Вчительський Журнал он-лайн

 

Подорож у світ дитячої прози

Друк

Петреченко С.В., заст.директора з НВР,

учитель української мови та літератури,

учитель-методист вищої категорії

Донецького профільного ліцею №135

 

Подорож у світ дитячої

української прози

 

Мета: ознайомити учнів 5-ого класу із дитячою українською прозою, презентувати письменників, що пишуть для дітей, залучити якомога більше учнів до читання сучасної прози, зацікавити дитячою прозою; розвивати навички самостійної роботи; виховувати справжніх шанувальників українського слова, а головне, справедливих літературних критиків.

Обладнання: виставка дитячих книжок, надпис «Ми всі вийшли з дитинства»

Тип уроку: урок-подорож

 

Підготовчий етап. Заздалегідь діти одержали такі завдання: прочитати книжки, поділитися один з одним своїми враженнями, скласти відгук на прочитану книжку (у написанні відгуку дітям потрібна допомога вчителя). Учні одержали схему відгуку на прочитану книжку (вступ (автор та назва книжки, де побачили книжку, коли вийшла тощо), основна частина (про що вона, про що можна дізнатися, що цікавого для себе можна знайти, які епізоди є захоплюючими, які герої запам’яталися). Клас умовно поділили на групи (залежно від того, скільки  книжок буде розглядатися на уроці).

 

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань. Сьогодні незвичайний урок. Ми поговоримо про нас, маленьких, про те, якими були, що пам’ятаємо зі свого дитинства (методом сократівської бесіди залучаємо учнів до обговорення теми «Наше дитинство»), стисло даємо відповіді на питання: що пам’ятаємо про дитинство, яке воно, чому воно завжди з нами?

 

 

II. Мотивація навчальної діяльності. Світ такий цікавий, дивовижний, щоразу змінюється, оновлюється, наповнюється новим змістом. Так і наше життя перебуває в постійному русі, хочеться зупинитися, замислитися. Відпочити наодинці зі своїми думками. Це можна зробити на природі, а можна розрадити себе захоплюючою книжкою. Споконвіків книжка була нашим добрим другом, який завжди підкаже, заспокоїть, навіє приємні спогади, занурить у світ дитинства. Про що сучасна дитяча проза? Чи треба її читати? Давайте сьогодні довіримося пильному, спостережливому оку художників слова і подивимося на себе очима митців. Так, саме вони підмічають те важливе в нашому житті, на що ми у свій час не звернули уваги. Тож, уперед у світ дитинства.

 

III. Оголошення теми та мети, завдань уроку.

Ми сьогодні познайомимося із новими книжками, які вийшли у видавництві «Грані-Т». У подорож нас  кличуть Ірен Роздобудько та її книжка «Коли оживають ляльки», Євгенія Кононенко «Неля, яка ходить по стелі», Любко Дереш та книжка «Про Миколу Гоголя, Марка Твена, Ніколу Теслу, Альберта Ейнштейна, Стівена Кінга». Наша мета подорожі: долучитися до шанувальників української дитячої прози. Щоб досягти поставленої мети, треба пройти такі завдання-сходинки: зацікавити присутніх змістом книжок, поділитися враженнями від прочитаного, здивувати  героями.

 

IV. Самооцінка (Усім учням пропонується самим себе оцінити на початок уроку: на який бал знають вони сучасну дитячу прозу?).

 

V. Робота по групах. Кожна група представляє книжку (автор та назва книжки, невелика анотація або стислий зміст (завдання на розуміння тексту), враження від прочитаного, що сподобалося, вразило, здивувало, обурило (уміння аналізувати текст). Зачитують заздалегідь написаний відгук на книжку.

1 група презентує книжку української письменниці  Ірен Роздобудько «Коли оживають ляльки».

Презентація включає: біографічну довідку, інсценізацію епізодів, відгук

 

Біографічна довідка: Ірен Роздобудько – відома українська письменниця, лауреатка конкурсу «Коронація слова». Популярність їй принесли гостросюжетні твори, з детективною основою. Книжка  «Коли оживають ляльки» написана для нас, юних. Це перша спроба письменниці змалювати світ дитинства. Про що ця книжка?

