Вчительський Журнал он-лайн

 

Попередження труднощів навчання учнів початкових класів.

Друк

До  кожного  учня  необхідно

підійти, побачити  його

труднощі, кожному  запропонувати

тільки   йому  призначене,завдання .

В. О. Сухомлинський

 

Труднощі в  учбовому  процесі  , особливо  якщо   вони  виявляються  ще  в початкових  класах ,істотно  заважають  оволодіння  дитиною  обов’язковою  шкільною  програмою. Саме  у початковий  період  навчання  у дітей  закладається  фундамент  системи  знань, які поповнюються  в подальші  роки , в цей  же   час  формуються  розумові  і  практичні  операції,дії  і навики , без  яких  неможливе  успішне  подальше  навчання . Причина   виникнення  труднощів  у  навчанні  у кожного  окремого  учня  своєрідна  і  пов’язана  як  з його індивідуальними  рисами ,так  і  з  особливостями  його  взаємодії  з  оточенням. Важливим  є  вивчення  чинників  цих  труднощі   учнів  саме в  початковій  школі, де  закладаються  основи  знань ,умінь  і  навичок ,необхідних  для  подальшого  успішного  навчання.

Причини    неуспішності

Внутрішні  по  відношенню  до  школяра:

-         недостатність біологічного   розвитку  (дефекти  органів  чуття  ,  соматична  ослабленість  ,особливості  вищої  ,  нервової  діяльності   ,  що  негативно  впливають  на  навчання  ,психопаталогічні  відхилення  .

Недостатність  психічного  розвитку:

-          слабкий  розвиток  емоційної  сфери  особистості ,  слабкий  розвиток  волі,  відсутність  позитивних  пізнавальних  інтересів  ,  мотивів  ,  потреб. .

Недостатність  вихованості:

-недоліки  в  розвитку  моральних  якостей особистості  ,  недоліки  у  ставленні  особистості  до  вчителя,  колективу,  сім’ї  ,  недоліки  у  трудовому  вихованні   .

Зовнішні  по  відношенню  до  школяра:

-недостатність  освіти  особистості (прогалини  в  знаннях  та  спеціальних  уміннях  ,прогалини  у  навичках  навчальної  праці ) ;

-недостатність  впливу  позашкільного середовища  (  недостатність  впливу сім’ї ,  недостатність  впливу  ровесників  ,  недостатність  впливів  культурно -  виробничого  оточення.

 

Ознаки  труднощів  у  навчанні  учнів  молодших  класів

 

  1. Учень  не  може  сказати  ,  у  чому  складність  задачі  ,  намітити  план  її  вирішення,  вирішити  задачу  самостійно  ,  вказати  ,  що  отримано  нового в  результаті  її  вирішення  .  Учень  не  може  дати  відповіді  на запитання  за  текстом ,  сказати ,  що  нового  дізнався  з  нього .

 

  1. Учень  не  задає    питань  з  приводу  матеріалу  ,  що  вивчається,  не  робить  спроб  знайти  та  не  читає  додаткових  до  підручника джерел.

 

  1. Учень  не  активний  та  відволікається в  ті  моменти  уроку ,  коли  йде  пошук  ,  необхідне  розумове    напруження  ,  подолання  труднощів  .

 

  1. Учень  не  реагує  емоційно  (мімікою  та  жестами)  на  успіхи  та  невдачі  ,  не може  дати оцінку  своїй роботі ,  не  контролює  себе .

 

  1. Учень  не  може  пояснити мету виконаної  вправи ,  сказати ,  на  яке  правило  вона  дана  ,  не  виконує  припису  правила ,  пропускає  дії ,  плутає  їх  порядок ,  не  може  перевірити   отриманий  результат  та  хід  роботи .

 

  1. Учень  не  може  дати  визначення  понять  ,  формул  ,  доказів , не  може ,викладаючи  систему  понять , відійти  від готового тексту , не  розуміє  тексту ,  побудованого на  вивченій  системі  понять.

