Вчительський Журнал он-лайн

 

"Будова слова. Орфографія 5 клас"

Друк

Відділ освіти Київської райадміністрації

Одеська спеціалізована школа № 86

І – ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови

Одеської міської ради

Одеської області

 

Обласний конкурс „ Панорама творчих уроків - 2013” на кращі конспекти уроків з української мови та літератури для 5-х  класів у загальноосвітніх навчальних закладах за новими програмами

 

 

Розробки уроків

з української мови

за темою „Будова слова. Орфографія”

 

Автори:

Філінюк Л.В.,

вчителька української

мови та літератури,

І категорії

Коротиш Г. Б.,

вчителька української

мови та літератури,

ІІ категорії

 

Одеса - 2013

 

УРОК № 1

Тема. Корінь, префікс, суфікс і закінчення — значущі частини слова (повторення і поглиблення відомостей )

Мета: повторити й поглибити знання учнів про будову слова;удосконалити знання учнів про спільнокореневі слова і про основу слова й закінчення змінних слів, про префікс, корінь, суфікс і за­кінчення як значущі частини слова;

- розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення;

- виховувати любов і пошану до рідної мови, рідного краю, українського фольклору.

Обладнання: підручник, картинки з елементами українського фольклору.

Тип уроку: формування й удосконалення умінь та навичок.

Перебіг уроку

I. Узагальнене повторення вивченого матеріалу

- Пригадайте, які розділи науки про мову ви вже вивчали?

- Які одиниці мови вивчаються у цих розділах?

- У яких розділах об’єктом вивчення є слово?

- Яка різниця між лексикологією і морфологією?

II. Мотивація навчальної діяльності школярів

1. Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

 

Рідна мова – не полова:

її за   вітром не розвієш.

Народне прислівя

2.Колективна робота.

— Прочитайте записані на дошці речення. Знайдіть і ви­пишіть окремо спільнокореневі слова та різні форми одного сло­ва. Поясніть, як ви це зробили.

Доброму всюди добре.

Світ не без добрих людей.

Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш.

Птицю пізнають по пірю, а людину – по мові.

Людина без мрії, як пташка без крил.

—Як ви думаєте, для чого ви виконували це завдання? (Щоб навчитися відрізняти спільнокореневі слова від різних форм одного слова.)

—Як відрізнити форми слова від споріднених слів?

—Запишіть такі слова: садок, ліс, вчора.

—На вашу думку, які завдання з ним можна виконати?

—Я вам пропоную виділити в усіх словах закінчення і зро­бити висновок. (Слова бувають змінні і незмінні.)

—Що вказує на змінність чи незмінність? (Наявність — відсутність закінчення.)

—А які ви ще знаєте частини слова?

-  Я задумала два слова,(наприклад, прекрас­на і(наприклад, лісникувати), відгадайте їх.

—Що ви можете сказати про ці слова?

—Чи знаєте ви що-небудь про будову слова?

III. Повідомлення теми та мети уроку

1. Слово вчителя

Префікс, корінь, суфікс, закінчення вивчає спеціальний розділ «Будова слова. Орфографія». З будовою слова пов'язано багато орфограм, які вимагають застосовувати ці правила і вміння виділяти значущі частини слова. З тим, як побудовано слово, з яких частин воно скла­дається, ви ознайомилися в молодших класах. Вивчаючи цей розділ, ми будемо спиратися на засвоєний раніше матеріал, по­повнювати знання новими відомостями. Особливу увагу приді­лимо розвиткові вмінь застосовувати правила на практиці.

— А для чого потрібні ці знання?

(Учні дають відповіді і роблять висновки.)

2.Робота з підручником ( читання вголос теоретичного матеріалу)

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Творча робота

—З поданих слів складіть і запишіть речення.

1) Добро, багатство, кращий, ім’я. (Добре імя – краще багатство)

2) Від ,  серденьку, добрий, словечка, теплий, на. (Від доброго словечка тепло на серденьку)

2.Евристична бесіда

—Що ви зробили для того, щоб утворити речення? (Зміни­ли порядок слів і поставили слова в потрібній формі, змінили закінчення.)

—А чи всі з наведених слів можна змінити? Які слова не мають закінчення?

—Чи можна сказати, що слово добро не має закінчення?

—Що таке закінчення? Чим відрізняються слова, що мають нульове закінчення, від слів без закінчення?

—Чи є рівнозначними вирази «слово закінчується на о» і «слово має закінчення о»?

—Що таке закінчення? Яку функцію воно виконує?

—Розгляньте схеми. Що це за слова?

 

 

—Чому вам не вдається «впізнати» слова? (Тому що не ві­доме їх лексичне значення.)

—Що таке лексичне значення слова? Яка частина слова «виконує цю роботу»? (Основа.)

3.  Систематизація знань. Групова робота

Закінчить речення

Основа –це…

Закінчення - це..