Творче завдання 1 групі: обіграти сцену оживання ляльок

Діти із задоволенням інсценують найцікавіші, на їх погляд, епізоди

 

Наводимо зразок відгуку

Любі діти!

 

У світ вийшла нова книжка відомої української письменниці  Ірен Роздобудько «Коли оживають ляльки».

Це захоплююча подорож у казковий світ дитинства, де панують добро, любов, злагода, взаєморозуміння.

Багато цікавого ви знайдете для себе, перегорнувши сторінки книжки. Довідаєтеся про справжніх майстрів: маленьких, але винахідливих гномів, які за допомогою ножиць, рулонів паперу для витинанок, пляшечок клею можуть наблизити та змінити пори року, розмалювати наше життя, прикрасити світ, запалити на небі зірки.

Найцікавішою є розповідь про  мешканців скляної  кульки. Знаєте, хто вони? Ніколи не здогадаєтеся. Письменниця розкриває нам ці секрети. У кульці живе річка, якою на човні можна потрапити на білий цукровий пісок під прозорим куполом небосхилу та побачити слюдяну бурульку, де сидить дитинча Букарбон, а також зустріти Пухиркового Ме, у якого чотири хвостики з кольоровими лампочками. А ще можна зайти до печери, де живе півмісяць, на ньому в безкінечні простори всесвіту плавають Тіліл та Тіліт, що подібні до пісочного годинника. Зацікавилися?

Увагу привертає розповідь про дівчину Агнію. Поки вона спала, ляльки перетворили її на пупсика, розмалювали щічки, потилицю намазали клеєм, підвели помадою вуста, одягли в повзуни і… вирушили разом на бал. Одним словом, провчили свою маму-господиню за недбале ставлення до них. Авторка переконує нас, що і ляльки мають серце та душу. Подивилися  на себе очима іграшок?

Авторка дає відповіді на різноманітні питання: де живе місяць і що значить бути сучасним? Хочете дізнатися? Про це вам, уважні читачі, розкажуть маленький хлопчик Мікі та білий кухоль, висока склянка, філіжанка з кавою.

Ця книжка не лише збагатить вашу уяву, а й навчить бути спостережливими, бережливими, допитливими, кмітливими. А головне, допоможе творити добрі справи.

Письменниця пише легко, зрозуміло. А її бурхлива фантазія, дивні уявлення та багата уява надають розповідям таємничості, яку хочеться розгадати.

Любі читачі, здійсніть чудову подорож у світ дитинства, який так майстерно описаний у  книжці Ірен Роздобудько «Коли оживають ляльки».

 

2 група презентує  книжку української письменниці Євгенії Кононенко «Неля, яка ходить по стелі».

 

Біографічна довідка: Євгенія Кононенко – відома українська письменниця.  Учасник багатьох міжнародних літературних, культурологічних і наукових форумів в Україні, Франції, США, Польщі, Фінляндії, Естонії, Росії тощо. Переможець і лауреат низки літературних і перекладацьких премій.
Народилася 17 лютого 1959 р. у Києві. Закінчила механіко-математичний факультет Київського державного університету ім. Т.Шевченка (тепер — Київський національний університет ім. Т.Шевченка) (1981) та французьку філологію Київського інституту іноземних мов (тепер — Київський лінгвістичний університет) (1994). Живе у Києві, має сина та доньку. Є автором книжок для дорослих. Книжка «Неля, яка ходить по стелі» написана для школярів і не тільки, для тих, хто вчиться, любить школу.

Творче завдання 2 групі: від імені Нелі розповісти про її життя

 

Наводимо зразок відгуку

Любий друже!

 

Із серії «Сучасна дитяча проза» вийшла книжка Євгенії Кононенко «Неля, яка ходить по стелі».

Про що вона?

