Урок української мови
Закріплення навичок правопису власних і загальних іменників.
Красько С.І., учитель початкових класів Нововолинської ЗОШ № 7 Волинської області
Анотація. Урок у 3 класі розроблено для удосконалення навичок правопису власних і загальних іменників із використанням інтерактивних методів навчання та краєзнавчого матеріалу.
Тема: Закріплення навичок правопису власних і загальних іменників.
Мета: освітня: вдосконалювати вміння учнів правильно писати власні та загальні іменники; удосконалювати навички підбору спільнокореневих слів;
розвиваюча:сприяти розвитку звязного мовлення учнів, розширенню сдовникового запасу; виховна: сприяти вихованню любові до рідного міста,шанобливого ставлення до людей, які сприяють розвитку Нововолинська, вихованню взаємодопомоги.
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: світлини міста, портрети відомих людей міста, Лесі Українки,
Н.Матвієнко,П.Поповича,П.Чайковського, картки для роботи у групах, мікрофон, магнітофон, диск камерного оркестру “ Елегія”, виставка словників,
піктограми настрою.
1.Організація класу до уроку.
Встаньте, діти, всі рівненько
Підрівняйтеся гарненько.
Посміхніться до гостей,
Привітайтесь: “Добрий день!”
2.Повідомлення теми і мети уроку.
Девіз уроку:Будем на уроці дружно працювати,
Власні і загальні іменники правильно писати.
- Сьогодні ми продовжимо подорож країною “Іменник “і закріпимо вміння правильно писати власні і загальні іменники.
- Що цікавого ви очікуєте від сьогоднішньго уроку?(Діти висловлюють власні сподівання щодо уроку).
- Чи справдяться ваші очікування, ми побачимо у кінці уроку.
- Майже 60 років тому на карті України з’явилося молоде шахтарське місто, яке назвали на честь волинського краю – Нововолинськ.Ми тут народилися,ростемо,вчимося бути хорошими людьми.Саме звідси для нас починається шлях у майбутнє.Це наша маленька Батьківщина.Ми дуже любимо наш Нововолинськ, його працьовитих людей, тому із задоволенням виконаємо завдання, щоб здійнити невеличку подорож улюбленим містом.
( На зворотній стороні фото надписано план уроку.Виконавши завдання,на світлинах бачимо один із куточків міста)
3.Перевірка домашнього завдання.
- Вдома ви виконували вправу 33.(Перевіряю,як учні виконали домашнє завдання).
- Що нового дізналися про відому українську поетесу, яка довгий час жила на Волині – Лесю Українку?
- Які нові слова ви зустріли у вправі?
- Які слова написали з великої букви? Чому? (Повторюємо правило про правопис власних і загальних іменників).
4.Гра “ Хто більше знає?”
а) Перш, ніж грати гру,пригадаємо, де можна знайти багато цікавої інформації? Правильно, в газетах, “Енциклопедіях”, Інтернеті.Окремі учні нашого класу шукали цікаву інформацію про наш край.Давайте послухаємо їх.(Учні зачитують про Нововолинськ, історію його виникнення).
б) До загальних назв іменників підберіть іменники – власні назви (усно)
Міста:____,_____,_____,______,______,_______,_______.
Річки: _____,_____,_____,_____,______,_____,______.
Письменники: _______,_______,_______,_______,____.
Країни: ________,______,______,_______,______,____.
Як напишемо слова: річка Західний Буг? Чому?
в) Щоб бути впевненим, чи правильно написали іменник – власну назву, ми можемо звіритись зі словниками( виставка словників)
5.Поширити речення.
( Де?) З’явилось (Яке?) ( Що?) Нововолинськ.
( На Волині з’явилося молоде шахтарське місто Нововолинськ.)
- Які частини мови використали для поширення речення?
- Яке речення за метою висловлювання?
- Назвіть головні члени речення?
- Чим у реченні виступають іменники?
6. Каліграфічна хвилинка.
а) В в Вв Вол олин Волинь
На Волині з’явилось молоде шахтарське місто Нововолинськ.
б) - Що ви можете сказати про слова Волинь і Нововолинськ? (Спільнокореневі).Підберіть до цих слів інші спільнокореневі слова.(Нововолинські,волиняни,волиняночка).