Корінь - це…

Префікс - це…

Суфікс - це…

4.Обговорення результатів групової роботи

5.Розподільний диктант

Завдання: слова записати у три колонки: в першу — слова із  закінченням;  у другу — без закінчення;  у третю — слова з нульовим закінченням.

Життя, завод, учень, кіно, навколо, прикордонник, підберезовики, таксі, озеро.

6.Колективна робота

Завдання: розібрати слова прикордонник, підберезовик і таксі за будовою.

—Як ви це будете робити?

7.Робота за підручником

1)    Впр.   стор.

V. Узагальнення  й систематизація знань

Виконання тренувальних вправ

Завдання І: до поданих коренів дібрати якомога більше суфіксів та префіксів та утворити нові слова: чит , гір.

Завдання II: прочитати текст. Виписати в один стовпчик різні форми одного слова, у інший — спільнокореневі. Корені виділити.

Рідний край

Рідне, рідна, рідний — корінь роду й народу. Рідна мати й рідний тато, рідна земля й рідна Україна, рідна мова й рід­на школа...

Святі слова тримають нас на світі й учать любові до бе­регів, між якими з віків у віки тече ріка нашого народу, на­шої нації, нашої України! Школу поставили українці в один ряд із такими словами, які рівноцінні життю,— мама, Украї­на, мова.

Ми, українці,— нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що ми вічно будемо на цій землі. (За Я. Гояном.)

VI. Підсумок уроку

Проблемне запитання.

—Перегляньте теоретичний матеріал на стор.   , виділіть нове від раніше відомого.

VII. Домашнє завдання

Підручник, §   , вправа    .

 

 

УРОК №2

Тема. Вимова і написання префіксів з- (зі-, с-)

Мета: виробляти навички правильної вимови і написання слів з префіксами з- (зі-, с-), формувати загально пізнавальні вміння знаходити префікси у словах, визначати їх роль;

- розвивати творчі вміння використання префіксів під час створення нових слів.

- виховувати повагу до народних звичаїв і повір’їв та любов до природи.

Обладнання: підручник, таблиця знань учнів про значущі частини слова;  роздатковий матеріал .

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності школярів

1.Перевірка домашнього завдання

- З яких морфем складається слово?

- Які морфеми є носіями лексичного значення? А граматичного?

- Чи змінюється значення слова зі зміною його форми?

- Як ви розрізняєте спільнокореневі слова та різні форми одного й того ж слова?

- Яка морфема у слові головна .Дайте їй визначення?

- Що спільного та відмінного між префіксом та суфіксом?

- Чи всі слова мають закінчення?

2.Колективна робота

-  Прочитайте слова, записані звукописом, запишіть їх ор­фографічно.

- Яке мовне явище тут відбувається? (Уподібнення приголос­них.)

-  Порівняйте вимову та написання.

 

ІII. Мотивація навчальної діяльності школярів

Проблемне запитання

- Як можна згрупувати префікси за «стабільністю» їх напи­сання?

-  Які з них «непохитно» дотримуються морфологічного принципу написання?

- Які поступаються перед принципом фо­нетичним?

-  Навіщо нам потрібні ці знання?

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

Кожна травичка на своєму корені росте.

Приказка

- Запишіть тему уроку « Вимова на написання префіксів з- (зі-, с-)»

V. Опрацювання нового матеріалу

1.Коментар учителя. Перед дзвінким приголосним префікс з- вимовляється дзвінко, а перед глухими наближається у вимові до парного глухого [с].

Буква с пишеться перед літерами к, п. т, ф, х: сказати, списав,стерти, сформувати, схопити. Їх легко запам’ятати у вислові: кафе « Птах »

В інших випадках потрібно писати букву з: зшити, здружити, збудити.

2. Самостійна робота

Переписати речення з дошки . У виділених словах позначити префікси. Виписати букви, перед якими пишеться префікс с-, узяти їх у рамку та запам’ятати .

Із щастя та горя скувалася доля. Робиш добро - не кайся, робиш зло – зла й сподівайся. Здоров’я маємо – не дбаємо, а стратимо – плачемо. Глянув – як сфотографував. В сіні вогню не сховаєш.

3. Робота за підручником стор.  впр.     (усно)

VІ. Виконання завдань творчого характеру

1.Моделювання нових слів

До поданих слів додати префікс з- (с-).

Пробувати, рівнятися, одягнений, малювати, орати, кинути, нівечити, економити.

Складіть другі букви кожного утвореного слова і дізнаєтесь, що буде з тим, кого дощ до нитки намочив (промокне).

Коментар учителя. Для полегшення вимови при збігові кількох приголосних префікс з- уживається з голосним (і). На письмі він передається сполученням букв зі: гнути – зігнути.

2.Гра «Вижени помилку».

—У книгу вскочила безголова Помилка і скоїла багато лиха. Вам необхідно знайти цю лиходійку і вигнати її з краї­ни «Орфографії». Пояснити правильне написання слів.