Про дев’ятирічну дівчину Нелю, яка постійно змінює місце навчання, щоразу зустрічається з новими учнями та вчителями в школі. На її шляху постають нові труднощі, проблеми, але завдяки своїй здатності бути собою, вмінню дружити, загостреному почуттю справедливості, вона виділяється з-поміж інших ровесників.

Але це не все. Яка вона дивовижна! Має неабиякі здібності, які я не можу пояснити: Неля вміє ходити по стелі, а її волосся здатне змінювати колір залежно  від  настрою. Книжка про школу, учнів та вчителів, про їх непрості відносини, про ученицю четвертого «де» класу, яка приховує багато таємниць. Живе з татом –  ординарним двадцятивосьмирічним комп’ютерником, який вважає, що всі ми частина Великої Системи, віртуального світу. Неля цим користується і інколи підключається до неї (хто б не хотів!). На уроці математики пише формулу вищої школи, чим і здивовує вчителів.

Письменниця розповідає і про однокласників Нелі Миронець по Лисогорській школі, які вчаться дружити, закохуватися, сваряться та миряться, пустують на уроках. Прикрий випадок із яблуком, закинуті на уроці фізкультури штани на лампу – ось що може посварити як учнів, так і вчителів.  Хто правий, а хто ні, спробуємо розібратися, прочитавши книжку.

А як хочеться Нелі  бути нормальною, дружити з нормальними дітьми без хисту ходити по стелі й мати телепатичний зв’язок із татом.

Про що ця книжка? Про анонімні листи до міністерства і що з цього вийшло. Про це дізнаєтеся, прочитавши книжку.

Книжка Євгенії Кононенко «Неля, яка ходить по стелі» створена для тебе. Учить бути справедливими, чесними, відвертими, не підставляти друзів.

Мені сподобалася ця книжка, у ній багато фантастичних пригод.

Раджу кожному прочитати.

 

3 група презентує  книжку українського письменника Любка Дереша «Про Миколу Гоголя, Марка Твена, Ніколу Теслу, Альберта Ейнштейна, Стівена Кінга»

Біографічна довідка: Любко Дереш – один із найвідоміших сучасних українських авторів. Учився в школі №2 м. Пустошити, потім закінчив Львівський фізико-математичний ліцей та економічний факультет Львівського університету. Його твори перекладені кількома європейськими мовами (німецька, польська, італійська, сербська тощо); роман «Культ» був представлений на Лейпцизькому книжковому ярмарку 2005 року. Свої твори пише для дорослих. Книжка«Про Миколу Гоголя, Марка Твена, Ніколу Теслу, Альберта Ейнштейна, Стівена Кінга» адресована найдопитливішим, найкмітливішим – дітям.

Творче завдання 3 групі: п’ять учнів заздалегідь готували розповіді про видатних дітей  на основі прочитаної книжки(на дошці портрети видатних людей).

 

Наводимо зразок відгуку

 

Любий друже!

Ви вже, напевно, бачили в книгарнях та в бібліотеці нову книжку молодого письменника Любка Дереша «Про Миколу Гоголя, Марка Твена, Ніколу Теслу, Альберта Ейнштейна, Стівена Кінга».

Написана молодим письменником для допитливих дітей, для тих, хто хоче багато знати про українського та американського письменників, талановитого винахідника, фізика, який перевернув звичні уявлення про світ та простір.

Автор запевняє нас, що буде цікаво познайомитися зі звичайними-незвичайними дітьми, які надихнуть нас на захоплююче життя.

Зі сторінок книжки багато можна дізнатися про життя видатних дітей. У своїх розповідях автор підбирає такі епізоди,  які допомагають уявити собі талановитих людей у дитинстві, завдяки ілюстраціям скласти їхній портрет.

Захоплюючими є розповіді про Миколу Гоголя, який любив різноманітні пенали, футляри, ручки, записники, у них знаходив красу, про Марка Твена, що  збирав смішні історії. Хорошим другом для однолітків був Нікола Тесла. Здивувала історія про життя Альберта Ейнштейна, який у дитинстві не любив математику, погано висловлював свою думку. Ніхто б не подумав, що з такого тихоні вийде така геніальна людина. Стівен Кінг має пророче прізвище, кінг з англійської перекладається як «король».