-Наш нововолинський композитор А. Каліщук написав пісню про чудових волинських дівчат “Волиняночка”.Цю пісню ми з вами вивчимо на уроці музики.
в) - Зробимо аналіз слова Волинь – звуко-буквенний та як частини мови.(Два учні працюють біля дошки).
7.Робота з підручником.
а) Проблемна ситуація (підготовка до виконання вправи 34).
( На дошці виставлено портрети Лесі Українки, П.Чайковського, Н. Матвієнко, П.Поповича)
- Що об’єднує всі ці портрети?(Це портрети відомих людей)
- Назвіть відомих вам людей, використовуючи спочатку тільки власні іменники, а потім – загальні та власні іменники.
б) Самостійна робота по варіантах.
Списати по 2 речення.
- Які слова вставили у реченнях? ( Взаємоперевірка)
- Пригадайте уроки громадянської освіти,читання, музики і скажіть, яких відомих людей Нововолинська ви знаєте?(Учні розповідають про почесних жителів Нововолинська,Павло Левосюк розказує про дідуся Миколу Васильовича Романчука- керівника відомого на межами міста камерного оркестру “Елегія”).
8. Хвилинка відпочинку.
- Прослухайте музичний твір Йогана Штрауса “ Віденський вальс” у виконанні камерного оркестру “Елегія” під керівництвом М.В.Романчука. До речі, місто Відень – столиця європейської країни – Австрії.
- Слухати музику пропоную вам із закритими очима.Уявіть, що ви подорожуєте вулицями Нововолинська, гуляєте у парку відпочинку,відпочиваєте біля озера.( Слухання музики).
- Чи сподовався вам цей музичний твір?
- Які почуття викликала музика?
- Чи допоміг музичний супровід в уявній подорожі містом?
9.Вибірковий диктант
(Троє учнів працює за індивідуальними завданнями – у поданих словах вставити першу букву: велику чи малу, залежно від того, власний іменник чи загальний)
Завдання для всіх учнів класу:
- Виписати у два стовпчики іменники. Перший стовпчик – власні назви, другий – загальні.
Львів, річка, співак, Карпати, Стир, озеро, Оленка, Світязь, Франко, вулиця,країна, Пушок, котик, ім”я. ( Перевірка за записом на дошці)
-Хто допустив одну помилку? Дві? Потрібно пригадати правило і бути більш уважними. Сподіваюсь, наступного разу ви не допустите помилок.
10.Робота в парах.
(Для роботи в парах роздаю 4 види завдань)
1.Дописати власні іменники.
Ми живемо у місті _________________________. Неподалік, біля кордону з ______________протікає річка______________ _____.Нам добре відомі історичні пам’ятки Волині: замок __________, Козацькі могили під _________________ , а також чудове озеро____________. На ______________ провела свої дитячі роки поетеса ______ __________.
2. Виправити деформований текст.
Нам завжди допомагає песик Дружок.
Там у мене багато друзів.
Я дуже люблю відпочивати у бабусі Каті в селі Озерне.
Але найбільше мені подобається разом з дідусем Павлом пасти корову Лиску.
3. Про що можуть розповісти слова.
Літо, відпочинок, Чорне море, вода, сонце, друг Сергій, Карпати.(Складають міні-оповідання).
4.Назвати вулиці Нововолинська,де знаходяться:
Пам’ятник Т.Г.Шевченко -__________________________.
Дитячий юнацький центр -__________________________.
Наша школа - __________________________.
Будинок міської адміністрації-_______________________.
Будинки, де живуть більшість учнів нашого класу-
______________________. .
(Перевіряємо роботи.Пропоную назвати власні назви у кожному завданні)
11.Гра “Пригадай іменник”(“ Мікрофон”)
Назвати щонайбільше іменників, які починаються на букву К (перший ряд), на букву М ( другий ряд), на букву Н( третій ряд).
( Діти по парах назвивають іменники: один учень –власний іменник, другий-загальний)
12. Підсумок уроку.
- Пригадайте,що ви очікували від уроку.Чи збулися ваші очікування?
13. Домашне завдання.
- Ми сьогодні подорожували вулицями Нововолинська.Придивіться до рідного міста, чи немає куточків природи, які потребують допомоги.Напишіть про це вдома і подумайте, як допомогти природі, нашому місту.
- Дякую за роботу на уроці.