Граза пройшла… Сітхнули трави,

Квітки галівки підняли,

І солнце, тепле і ласкаве,

Зпинило погляд на землі.

Летає радіст,щастя  світить,

Дзвенять пташки в садах рясних,

Зміются знову трави, квіти…

А сльози ще тремтять на них.

( О. Олесь)

3.Диктант з коментуванням

Здригнувся дуб, збудилася зі сна  осика трепетлива.(Б. Лепкий)

Струшується сад, як парасолька.( Л. Костенко)

Злякав метелика, сполохав й під ним фіалочку зірвав.(А.Казка)

І сонце тепле і ласкаве спинило погляд на землі. (О.Олесь)

Дрімота золота, немов живиця, метеликам думок зліпила крильця. (Д. Павличко)

VІІ. Систематизація й узагальнення знань

- Для чого служать префікси у словах? Навести приклади.

- Чи змінюється лексичне значення слова зі зміною префікса? Пояснити.

VІІІ. Підбиття підсумків уроку

Опитування «Закінчіть речення».

- На цьому уроці я навчився...

ІХ. Домашнє завдання

Виписати з художніх творів слова з префіксами з- (с- , зі-). Виділити їх. Пояснити правопис.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК №3

Тема. Вимова і написання префіксів роз-; без-

Мета: поглибити у навчити школярів правильно писати та вимовляти префікси роз-; без-; зна­ходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; виправляти орфографіч­ні помилки на вивчені правила;

- розвивати мис­лення та вміння самостійно здобувати знання;

- виховувати любов до рослинного світу та розуміння його значення в житті людини.

Обладнання: підручник,  сюжетні картинки, додатковий матеріал.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1.Мобілізація уваги учнів.

- Відгадайте загадку.

До країни знань ішов мандрівник

І зустрів цікаві складники:

Поєднались префікс і числівник

І зробились назвою ріки

- Яка це назва? ( Прип’ять)

- Поміркуйте про яку властивість префіксів говорить ця загадка? ( Словотворчу)

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

-         Запишіть тему уроку «Вимова і написання префіксів роз-; без-»

Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

Мудрим ніхто не вродився, а навчився.

Народне прислівя

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

- Згадайте, які мовні явища зумовлені милозвучністю української мови?(Спрощення, уподібнення , чергування)

- Розкажіть, як вимовляється дзвінкий з у кінці префіксів перед глухими?

- А перед ж, ч, ш?

- Чи завжди відповідає вимові написання?

ІV. Опрацювання нового матеріалу

1.Коментар учителя

Одразу скажемо: префіксів із буквами С, Ш,Ж на кінці в українській мові немає!

Є префікс без-, роз-, через-,але в ряді випадків, наприклад, перед глухими звуками  [к],[п], [т], [х], [ф], [с], кінцевий [з] в цих префіксах може оглушуватись, особливо при швидкому темпі мовлення.

- Вимовте швидко слова: возстати, безпомічний, розхитаний, розпікати,- і ви почуєте на кінці префіксів не з , а с.

- Чи легко в цих випадках не допустити помилки в написанні подібних слів? Але є правило, в якому чітко сказано, що в українській мові префіксів рос-, бес- не існує і це потрібно запам’ятати. Отже, в цих всіх префіксах треба писати букву З, щоб там не чулося.

Для полегшення вимови при збігові кількох приголосних до префікса роз- додається голосний і : розігнути, розіслати.

2. Робота з підручником ( зачитування вголос правила на стор.  )

V. Виконання практичних завдань

1.Гра «"Ремонт" слів»

- «Відремонтуйте» слова, вставивши пропущені літери. Виділені слова розберіть за будовою та зробіть звуковий запис слів.

Бе..шовний, бе..страшний, бе..захисний, ро..ступитися, роз..утися, бе..пека, ро..жало­бити.

2.Переклад українською мовою ( додаток )

Завдання: перекласти українською мовою, виділити префік­си, пояснити відмінності у вимові та правописі префіксів у обох мовах. При потребі скористатися перекладним словником.

Алеша рассматривал свое семечко и не мог налюбоваться им. Он с радостью думал над тем, когда он безошибочно про­читает напамять 20 страниц. Эта мысль очень радовала его. К сожалению, мальчик не знал, что начать необходимо именно с себя. Бесспорно, это так.

(По А. Погорельскому.)

3.Навчальний диктант

Давно помічено, що різні квіти розкривають і закривають свої пелюстки у певний час. Та якщо вам спало на думку створити квітковий годинник, будьте обережні. Серед квіток є й такі, які можуть нанівець вашу затію.