Після прочитання залишилися не лише приємні спогади, а й пошана до видатних людей.

Ця книжка вам сподобається. Отож, пізнавайте навколишній світ, уявляйте, фантазуйте, подорожуючи разом із книжкою Любка Дереша про видатних людей.

Сміливо мандруйте її сторінками,  і вона стане для вас добрим другом.

VІ. Самооцінка. Учитель пропонує поставити кожному учню оцінку за урок. Діти говорять про те, чи співпала вона з тією, що поставили собі на початку уроку. Чи поповнилися їхні знання, чи збагатилася пам’ять новими іменами письменників, героїв?

VIІ. Закріплення набутих знань, умінь, навичок (Провести фронтальне опитування):

  • Упізнай героя
  1. Хто є автором книжок «Коли оживають ляльки»?
  2. «Неля, яка ходить по стелі написана»…Євгенією Кононенко
  3. Любко Дереш написав про таких видатних дітей: Миколу Гоголя, Марка Твена, Ніколу Теслу, Альберта Ейнштейна, Стівена Кінга.
  4. Хто із  героїв дитячої сучасної прози розмальовує наше життя (гноми)
  5. Як звуть дівчину із книжки, що ходить по стелі (Неля)
  6. Хто із  видатних дітей мав дар бачити невидиме для інших таємниче світло? (Тесла)
  7. Що колекціонував у дитинстві Микола Гоголь? (пенали, футляри, ручки, записники, прес-пап’є, олівці, пера для написання)
  8. Смішні історії любив… (Марк Твен)
  9. Кому із героїв батько подарував у п’ять років компаса? (Альберту Ейнштейну)
  10. Ким був Нелин батько? (комп’ютерником)
  11. Який предмет любив Ейнштейн? (геометрію).
  12. Кого вважають королем жахів? (Стівена Кінга)
  13. Що живе в кульці? (річка)

VIІІ. Оцінювання вчителем учнів (з урахуванням самооцінок). Створення ситуації успіху.

IX. Підбиття підсумків. Отже, 1 день подорожі у світ дитячої  прози підійшов до кінця. Сподіваємося, що вам було цікаво, захоплюючі розповіді про життя видатних дітей, про пригоди учнів та вчителів, про так званих електронних відьом, про дивних істот – наших вірних друзів дитинства – ляльок –  надихнули вас перечитати книжки  не тільки тих авторів, про яких сьогодні ми говорили, а й інших авторів, які писали про дітей і для дітей. Бажаємо приємного прочитання.

X. Домашнє завдання. На позакласне читання підготувати  твори сучасної дитячої прози (за вибором учнів)

Вкладення:
Скачать этот файл (урок про сучасну дитячу прозу .doc)Подорож у світ дитячої української прози [Розроблений урок веде у світ маленьких героїв І.Роздобудько,Л.Дереша, Є.Кононенко] 57 Kb
SocButtons v1.4
Останнє оновлення на Четвер, 21 жовтня 2010, 08:09  

 

Ефективний урок

Підготовка до атестації: як оформити власне портфоліо

Проектування дистанційного курсу. Практикум

Школьный веб сайт: проектирование, разработка, публикация

Photoshop: первые уроки. Часть 1

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Конвертер файлів Office 2007

Расширения для Joomla

Шановні користувачі порталу!


У зв'язку з підвищенням тарифів Укрпошти на пересилання поштових відправленнь вартість одного сертифікату тепер складатиме 35 грн.

Пошук

Авторизація

Вартість при замовленні кількох сертифікатів одночасно

Кількість

сертифікатів

Вартість
1-4
35 грн за кожний сертифікат
5 145 грн
6 155 грн
7 165 грн
8 175 грн
9 185 грн
10 195 грн

 

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:

ICQ: 615327719


© 2011 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2012 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.