Квашніна С.С, вчитель І категорії, Первомайська ЗОШ І- ІІІ ступенів,
смт Первомайське, Жовтневого р-н, Миколаївської області.
Тема: Гори. Карпатські гори (урок вивчення нового матеріалу
4 клас)
Мета: Продовжити формувати поняття “гори”; розкрити залежність природи гір від їхньої висоти; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, працею людей. Виховувати любов до Батьківщини , бережне ставлення до природи. Розвивати спостережливість, уяву, уявлення, пам'ять, мислення, творчість.
Обладнання: Ілюстрації ”Карпатські гори”, малюнки звірів, рослин, карта природних зон України.
Хід уроку
I.Стимулювання та мотивація навчальної діяльності.
- Діти для того, щоб урок природознавства пройшов плідно, щоб все змогли встигнути, все дізнатися по темі. Я пропоную провести наш урок за таким планом.
План
- Гідрометцентр
- Розумники і розумниці
- Що? Де? Коли?
- Вікенд.
- Хто в горах господар?
- Служба розшуку.
- Цікаві нотатки.
- Рефлексія.
- Діти ви згодні працювати за таким планом?
1. Гідрометцентр. Слово надаємо гідрометцентру. Слухаємо нашого синоптика.
Синоптик: Сьогодні 15 лютого, четвер. Сонце зійшло о 7 год. 16 хв., а зайде о 17 год. 13хв.
Тривалість дня 9 год. 57хв.День видався погожий, без опадів. Температура повітря -1C.
Вітер південно західний.
- Сідай спасибі.
Вчитель:- А я хочу нагадати, що сьогодні ще і свято -Стрітення. Коли на стрітення йде сніг - весна буде дощовою. Мете хуртовина - чекай затяжної весни. Коли ж тихо - настане рання весна. Якщо на стрітення півень води нап’ється - зима буде ще довго господарювати.
II. Активізація опорних знань.
2.Слідуючий пункт плану. ”Розумники і розумниці”
Зараз за допомогою питань ми перевіримо так це чи ні? Тест
1.Де знаходиться зона мішаних лісів?
а) на півдні України;
б) на півночі України;
в) в центрі України;
2. Скільки ярусів виділяють у мішаному лісі
а) 3
б) 4
в) 2
3. Які трав’янисті рослини є типовими для зони мішаних лісів?
а) горобина, ожина, ліщина;
б) барвінок, брусниця, чорниця;
в) ковила, типчак, шавлія.
4. Який заповідник створено в зоні мішаних лісів?
а) Канальський;
б) Поліський;
в) Асканія – Нова.
5.У якій природній зоні знаходяться міста Хмельницький, Тернопіль?
а)лісостеп;
б)мішані ліси;
в)степ;
6.Уякій природній зоні знаходиться наш обласний центр?
а)мішані ліси;
б)лісостеп;
в)степ;
7.Які з цих тварин є типовими для степу?
а)перепілка, ховрах, орел;
б)бурий ведмідь, лось, олень;
в)зебра, пелікан, кенгуру.
8.Яке море омиває Південний берег Криму?
а)Азовське море,
б)Чорне море;
в)Біле море.
Перевірка - ключик.(1а,2а,3в,4б,5а,6в,7а,8б )
Оцінення.
Вчитель: - Яку тему ми зараз вивчаємо?
(“Природні зони України ”. )
Назвіть порядок розташування природних зон і покажіть на карті.
Зверніть увагу, що ми вивчали їх з півночі на південь. Поясніть у зв’язку з якими природними явищами змінювався рослинний і тваринний світ природних зон. (зміна клімату, чим ближче на Пд. тим температура вища, є більше тепла)
- За яким планом вивчали природні зони?(форми поверхні, клімат, рослини, тварини, чим займаються люди)
III.Оголошення і представлення теми.
Вчитель:- Подивіться уважно на карту , а чи все ми знаємо про Україну ?(Ні)
Вірш про Карпати
Є Карпати в Україні –
Мальовничий гірський край.
Там озера й швидкі річки,
Й полонини небограй.
Там вода є мінеральна
І корисна і смачна.
А стрімкі смерічки стрінуть
Всіх, хто завіта.
Тож запрошуємо в Карпати.
Побувайте в диві цім.
Де природа наче в казці,
Буде рада вам усім!
- Діти, а що ми повинні знати про Карпати?
(природу, клімат, чим займаються люди)
- А навіщо нам знати все про Україну?
Вчитель: Якщо ми справжні українці, господарі своєї Батьківщини, то ми повинні все про неї знати, охороняти і примножувати її багатства.
Допомагати сьогодні мені будуть домашні групи і довідкове бюро.
3.Наступний пункт плану. Що? Де? Коли?
- Як словник тлумачить слово гори?
Довідкове бюро. Сергій зачитай нам.
Робота зі схемою.
Розглянемо схематичний малюнок гори і прослідкуємо як змінюється рослинний світ від підніжжя до вершини?
Що говорить словник про чагарники, полонини?