Скажімо, тирлич весняний. Сонячного ранку він розтулив свою розкішну синю квітку. Ви зафіксували час, і тепер залишається ще ввечері не пропустити мить стулення квітки. Та що це? Набігла хмарка, і безсовісна квітка почала згортати пелюстки. Як тільки хмара просунула далі і сонячні промені торкнулися рослини, безпринципна квітка знов розкрилася. І скільки не з’являлися хмари, безхарактерна рослина реагуватиме на них. Отже, не годиться наш тирлич для квіткового годинника…

VI Систематизація й узагальнення знань

1.Дослідження – пошук

- Утворіть від сполучень іменників з прийменниками прикметники з префіксами без-

Без совісті, без вусів, без крил, без меж, без хмар, без помилок, без надії, без ціни, без зубів.

- Поясніть лексичне значення слів

VIІ. Підсумок уроку

Складіть усну розповідь про правопис префіксів. Свою розповідь ілюструйте прикладами.

VIІІ. Домашнє завдання

Скласти казку про префікси.

 

 

УРОК №4

Тема. Вимова і написання префіксів пре-; при-; прі-

Мета: закріпити здобуті  знання  про будову слова; навчити правильно вимовляти і писати ненаголошені е, и у префіксах пре-; при-; прі-; формувати вміння та навички творення нових слів за до­помогою префіксів;

- розвивати вміння працюва­ти з лексичним матеріалом, спостережливість;

- виховувати співчуття і уважність до будь – якої людини, що потрапляє у біду.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет І. Франка, сюжетні картинки.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Складання лінгвістичного повідомлення на основі самостійно вибраного матеріалу

1. Перевірка домашнього завдання

2.Зачитування лінгвістичних казок, створених учням.

Зразок   казки

Ішли якось нерозлучні друзі Роз і Без лісом і розмовляли. 'Зненацька Без почав сумувати.

«Який я безталанний і безпомічний. За сьогодні ми вже двічі встигли збитися з доріжки»,— розмірковував Без.

Префікс Роз розсердився на друга і сказав: «Як ти можеш так безсоромно себе обмовляти? Адже саме ти знайшов стежку, що веде безпосередньо до нашого будиночка».

Без аж повеселішав від цих слів розради. І друзі пішли далі, весело наспівуючи пісеньку та розважаючись.

- Складіть усне повідомлення про орфограму « Префікси роз-, без-, з- (с-)».

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

Не бажай ти умом

Понад світом кружить,

А скоріш візьмись

В світі праведно жить.

І. Франко

IV.  Мотивація навчальної діяльності школярів

1.Колективна робота

Прочитайте уривок пісні Теодора Кукуризи «Світ не без добрих людей». Скажіть, чому в одних випадках вживається префікс пре-, а в інших — при-. Визначте слова із префіксами.

Ти скажеш: «Світ не без добрих людей».

І серце мов оживає,

Тому що я згадую лиш тих людей,

Що пісня про них не вмирає.

У пам'яті образи чесних людей,

Прекрасних, ласкавих, привітних —

Стараюсь забути багато людей,

Людського звання негідних.

Старайтесь завжди прожити лиш так,

Щоб потім про вас пам'ятали,

Про ваше прекрасне і чесне життя

Народні пісні розказали.

V. Організація пізнавальної діяльності

1) Коментар учителя. Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки ( його можна замінити прислівником дуже).  У префіксі пре- пишеться буква е : претихий, прерозумний, пречудовий. У префіксі при- найчастіше вносить у значення слова приєднання, приближення або неповноту дії чи ознаки. У префіксі при пишеться буква и:  прибудувати, прикладати, приставляти.

Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре- , як і коренях слів, вимовляється наближено до [и]. Ненаголошений голосний [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитися у написанні префіксів пре-, при-, треба розрізняти їх за значенням.

Префікс прі- пишеться у словах прізвище, прізвисько, прірва.

2) Опрацювання теоретичного матеріалу, стор.

3) Вправи     (усно)

VІ. Виконання практичних завдань творчого характеру

Аналітичні вправи:

1.Розмежуйте слова у дві колонки: в першу –зі значенням наближення, у другу – зі значенням неповноти дії або якості. Підкреслити префікси.

Прибути, привести, прилетіти, приморський, приміська, приморожена, причинені, припорошило, прихворіти.

2.Прочитати народні прислів'я. Доповнити їх словами, що підходять за змістом, взявши їх із довідки. Згада­ти і записати три прислів'я з префіксами пре-, при-, прі-.

1) Що літом набгавши загребеш, то зимою руками ....

2) Що влітку вродиться, то взимку ....

3) Учись змолоду — ... на старість.

4) Відстанеш годиною — ... родиною.

5) На годину ... , за рік не доженеш.

6) Що нині утече, то завтра ... .

7) Від теплого слова і лід ....

8) В чужому домі будь привітливим, а не ... .

Довідка: згодиться, не збереш, не здоженеш, пригодить­ся, спізнився, примітливий, розмерзає, не зловиш.

— Поясніть лексичне значення слів привітливий і приміт­ливий, складіть з ними по одному реченню.

3. Завдання: від дієслів пекти, йти, писати утворити слова з усіма можливими префіксами.

