Тема: Сім’я, родина, рід, родовід.
Мета: Уточнити, розширити, поглибити уявлення дітей про сім’ю, родину, рід, їх значення в житті людини, навчити складати «родовідне дерево», пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу, розвивати активність мислення, творчу уяву, виховувати почуття любові й поваги до батьків, родини, гордості за свій народ, його історію, культуру, традиції.
Обладнання; Скринька з дзеркалом, макети «родовідного дерева»для кожного учня, предметні малюнки.
Хід уроку
- Організація класу
11.Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
1. Хвилинка спостереження.
2. Перевірка домашнього завдання.
( індивідуальні картки, тести )
- Які птахи відлітають у теплі краї?
а) шпаки, лелеки, ластівки.
б) ворони, синиці,горобці.
-Хто заготовляє їжу на зиму?
а)ведмеді, вовки.
б) білки, миші-полівки.
-Хто впадає в зимову сплячку?
а) ведмеді, борсуки, їжаки.
б) зайці, лисиці, олені.
111. Мотивація навчальної діяльності.
У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.
( На дні скриньки лежить дзеркало).
То кого ви побачили на дні скриньки?
Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.
А що дитині треба?
Дім красивий, білий.
І, як світлий образ,
Мамин погляд добрий,
Й батька дорого,
Чути добре слово.
А ще гарно б мати
І сестру, і брата.
- Про кого розповідає вірш?
- Про що мріє дитина?
1V. Робота над новим матеріалом.
- Ознайомлення з темою і метою уроку.
Розгадування ребусів
7Я Р1а
Сім’я Родина
- Робота над вивченням нового матеріалу.
а. Робота з підручником
Розгляд « родовідного дерева»
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду не цвісти,
Без стремління човен не пливе,
Без коріння сохне все живе.
Як дерево тримається на корінні, так і кожен рід тримається на найстарших його членах, бо саме вони мають великий досвід життя і допомагають молодим.
Розглянемо дерево роду в підручнику.
Коріння - це наші предки, прародичі. У ньому наше минуле, пам’ять. Стовбур - дідусі і бабусі. Міцні гілки - ваші батьки. А хто ж «листочки»?
Ми побачили, як ведеться рід, від найстарших до найменших - це і є родовід. Відповідно дерево - родовідне.
б) Складання власного родовідного дерева(На мультимедійній дошці показано взірець. Учні створюють свої родовідні дерева)
Сім’я - тато, мама, діти.
Родина - сім’я, бабуся, дідусь, інші родичі, які живуть разом.
Рід - кілька поколінь, які походять від одного предка.
V.Узагальнення і систематизація знань учнів.
- Родина до родини – народ .Ми з вами всі - український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша країна збагачується маленькими родинами. То нехай же річка буде повноводною, а родина ваша українська - красивою і щасливою.
А зараз ми поєднаємо частини прислів’я.
Добрі діти - батькам вінець, нема переводу
Козацькому роду а злі діти - батькам кінець
Шануй батька й неньку, які батьки, такі й діти
Яке дерево, такі його квіти, то й буде тобі гладенько
Немає цвіту білішого, як цвіт немає роду ріднішого, як мати
на калині, дитині
Чого навчають прислів’я?
2.Обговорення і порівняння текстів.
Дружна родина. Під цим словами кожний з нас розуміє дуже багато. Це і спокійний дім, тепле і ніжне ставлення один до одного, взаєморозуміння в родині, радість спілкування.
Я розповім вам про дві сім’ї, а ви , прослухавши, оберіть ту, в якій хотіли б жити.
Дві сестрички, Оля і Юля, живуть дуже добре. Їхній тато - бізнесмен. Він продає автомобілі. Мама - відома красуня. Майже увесь день вона проводить у спортзалі і салонах краси. У дівчат є все: власна кімната, безліч іграшок, красивий одяг, і можуть вони купити все, що забажають. Доглядає їх няня. Свого батька дівчата не бачать декілька днів. Зате мама іноді приходить до них, щоб запитати про їх справи. У дітей є все.
Два братики, Миколка і Сашко, живуть у іншій родині. Тато у них - водій, а мама - листоноша. Щоранку батьки йдуть на роботу, а хлопці - до школи. Зате ввечері всі приходять додому. Тато з хлопчиками займаються домашнім господарством, а мама готує вечерю. У вихідні дні батьки і діти відпочивають на природі. Та, на жаль, нової іграшки братчикам знову не куплять, бо Миколка виріс із штанів і йому терміново потрібні нові.
Яку родину ви б обрали і чому?
3.Конкурси
а) « Знайди зайве слово»
Які слова заважають щастю родині?
Добробут пошана вірність
Затишок виховання кохання
Порада байдужість турбота
Сварки повага піклування
Допомога розуміння зрада
б) « Моя мама»
Підібрати ніжне слово для мами.
в) « Інтелектуал»
Продовжити речення.
- Дочка моєї мами – то моя ( сестра)
- Найбільше пестить і голубить свою дитину ( мама)
- Своїх онуків розуму навчає старенький ( дідусь)
- Твою матусю донечкою кличе твоя ( бабуся)
- Син мого дідуся – мій ( тато)
- Дочка моєї бабусі - моя ( мама)
- Тато мого тата – ( дідусь)
- Онук чи онучка мого дідуся - це (я)
г)Розгадування загадки.
Дві мами, дві доні
Сидять на осонні. ( бабуся, мама, доня)
V1 Підсумок уроку
Ось і закінчується наш урок .Які нові поняття навчилися розрізняти?
У якому вигляді кожен із вас подав свій рід?
Який вид роботи сподобався найбільше?
Оцініть свою роботу на уроці. (Учні з одного ряду оцінюють учнів з другого ряду)
Хочеться завершити наш урок словами молитви
Ісусе наш рідний,
І ти, Божа Мати,
Пришліть для Вкраїни
Добра й благодаті.
Молюся до тебе,
Ісусе єдиний,
Щоб мир і достаток
Були на Вкраїні.
Щоб горя і лиха
Народи не знали,
Щоб хворим й нужденним
Всі помагали.
Нехай же прокажуть
Молитву всі люди,
Нехай же надія
І Бог з нами буде.
V11.Домашнє завдання.
Опрацювати статті підручника,