Вчительський Журнал он-лайн

 

Уроки української мови в початкових класах

Друк
Головна матеріалу
Уроки української мови в початкових класах
Вправи на визначення відмінків прикметників у реченні.
Повторення вивченого про речення. Складання опису осінніх дарів.
Всі сторінки

уроки допоможуть при закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні, а також стануть у пригоді під час розширення і удосконалення  знання учнів про речення, його види, головні слова в реченні, навички роботи над деформованими реченнями;  розвивати вміння аналізувати, спостерігати, розвивати мовлення; виховувати любов до природи, рідного краю.

Кучер Юлія Олександрівна

Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Мета. Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні, продовжити удосконалювати розвиток зв'язного мовлення молодших школярів; виховувати почуття патріотизму.

Обладнання. Ялинка, ялинкові прикраси, конверти із завданням, чарівна торбина. Дід Мороз, Снігуронька.

Тип уроку: урок-подорож.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

І знову кличе дзвоник в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову,

Тож починаємо урок,

Нехай знання ідуть вам впрок.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Висування проблемних запитань.

— Усе, що я вам розповім, трапилося напередодні Нового року. На Північному Полюсі Дід Мороз і Снігуронька готувалися в дорогу: збиралися привітати всіх людей зі святом. І саме в цей час морозний вітерець приніс їм телеграму. Ось вона. А зміст цієї телеграми такий: «Дуже чекаємо на вас. Прикметники». А хто такі Прикметники?

Яка роль їх у мовленні?

— Чи можна жити без прикметників? — спитав Дід Мороз у Снігуроньки. Снігуронька відповіла: «Прикметники — це...», а далі забула.

І на сьогоднішньому уроці нам необхідно буде дати відповідь на ці запитання. Ми вже вчили з вами в попередніх класах тему: «Прикметник» і можемо допомогти Снігуроньці дати відповідь. А тепер пригадайте: що означає прикметник? На які питання відповідає?

Правильно. Так само і Снігуронька хотіла відповісти Діду Морозу.

Отже, ви на сьогоднішньому уроці повинні навчитися визначати прикметники і дізнатися про те, яку важливу роль відіграють прикметники у мовленні.

III. Тренувальні вправи.

«О, так! Це дуже важлива частина мови! Нам неодмінно треба поздоровити зі святом Прикметники», — сказав Дід Мороз.

Він узяв у руки свою чарівну палицю, стукнув нею тричі, і вони із Снігуронькою в ту саму мить опинилися у місті Прикметників. На його площі стояла чудова ялинка, але на ній не було жодної іграшки.

— А чому ваша ялинка ще не прикрашена? — запитала Снігуронька мешканців міста. Це тому, що ніхто ще не сказав, якою ж буде наша ялинка. Тільки-но діти назвуть прикметники, якими можна охарактеризувати нашу ялинку, як на ній і з'являться іграшки. І чим біль­ше прикметників буде названо, тим більше іграшок з'явиться на ялинці.

Вправа № 1.

— Діти, давайте ми з вами допоможемо прикрасити ялинку в місті Прикметників. Подумайте, якими словами можна охарактеризувати ялинку? Яка вона, лісова красуня?

(Діти називають прикметники, записують їх у зошит і на дошці:

Ялинка — молоденька, струнка, вічнозелена, красива, пухнаста, при­ваблива, казкова, загадкова, сяюча, довгождана, новорічна).

 

Вправа № 2.

— Ой, яка вона буде гарна та красива!

Скільки на ній з'явиться іграшок! Тож запишіть назви ялинкових прикрас разом з їхніми ознаками. (Діти самі виконують завдання. Той, хто за відведений час запише більшу кількість словосполучень — виграє. Наприклад: цирковий слоник, іграшкова шапочка, різнокольорова хлопавка, сяюча зірочка, срібляста куль­ка, лісові грибочки, чудова снігуронька, золота рибка,..).

Вправа № 3.

Поки ми з вами змагалися, до Діда Мороза прийшов хлопчик і прочитав йому свій твір. Ось він.

Ліс. ... вечір. У ... ... кожухах сплять ялинки.

... замети вкрили ... пеньки та ... ... листя.

Скоро ... вовчі очі виглянуть із ... хащі.

(зимовий, білий, пухнастий, снігові, старі, яскраве, осіннє, голодні, лісової)

— Чи сподобався він вам?

— Що потрібно додати, щоб твір став кращим?

— До якої частини мови належать ці слова?

— Зробіть висновок.

—   Запишіть утворений текст, додаючи слова із довідки.

Фізкультхвилинка.

Слухати ми перестали,

І тепер всі дружно встали,

Будем ми відпочивати,

Нумо вправу починати.

Руки вгору, руки вниз

І легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз присіли, другий встали,

Всі за парти посідали.

 

Вправа № 4.