В зв’язку з чим відбуваються такі зміни?( зі зміною клімату)
- Як ви думаєте а тваринний світ теж буде змінюватись? Чому?
Вчитель: Тому влітку біля підніжжя спекотно, а на вершинах лежить сніг і лід.
Вчитель: Слово надається географам які познайомлять нас з географічним положенням Карпат.
Географ. Карпатські гори приходять по території Словаччини, Румунії, України. Частина гір, яка розташована на Україні, називається Українськими Карпатами.
Клімат в горах теплий і вологий. Опадів восени багато. Гори майже повністю вкриті лісами. Але чим вище підійматися в гори тим більше знижується клімат, а значить і зменшується різноманітність рослин і тварин. Між горами розкинулись мальовничі долини.
Географ. Карпати – гори не високі 500-700 м.
Найвища точка Карпат це – Говерла – 2061 м. Тут є багато річок: Дністер, Тиса , Прут Черемош. Є озеро – Синєвір. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір і часто спричиняє повені.
Вчитель: -В озеро Синєвір, діти, впадає 14 гірських річок тому воно завжди повноводне.
4.Вікенд
Фіз. хвилинка буде за партами . Зараз ми дізнаємося хто чим славиться.
- Чим славиться:
соловейко…… (піснею)
а джерельце…..(своєю водою )
а колосок ….(зерном)
сонечко ……(ласкою і теплом )
квітка ……(ніжним запахом).
Ну, а чим же ти на землі прославишся?
Вчитель:- Мені дуже хочеться ,щоб ви всі знайшли своє місце в дорослому житті і здійснили свою мрію.
5.Наступний пункт плану. Хто в горах господар?
а)Робота з підручником і робота з зошитом: Працюємо з парі:
1в-рослини Карпат
2в-тварини Карпат.
б) Група служба розшуку готове повідомлення. Про галузі промисловості ,які є в Карпатах бо в підручнику цього матеріалу не має. (За опорою)
IV. Засвоєння та формування умінні навичок.
а)Перевірка самостійної роботи. Обміняйтеся зошитами і прочитайте інформацію товариша.
Вибіркове читання: 1учень – рослини, 2учень – тварини.
6.Служба розшуку.
б)Виступ служби розшуку за опорою.
Опора.
- На полонинах випасають…( овець, які дають м'ясо, хутро, молоко.)
2.На схилах гір насаджують…(виноградники)
3.У садах виставляють будинки для…(бджіл)
4. На долинах висівають…(льон, тютюн, цукрові буряки)
5. З дерев виготовляють…(меблі, папір)
Вчитель: На уроках хімії, біології, географії ви ще багато цікавого дізнаєтесь про те, що роблять з дерев.
7.Цікаві нотатки.
Вчитель: Слово надається біологам, які повідомлять нам цікаві факти з рослинного і тваринного світу Карпат.
Біолог. Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Тут протікає річка з найкоротшою назвою – Уж.
Біолог. У Карпатах ростуть найвищі в Україні дерева. Висота деяких смерек і модрин сягає 54м, і росте найменше дерево в Україні – верба туполиста, її розміри 12 – 19 см.
Біолог. У Карпатах знаходиться умовна точка центру Європи(на висоті 750 м.)
Вчитель:- Поблизу міста Хуст на площі 257га знаходиться єдина в світі Долина Нарцисів.
Вчитель. – Ви звернули увагу, діти, що рослинний і тваринний світ Карпат дуже багатий. Є такі рослини і тварини яких крім Карпат ніде більше не має. Як же нам зберегти все це багатство? Що робить наша держава для цього?
-Вірно. Створює заповідники.
Вчитель: Отже слово екологам про заповідники Карпат.
Еколог. Карпатський заповідник.
Щоб зберегти рідкісних тварин, рослин у 1969 році було створено Карпатський заповідник.
Площею в 57 тисяч гектарів в Закарпатській області. Там ростуть 86 видів рідкісних рослин; дерева: шафран, едельвейс, тис ягідний, модрина, ялиця, сосна кедрова.
Це єдине місце в Україні де вільно живе бурий ведмідь і чорна білка. В річках живе лосось, форель, севрюга, але вилов цих риб заборонено.
V.Домашнє завдання .
1. Для того, щоб закріпити ваші знання ви вдома ще раз опрацюєте матеріал про Карпати за підручником
2. Діти, є ще одна тема, яку ми сьогодні не обговорили: це корисні копалини. Адже кожна гора містить в собі природні багатства .Тому група Тані приготує на слідуючий урок повідомлення з додаткової літератури про корисні копалини.
3. А якщо хтось з вас був з батьками в Карпатах ,то зробіть цікавий опис і познайомте нас з ним.
VI.Рефлексія
- Які тварини і рослини водяться тільки в Карпатах?
- Яка головна причина зміни тваринного і рослинного світу Карпат від підніжжя до вершини?
- Щоб ви хотіли розповісти своїм друзям з того що ми сьогодні вивчили?