 

 

Профілактика  неуспішності

 

Етапи  уроку

Акценти  в  навчанні

Процес  контролю  за  підготовленістю  учнів

Спеціально контролювати  засвоєння  питань  ,  що  зазвичай  викликають в  учнів найбільші  ускладнення  . Ретельно   аналізувати  та  систематизувати  помилки  ,  яких припускаються  учні  під  час  усних  відповідей  ,  у  письмових  роботах  ,  виявляти  типові помилки  для  класу та  концентрувати  увагу на  їх  усуненні. Контролювати  засвоєння  матеріалу  учнями  ,  які  пропустили  попередні  уроки .  Після  закінчення вивчення теми  або  розділу ,  узагальнити  підсумки  засвоєння  понять ,  законів ,  правил ,вмінь  та  навичок  школярами ,  виявити  причини  відставань .

Викладання  нового  матеріалу

Обов’язково  перевіряти в  ході  уроку  ступінь розуміння  учнями  основних  елементів  викладеного  матеріалу. Стимулювати  питання  з  боку  учнів   при  ускладнених  під  час  засвоєння  навчального  матеріалу. Вживати  засоби  щодо  підтримання  інтересу  до  засвоєння  знань .  Забезпечувати  різні  методи  навчання ,  що  дозволяють  всім  учням  активно  засвоїти матеріал .

Самостійна  робота  учнів на  уроці

Підбирати  для  самостійної роботи  завдання  за  найбільш  суттєвими  ,  складними  розділами  навчального  матеріалу ,прагнучи  меншою  кількістю  вправ ,  але  поданих  за  певною  системою  ,  досягти  більшого  ефекту . Включати  до  складу самостійної  роботи  вправи  з усунення помилок ,  допущених  під  час   відповідей    та  в  письмових  роботах .  Інструктувати  про  порядок  виконання  роботи . Стимулювати  постановку  питань  до  вчителя  ,  якщо  виникають  ускладнення під  час  самостійної  роботи . Вправно  надавати  допомогу  учням в  роботі ,  всебічно  розвивати  їх   самостійність .  Учити  вмінням  планувати роботу ,  виконувати  її  в  належному темпі  та  здійснювати  контроль .

Організація  самостійної  роботи  учнів  поза  класом

Забезпечити  в  ході  виконання  домашньої  роботи  повторення  пройденого .  Систематично  давати  домашні  завдання  для  роботи  над  типовими  помилками .  Чітко  інструктувати  учнів  про порядок  виконання  домашніх  робіт ,  перевіряти  ступінь  розуміння  цих  інструкцій .  Погоджувати  обсяг  домашніх  завдань  з  іншими  вчителями  класу  ,  запобігаючи  перевантаженню .

 

Для  створення  емоційного  стану  учнів  в  класі    проводжу фізкультхвилинку  «Мімічна гімнастика»:

-         наморщити лоба, підняти брови (подив);

-         розслабитись;

-         звести брови, насупити (сердитий);

-         розслабитись;

-         повністю розслабити брови, закотити очі (а мені всерівно  байдужість);

-         розширити очі , рот відкритий, руки стиснуті в кулаки,все тіло напружене (страх);

-         розслабитись;

-         усміхнутися, підморгнути (весело, он який);

Для покращення емоційного стану використовую гру «Я і мої емоції»,в якій  діти повинні пригадати ситуацію, в якій вони відчували ту або іншу емоцію, чим був зумовлений такий стан. Також цьому сприяє і гра  «Клубок» . Діти сідають у коло та передають один одному клубок. Вони називають свої імена і побажання однокласникам.

Для підтримання інтересу до засвоєння знань проводиться подорож за підручником «Читанка»(повторення матеріалу вивченого за рік). Під час подорожі діти побували на станціях : «Знайомі незнайомці», «Нумо відгадай», «Казкова лотерея», «Пізнай героя»(вікторина), «Країна Поезія».

Допомогти конкретній дитині неможливо без розуміння певних труднощів, які у нього виникають . А це вимагає від педагога уміння розпізнати типові труднощі  і надати конкретну допомогу.

 

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.