4. Завдання : розкрити дужки, пояснити написане. Ви­конати морфемний аналіз останніх двох слів.

Пр(е,и)тихли, пр(е,и)носив, пр(и,і)рви, пр(е,и)людія, пр(е,и)слухаюсь, пр(е,и)чистий, пр(е,и)крили, пр(и,і)звисько, пр(е, и) дорожній.

VІІ. Систематизація й узагальнення знань

- Якого значення словам надають префікси пре- , при-?

- Назвіть слова з префіксом  прі-.

- Для чого необхідні знання про вживання префіксів?

VIІІ. Підсумок уроку

Складіть усне повідомлення про правопис префіксів. Свою розповідь ілюструйте прикладами.

VI.  Домашнє завдання

Підручник стор.     Впр.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №5

Тема. Суфікс як значуща частина слова

Мета: повторити й поглибити знання учнів про суфікс, зміцнювати навички щодо його закріплення, уміти знаходити  суфікси, визначати їх  роль у словах;

- розвивати творчі вміння використання суфіксів для творення

нових слів;

- виховувати любов до навколишнього середовища, сприяти розвитку естетичних смаків.

Обладнання: підручник, додатки до уроку.

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1) Перевірка готовності учнів до уроку

2) Перевірка домашнього завдання

ІІ. Ознайомлення учнів з темою та метою уроку

1. Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

…бо мова – це пісня душі,

покладена на слова.

І. Франко

Практична мотивація

До іменників дібрати нові слова за допомогою суфіксів.

Квіти - квітковий, троянди - трояндовий, подарунок - подаруночок, казка - казочка.

Коментар учителя

Суфікс - значуща частина слова, що стоїть після кореня і служить для утворення нових слів.

(Наприклад: ліс - лісочок, перелісник, залісся, лісничиха, лісовик, лісовичок.)

ІІІ. Виконання практичних завдань різних типів

1) Конструювання нових слів

а) Утворити якнайбільше нових слів за допомогою суфіксів.

Пісня, дуб, листя, зима, верба, квіти, природа, луг, трава, гарний, сонце.

б) Скласти твір-мініатюру на тему "Весна - красна", використовуючи попередні слова та утворені.

2) Розподільний диктант

- Розподілити слова у три стовпчики:

1- корінь, закінчення ;

2- корінь, суфікс, закінчення;

3- префікс, корінь, суфікс, закінчення.

Холодний, приказка, дощовий, сонце, гарненький, щирість, зерно, беззоряний, синочок, випускний, завершить, переносне, пам’ятка, стильовий.

Коментар учителя

На основі алгоритму, що пропонується учням у вигляді схеми (або роздавання матеріалу на парти) розглядається порядок розбору слова за будовою. (Додаток)

Холодний - холод, дощовий, гарненький, беззоряний, синочок.

1.Слово (вимовити слово – для усного розбору, записати слово – для письмового розбору).

2.Виділити закінчення (змінне, нульове).

3.Виділити основу.

4. Виділити змінні частини слова (префікс, суфікс).

5. Зробити висновок про розібране ( змінне, незмінне).

3) Вибіркове письмо з творчим завданням

- Виписати слова із суфіксами, що надають слову зменшувального - пестливого значення.

Гарнесенький, солодкий, матінко, татусю, братик, квіточки, сонечко.

- Із словами сонечко, матінко скласти речення.

V. Систематизація й узагальнення знань

- Що таке суфікс?  Яке місце він займає у слові?

- Чи може слово існувати без суфікса?  Приклади навести.

-  Скільки може бути у слові суфіксів?

- Яка роль суфікса у слові ?

V. Підсумок уроку

Оцінювання роботи учнів.

VІ. Домашнє завдання.

1) Дібрати по три слова, до складу яких входить:

а) префікс, корінь, суфікс;

б) корінь, суфікс,закінчення;

в) два префікса, корінь, суфікс, закінчення;

г) префікс, два кореня, , суфікс, закінчення.

2) Скласти з ними речення. Розібрати за будовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок№6

Тема. Використання у мовленні слів з префіксами і суфіксами, що надають емоційного забарвлення і виразності тексту

Мета: навчити учнів використовувати  у мовленні слова з префіксами і суфіксами , що надають емоційного забарвлення і виразності тексту, підвищувати рівень культури мовлення учнів, збагачувати їх активний словниковий запас, поглиблювати здобуті знання і вміння;

- розвивати творчі вміння використання емоційно забарвлених слів під час створення монологічних та діалогічних висловлювань;

- виховувати любов до природи, сприяти розумінню потреби використовувати корисні й лікарські рослини людиною.

Обладнання: підручник, ілюстрації картин з рослинами.

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.

Перебіг уроку

І.Організація навчальної діяльності

1. Перевірка домашньої роботи

2.Усне опитування

- Що таке корінь?, префікс?, суфікс?, основа?, закінчення?

