміння вчителем учня містить так зване довірливе спілкування, у процесі якого дитина розкриває ті чи інші аспекти свого внутрішнього світу, думки, почуття, переживання тощо. Але таке спілкуван­ня не виникає на порожньому місці, спонтанно, для цьо­го необхідні певні передумови. Вчитель своїми діями «завойовує» довіру учня, тобто відкрито проявляти до нього доброзичливість, щиру зацікавленість, увагу та повагу.

Щоб довірливі стосунки відбулися, дитина му­сить бути переконаною, що вчитель не стане використо­вувати зміст розкритого проти неї, причому не через зовнішні обставини, що спонукають до цього, а внаслідок своїх моральних якостей. У кожної дитини є свої ма­ленькі таємниці, і вчитель їх береже.

У ході висловлювання рішень з проблеми може виникнути така ситуація, коли діти дружно повторюють раніше висунуту ідею, не пропонуючи при цьому своїх. Вчитель не загострює ситуацію. Прос­то запитує: «А що ти запропонуєш своє?». Повторює запитання дитині особисто. Якщо і цього разу у дітей не виникне ніяких ідей, ставить навідні запитання, звертається до найбільш кмітливої або жвавої дитини, розворушує їх. Якщо й так не вдається встанови­ти процес генерування, можливо, запропонована тама заважка або нецікава для дітей чи вони з якихось причин бояться брати участь в обговоренні.

Мета спільної діяльності – почути різні думки з даної проблеми і знайти краще рішення.

У ході будь-якої спільної діяльності діти періодично відчувають зниження активності. Засобом подолання спаду енергії вчитель активно використовує вправи-енер­гізатори.

«Що я люблю робити?»

Матеріал: папір і ручка для кожного учасника.

Інструкція. На аркуші паперу напиши слова «Я люблю робити...» і далі розкажи про все, що тобі приємно робити. Візьми другий аркуш паперу, напиши зверху слова «Я не люблю робити» і нижче перерахуй, що ти робиш без задоволення. Подумай, чому це тобі не подобається.

«Дякую за чудовий день»

Діти стають у коло. Одна дитина — у центрі. До неї підходить хтось із дітей, тисне руку і говорить: «Я тобі дякую за приємний день». Обоє залишаються у центрі і тримаються за руки. До них підходить третя ди­тина, бере за вільну руку першу або другу дитину, тисне її і промовляє: «Я тобі дякую за приємний день». Таким чином група дітей у центрі кола збільшується. Всі тримають один одного за руки. Коли до групи приєднається остання дитина, необхідно замкнути коло І завершити церемонію безмовним триразовим потиском рук.

Гру можна проводити в кінці дня, коли діти йдуть додому.

«Місток дружби»

Учитель просить дітей об'єднатися у пари і «побудувати» місток (за допомогою рук, ніг, тулуба тощо).

«Ласкаве їм 'я»

Матеріал: м'яч.

Діти стоять у колі. Учитель пропонує згадати, як кожного з учасни­ків ласкаво називають вдома. Потім учасники почергово кидають один одному м'яч. Той, до кого потрапив м'яч, називає своє ласкаве ім'я.

«Сонячний зайчик»

Учитель говорить дітям, що він спіймав «сонячного зайчика» і пропонує передати його по колу, щоб кожна дитина могла зігріти його своїм теплом. Коли «зайчик» повертається до вчителя, той звертає увагу дітей на те, що за цей час «зайчик», зігрітий теплом дітей, виріс і вже ледве вміщається в долонях. «Зайчика» відпускають, але кожен з дітей ловить частки його тепла.

Виконання вправи-енєргізатора обов'язково завершується ко­роткою бесідою з дітьми про емоції, почуття, враження, які вони отримали від вправи; про мету виконання даної вправи.

Обов'язково вчитель заохочує учнів звертатися один до одного, будуючи власні звернення, починаючи з імені («Валентино, мені здається...») та передає думку дитини як авторську («Дмитро вважає...», «Висновок Романа пов'язаний із...»).

Переадресувати висловлювання допомагають запитання на кшталт «Ти зі мною не згоден?», «Ти хочеш заперечити мені!», «Звернись, будь ласка, до ….». Намагається дотримуватися вимоги говорити в діалозі від свого імені, починаючи висловлення власної думки зі слів «Я думаю...», «Я вважаю...», «На мій погляд...», «Я згоден (не згоден) з..., тому що...», «Я хочу заперечити, тому що...».

Крім того, вчитель емоційно підтримує дітей, які діють так само, й допомагає іншим учням, використовуючи прийоми коригування і перефразування. Уточнююче запитання дає змогу учневі пере­будувати висловлення. Так, наприклад, фразу учня «Неправильно, так не треба робити» вчитель просить уточнити: «Ти вважаєш, що це неправильно? Ти зробив би інакше?». У результаті висловлювання має вигляд: «Я вважаю, що ти, ... (ви) зробили неправильно, тому що... Я пропоную зробити так...». Якщо дитині важко оформити думку, вчитель перефразовує її висловлення й звертається до неї з проханням оцінити точність, напри­клад: «Чи правильно я тебе зрозуміла, що...?» або «Ти хотів сказати, що...?»! До цього обов'язково залучає інших дітей: «Що мав на увазі Ілля?», «Хто зрозумів думку Валентини?». Звертається до автора: «Ми правильно тебе зрозуміли?», «Ти говорив про це?».

Задля орієнтування учнів один на одного вчитель часто використовує прийом «змістової паузи»: не поспішає відповідати на запитання учнів, оці­нює їхні версії, надає їм можливість висловити своє ставлення до версії один одного, доповнити, уточнити тощо.

Постійно заохочує дітей до висловлення власного ставлення до думки іншого (однокласників і вчителя) за допомогою нагадувань («Юрко бажає дізнатися, чи згодні, ви з нею»), запитань («Які ще є думки?», «У кого така сама думка?», «Ви згодні?»), подяки («Дякую всім, хто висловив своє ставлення»).

Для просторової організації обговорення використовуються різні розміщення парт (для тривалого групового діалогу — кілька зіставлених парт, для фронтального — роз­ставлені амфітеатром) і виділення в класі певних, зон для обговорень у тимчасових групах.

Підтримується «ми — разом». Створюються разом із учнями образи колективного обговорення.

Молодшим школярам важко висловити логіку дослідження в термінах, проте вони знаходять метафори, які описують загальний рух: «що з нами відбувалося?». Підхоплюються такі дитячі оцінки. Обговорюється зі школярами не тільки змістовий аспект, а й емоційний: чи було важко, яке завдання розв'язували, хто допоміг, що допомогло, який момент був напруженим.

Спочатку пропонуються учням власні образи, пізніше вони самі знаходять аналогії, метафори, які стають для них зручними засобами утримання логіки руху.

Враховувати потрібно і те, що діти вчать один одного часто краще ніж ми, дорослі. Зважимо хоча б на те, що спілкуються вони однією «дитячою мовою», в якій вербальні (мовні) засоби поєднані особливим чином із невербальними (жестами, рухами, мімікою).

 

 

 

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.