Діти, у мене в конверті є лист на ваше ім'я. Від кого він? (На конверті: «Від Ялинки учням 4-Б класу). Давайте прочитаємо його.

«Дорогі друзі! Допоможіть відгадати загадки. Відгадку записуйте на початку рядочка, а ті прикметники, які характеризують слово-відгадку, через рисочку.

(Ялинка)

.

Робота по варіантах.

1-й варіант. Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени — жовтий.

(Ліс)

2-й варіант. Влітку — лагідний, взимку — холодний, во­сени — пронизливий, весною — теплий.

(Вітер)

3-й варіант. Тепле й лагідне з неба сміється, яскраве проміння на землю ллється.

(Сонечко)

Вправа № 5.

— А зараз, діти, допоможіть розв'язати Діду Морозу суперечку про те, який буває сніг.

Ранок відповідає — золотий, небо говорить — блакитний, старій ялині здається, що синій, куріпка думає, що теплий, вечірній зірці він бачиться червоним.

А вам, діти?

Переконайте всіх, який же насправді буває сніг.

— Отже, ви бачите, що без прикметників нам ніяк не обійтися. В нашій мові вони відіграють надзвичайно важливу роль, текст стає більш зрозумілим, краще сприймається.

Вправа № 6.

А тепер трішки відпочинемо й пограємо у гру, яка називається «Про що мова?».

Холодний, сильний', "теплий, осінній, пронизливий (вітер),

Довгі, круглі, загострені, різнокольорові (олівці).

Жовтий, овальний, корисний, кислий (лимон).

Голчаста, вічнозелена, гарна (ялинка).

— Діти, запишіть ці слова.

— А зараз підкресліть перші букви в цих словах. Яке слово утворилося?

— А які ознаки можна додати до цього слова? Воля — довгождана, бажана, вимріяна, вистраждана.

— Діти, 24 серпня ми відзначали видатну дату — річницю незалежності нашої держави. Лише кілька років назад наша Україна стала незалежною, вільною. І це завдяки своєму народові. А народ наш мудрий і добрий, чесний і працьовитий, волелюбний і сміливий.

А що треба робити дітям, щоб відчувати себе справжніми громадянами своєї Вітчизни, її патріотами?

Люблю тебе я, люба Україно,

І все зроблю, щоб ти завжди цвіла.

Я буду вчитись в школі на «відмінно»,

Щоб мною ти пишатися могла!

Люблю твої ліси, струмки, джерельця,

І все-усе, що є в моїм краю!

Тепло долонь, і розуму, і серця

Я Україні милій віддаю!

 

Вправа № 7.

— Молодці, діти! Діду Морозу і Снігуроньці дуже сподобались ваші відповіді. І вони хочуть дати вам різні завдання.

1-а група. Доповнити речення.

Промчала на конях (яка?) зима.

Подарувала (які?) діаманти (яким?) берізкам і (яким?) соснам.

Ліс взимку — це (яка?) країна.

(Яка?) краса перехоплює подих.

Довідка: білокрила, крижані, білокорим, зеленим, нез­вичайна, дивна.

2-а група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.

Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований веле­тень, тепла ковдра, снігові шапки.

3-я група. Скласти вірш за римами.

а) зима — чарівна сніжок — дружок

б) навкруги — сніги холоди — в льоди

Вправа № 8.

Дід Мороз приніс нам чарівну скриньку. А в цій скриньці завдання, щоб працювати групами. Із слів, що знаходяться в конверті, потрібно скласти прислів'я.

Запишіть його, підкресліть прикметники.

1-а група. Мала праця краща за велике безділля.

2-а група. Праця має гіркий корінь, та солодкий плід.

3-я група. Правда солона, а брехня солодка.

4-а група. Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

5-а група. З маленького насіннячка виростає велике де­рево.

6-а група. І чорна корова біле молоко дає.

 

Вправа № 9.

Снігуронька пропонує попрацювати з підручником і виконати вправу 227 (за завданнями підручника).

IV. Підсумок уроку.

Наші гості принесли нам торбину запитань. Давайте дамо на них відповідь.

(Діти з торбинки дістають запитання, відповідають на них).

1. Яку частину мови ми повторювали?

2. Що називає прикметник?

3. На які питання відповідає прикметник?

4. Яка роль прикметників у мовленні?

5. Чи можна жити без прикметників?

 

V. Домашнє завдання (диференційоване).

1-а група. Списати дві загадки з вправи 224, прикметники підкреслити.

2-а група. Виписати з читанки 2 загадки, в яких є прикметники, і їх підкреслити.

3-я група. Скласти самостійно 2 загадки, в яких буде використано прикметники.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Останнє оновлення на П'ятниця, 10 грудня 2010, 10:08  

-----------------------------------------

 

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Пошук

Увага Конкурс!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.