- Яка частина слова відповідає за лексичне значення слова? за граматичне?

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями.

Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

Пташка красна своїм пірям,

а людина – знанням.

Народна мудрість

- Запишіть тему уроку «Використання в мовленні слів з префіксами і суфіксами, що надають емоційного забарвлення і виразності тексту»

ІІІ. Організація пізнавальної діяльності

1. Вибірковий диктант

- Із поданих речень випишіть емоційно забарвлені слова.

1.Ой сивая зозуленька всенькі сади облітала.

2. Розсердився мій миленький, аж ногами тупотить.

3. Рости, рости, дівчинонько, на другу весну.

4. Ой став вітер буйнесенький повівати,

Ой став мене чорноморець намовляти.

5.Ой із-за гори та буйний вітер віє,

там удівонька пшениченьку сіє.

6.Котився віночок по полю,

Допросився женчиків додому.

7.Весняночко – паняночко, де ти зимувала?

2. Розбір виписаних слів за будовою

- Яка із значущих частин надає емоційного забарвлення?

3.Коментар учителя. В українській мові  переважно в художньому стилі використовуються  емоційно забарвлені суфікси, а саме зменшено – пестливі –ечок, -єчок,- ечк,-єчк: вершечок, мішечок, краєчок; діжечка, яєчко, словечко.; суфікс –еньк(о), -єньк(о) вживається для творення пестливих назв: батенько, серденько; ніженька, тополенька. За допомогою суфіксів –иськ, -їськ,-ищ,- їщ утворюються слова переважно з емоційно- негативним відтінком: дівчисько, хлопчисько; вогнище, побоїще, становище.

VІ. Виконання практичних завдань творчого характеру

1.Словниковий диктант

Сонечко, сердечко, віконечко, грушечка, ластівочка.

Дитятко, пташенятко, горобенятко.

Забіяка, задавака, гуляка, зарізяка.

Волоцюга, злодюга, п’янюга.

Хлопчисько, дівчисько, зайчисько

Дідуган, стариган.

Хитрун, брехун, шпигун, вередун, стригун.

-В поданих словах виділіть суфікси. Які відтінки у значенні слів вони надають?

2. Творча майстерня

1.Запишіть найбільше ласкавих слів, з  якими мати звертається до дитини?

Зразок: сонечко, синочок…

Від поданих слів утворіть і запишіть пестливі форми. Хто більше?

Син – синочок, синок…

Дочка -  …, мати -…, брат -…, тато -…, баба -…, дід -…

3.Навчальне аудіювання

Прослухати текст.

Любця, любчику, любець

Якої поезії і водночас надії сповнені ці пестливі звертання закоханих до любистка – його ж бо вважали приворотним зіллям, оспівували в піснях про нещасливе кохання, сподівалися з його допомогою причарувати, привернути до себе обранця чи обраницю. Тим часом любисток – трава успішно слугував і цілком земним, буденним справам: у ньому купали немовлят, молоді дівчата мили ним волосся і шкіру, щоб було гарне і блискуче. Лікували ним нервові, шлункові хвороби, серце, водянку, незагойні рани, висипи на шкірі, випадання волосся і шкіру на голові – усього й не перелічиш. А зараз і хату прикрашали – надто вже він духмяний. Не знайдете у селі подвір’я, де б не вивіщувалося дудчасте стебло, увінчане о літній порі зонтиками з дрібних золотавих квіточок.

 

- Яка мета висловлювання? Визначити стиль і тип мовлення.

-  Які почуття викликає у вас заголовок?

-  Яку корисну інформацію ви почерпнули з цього тексту?

- Перекажіть докладно текст.

- Запишіть іменники: зілля, трава, хата, село, стебло, літній. Від них утворити нові слова за допомогою суфіксів.

- Розібрати за будовою слова: закоханий, нещасливе, причарувати, випадання, увінчане. Зробіть висновок, якого значення надають словам префікси ?

V. Систематизація й узагальнення знань

1. Вибіркова робота

Прочитати речення. Записати їх, з дужок вставляючи слова, які відповідають контексту стилю висловлювання. Аргументувати свій вибір.

1.( Калина, калинонька, калинка ) – кущ або ( невеличке, невелике, малюсіньке, маненьке)

( деревище, дерево ) заввишки до трьох метрів.

2.У Вербну неділю ми з мамою освітили ( гілочки, гілки, галуззя) верби у церкві, а потім удома ( легко, легенько, легесенько) били родичів і бажали  ( здоров’я, здоров’ячка), довгих років життя.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Написати невеличкий текст – розповідь про якусь особу, істоту чи предмет, які дороги для вас. Введіть елемент опису. Використовуйте слова з суфіксами, які надають словам емоційного забарвлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №7

Тема. Вивчені орфограми в значущих частинах слова ( повторення)

Мета: повторити основні правила щодо вивчених орфограм у значущих частинах слова,  закріпити орфографічні правила; виробляти навички грамотного письма;

- розвивати здатність аналізувати вчинки людей, давати їм словесну оцінку;

- виховувати у дітей повагу до історичної пам’яті українського народу.

Обладнання: підручник, картинки з ілюстрацією карт України.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

Рідний край – земний рай.

Приказка

ІІІ. Узагальнення і систематизація здобутих знань

1.Вибірковий диктант

Коли забув ти рідну мову -

Яка б та мова не була –

Ти втратив корінь і основу,

Ти обчухрав себе дотла.

Коли в дорогу ти збирався,

Казала мати, як прощавсь,

Щоб і чужого научався,

Й свого ніколи не цуравсь.

Ти ж повернувсь душею бідний,

Не просто розгубив слова,

Немов якійсь Іван безрідний,

Іван, непомнящий  родства.

Не раді родичі обновам.

Чи ти об’ївся блекоти,

Що не своїм. Не рідним словом

Із матір’ю говориш ти?

Ти втратив корінь і основу,

Ти очухрав себе дотла,

Бо ти зневажив рідну мову,

Ту, що земля тобі дала.

2. Граматичне завдання

- Доведіть, що слово корінь багатозначне. Про який корінь ідеться у вірші?

- Який корінь ви вивчали на уроках? Дайте визначення.

- До слова безрідний доберіть синоніми і спільнокореневі слова.

- Які явища відбуваються при творенні форм слів і споріднених слів?

- Розберіть за будовою слово розгубився. Яка особливість будови дієслів на  -ся ?

ІV. Виконання практичних завдань

1. Тренувальні вправи

1.1.Розбір слів за будовою

Займенник, прізвище, сутінки, перегляд, знесилитися, запрошення, підвіконня, прізвисько, навесні, перейти.

- Поясніть правопис префіксів, суфіксів.

- Які слова не мають закінчення? Чому?

1.2.Чергування в коренях слів

- З поданих прислів’їв виписати слова, де чергуються голосні звуки.

  1. На годину спізнишся, за рік не доженеш.
  2. На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.
  3. Без роботи день роком стає.
  4. Посій упору, будеш мати зерна гору.

1.3. Написання и, і після шиплячих та г, к, х.

Словниковий диктант

Житло, вишивка, живиця, шипшина, жінка, читач, міжгір’я, кіптява, самохіть, згірклий, кирпатий, кість, хитрий.

- Пояснити правопис и, і після шиплячих та г, к, х.

1.4.Самостійна робота

- Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Будь – які три слова розібрати за будовою і скласти з ними речення.

Пр..блудний, пр..бігти, пр.. великий, пр..звисько, ш..колад, ч..рствий, ро..цвіла, ..формувати, ..писати.

1.5.Робота з підручником

Впр.        стор.

V. Підсумок уроку

Оцінювання роботи учнів.

VІ.Домашнє завдання

Виписати приклади на повторені правила.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 8

Тема. Повторення вивченого про будову слова. Підготовка до контрольної роботи

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про основу і значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити частини слова і виділяти основу, визначати їх роль у словах, закріпити набуті орфографічні навички учнів;

- розвивати творчі вміння використання основи слова і значущі частини слова для створення нових слів, їх форм, а також під час побудови діалогічних і монологічних висловлювань;

- виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: підручник, картини з пейзажами природи.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого.

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Ознайомлення учнів з епіграфом уроку

Знання – дерево, а діло – плоди.

Приказка

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Гра

Хто швидше розставить одиниці мови від найменшої до найбільшої?

Речення, звук, текст, слово, морфема.

- У яких розділах про мову вивчаються ці одиниці?

2. Експрес - опитування

- Які ви знаєте значущі частини слова? Дати їм визначення.

- Чи завжди слова з однаковим коренем є спільнокореневими?

- Що є спільною частиною споріднених слів? Навести приклади.

- Яке значення має закінчення у слові? Що воно виражає?

- Які суфікси надають слову емоційного забарвлення?

- Які слова не мають закінчення?

- За допомогою чого може змінюватися форма слова?

ІV. Виконання практичних завдань на застосування узагальню вальних    правил

1. Робота з текстом

Розмова дерев

Бруньки розтуляються, шоколадні, з зеленими хвостиками, і на кожному зеленому дзьобику висить велика прозора краплина.

Візьмеш одну бруньку, розітреш між пальцями, і потім довго все пахне тобі ароматною смолою берези, тополі або черемхи.

Понюхаєш черемхову бруньку і одразу пригадаєш, як, було вилізеш високо на дерево по ягоди, блискучі, чорно – лакові. Їв їх жменями просто з кісточками, але нічого від того, крім доброго, не бувало.

-   Виписати виділені слова. Дібрати до них спільнокореневі. Розібрати за будовою. Пояснити орфограми

2.Орфографічні вправи

Переписати речення, на місці крапок вставляючи пропущені букви.

Надійшла весна пр...красна, многоцвітна, тепла, ясна, ніби дівчина в вінку.(І. Франко) З чужої чужини, з далекого краю пташки пр..летіли ло рідного гаю.(Б. Грінченко) Пр..йди, весно, пр...йди, рясна, новим життям заграй! Задивився я на небо пр..голубе.(Б. Лепкий) Пр..несла мені весна те, що пилом вже пр...пало.(О. Олесь) І мовчать,як сон, пр...мудрі верби.(Д. Фальківський) Вечір сном пр..жмурив брови і напружив вуха. (Д.Загул) Неначе випурхнула з казки пр..чиста райдуга – дуга.(І.Драч)

- Пояснити написання префіксів.

3. Диктант з коментуванням

Зчистити, розізлив, схопити, безділля, розкаже, спалити, розмова, зцілити, безпам’ятний, сфотографувати, зшити, зібрав.

- Виділити префікси.

4. Дібрати до поданих слів форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування Пояснити орфограму.

Паперовий, шепотіти, дитина, каменя, зимівля, звечоріло, бджола, щока, пташечка.

5. Самостійна робота

Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Розібрати три виділених слова за будовою і скласти з ними речення.

Боч..чка, с..р..дина, ..рубаний, б..р..зневий, з..брати, роз..слати, ..хитрити, пос..віти, т..хенько.

6.Робота з підручником стор.

Виконання тестових завдань

7.Консруювання нових слів

Утворити нові слова за допомогою суфіксів від слів учити, мудрий, нога, дівчина, голова, гарний, білий, стіна.

- Чи може слово існувати без суфікса?

- Яких відтінків можуть надавати суфікси? Наведіть приклади.

V. Узагальнення  й систематизація знань

- Скласти невелике монологічне повідомлення в науковому стилі на тему «Будова слова. Орфографія».

VІ. Підсумок уроку

Учитель аналізує проведену навчальну роботу учнів над застосуванням набутих знань і зосереджує увагу учнів на підготовку до контрольної роботи з розділу « Будова слова. Орфографія»

VІ.Домашнє завдання

Повторити підручник, §   , вправа      . Виписати приклади на повторені правила.

 

Урок №9

Тема. Контрольна робота №  (диктант з граматичним завданням)  за темою "Будова слова. Орфографія"

Мета: оцінити рівень орфографічної й пунктуаційної грамотності (правильно писати слова на вивчені правила та слова, визначені для запам’ятовування; ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації;

- розвивати творчу рефлексію учнів, уміння самостійно мислити;

- виховувати культуру усного й писемного мовлення;  шанобливе ставлення до природи.

Обладнання: текст диктанту, граматичне завдання.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення п'ятикласників з темою,  метою уроку

ІІІ. Підготовча робота

1.Мотивація навчальної діяльності учнів.

2.Проведення інструктажу щодо написання диктанту.

ІV.Проведення перевірки знань та вмінь учнів

1.Перше читання тексту контрольного диктанту вчителем.

2.Учні під час першого слухання тексту диктанту сприймають його зміст, звертають увагу на наявність вивчених пунктограм.

3.Повторне читання тексту диктанту вчителем окремими частинами і його написання учнями

Затишна поляна

Був темний великий ліс. А посеред непролазної гущавини примостилась затишна поляна. Росли тут кучеряві кущі ліщини, росла густо горобина з червоногарячими коралями на шиї.

Поляна була в такій глушині, що ніхто з людей сюди не заходив. Тільки прибіжить іноді з гущавини зайчик та поскубе зеленої травиці, прискаче сполохана сарна й постриже вушками на поляні, пристрибає спритно білочка поласувати горішків торішніх. Прекрасно було на поляні. Згори пестливо гріло сонце. Знизу йшли теплі випари й млосна лісова вогкість. У траві ж стрекотали стоголосо всілякі коники та цвіркуни. Не встигне  ще білий день ясні очі протерти, як починається в лісі радісна музика. Усе навкруг гарне, все життєрадісне на поляні.

(За П. Козланюком)

4.Заключне читання тексту диктанту вчителем і самоперевірка учнями написаного.

5. Поділ учнів класу за варіантами.

V. Виконання граматичних завдань

Варіант 1

1) Утворити нові слова за допомогою префіксів від слів: казати, чудовий, великий, в'язати.

2) Зробити розбір слів за будовою: вивчений, премудрість, дівчинка, настінний.

Варіант 2

1) Утворити нові слова за допомогою суфіксів від слів: щирий, рука, козак, гарний.

2) Зробити розбір слів за будовою: турботливий, суфіксальний, препоганий, вишитий.

VІ. Підсумок уроку

1. Відповіді на запитання, що виникли в учнів під час написання контрольного диктанту.

2. Збір зошитів

VІІ.Домашнє завдання

Повторити розділ « Будова слова. Орфографія»

 

 


Авторизація

Сплата online


Пошук

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 

Лічильник

Проверка сайта

© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2014 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.