Вчительський Журнал он-лайн

 

План-конспект уроку

Друк

Тема уроку. Ліна Костенко. Історичний роман у віршах «Маруся Чурай». Центральні проблеми твору. Образ Марусі  Чурай.

Мета уроку. Повинні усвідомити ідейно-художній зміст та особливості твору, формувати вміння творчо осмислювати прочитане, на основі літературного дослідження створити цілісні образи родини Чураїв і Бобренків, поглиблювати вміння висловлювати власне ставлення до вчинків, морального вибору героїв; розвивати креативне, логічне мислення, культуру мовлення, естетичний смак, відчуття насолоди від читання художнього тексту; виховувати почуття власної гідності, порядності і вірності, повагу до мистецтва і митців.   Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Портрет поетеси, ілюстрації до твору, учнівські малюнки, папки «Критичне мислення. Практикум», виставка книг.

Хід уроку
Ця дівчина не просто так, Маруся.                                                                                                                   Це – голос наш. Це – пісня. Це – душа.

Хіба то дівка? То ж таки ледащо,                                                                                                                Усе б співала. Боже упаси!Ліна Костенко
I. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, очікуваних результатів

.Виходячи з теми, визначте очікувані результати нашої роботи ( «Дерево очікувань»).
Буду знати….                                                                                                                                                    Буду вміти визначати…                                                                                                                                          Зможу використати….


Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжимо розглядати незвичайну книгу – книгу про історію, пісні,  кохання і зраду. Як говорив відомий літературознавець М.Слабошпицький: «Маруся Чурай» Ліни Костенко – не просто наша обікрадена й поганьблена історія, не тільки художня енциклопедія життя українського народу середини 17ст. Це історія, яка осмислює саму себе, мисляча історія. Це – партитура вічних мотивів духовного буття народу… Якщо в національному письменстві є такі твори, як «Маруся Чурай», значить воно не безнадійне і не безнадійна доля того слова – воно виживе й вистоїть у цьому складному й трагічному світі, який не має сентиментів до жодного народу» (лунає музика; через проектор – слайд-шоу про Ліну Костенко).

II. Евокація.

- Робота в парах ( інтерактивна вправа «Мозковий штурм»):                                                                                   1) визначити тему твору;                                                                                                                                     2) визначити ідею твору;                                                                                                                                       3) визначити сюжетні лінії твору;                                                                                                                           4) визначити жанр твору, довести свою думку (група літературознавців).

- Незакінчене речення  «Із твору «Маруся Чурай» я довідався про…. » (ключові епізоди).
Тема:                                                                                                                                                                   • зображення головної героїні Марусі Чурай як легендарної народної поетеси і талановитої співачки з Полтави;•           відтворення духовного життя України 17ст.;                                                                                                       • усенародна участь у національно-визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького.

Ідея:                                                                                                                                                                  • возвеличення Марусі Чурай – хранительки національних оберегів, інтелектуальної й незалежної жінки.                    • в образі втілено найкращі риси українського жіноцтва – багату духовність, співучість, ліризм, романтичну вдачу, незалежність натури, що засвідчують незнищенність національного духу, глибока віра в духовну силу й могутність нашого народу.

Сюжетні лінії:                                                                                                                                                      • історична – визвольна війна українського народу із шляхетською Польщею;                                                            • особиста (любовна) – кохання Грицька Бобренка – Марусі Чурай.

Композиція: 9розділів.                                                                                                                                    Кульмінація1 – суд і вирок.Зав’язка – спогади Марусі про стосунки з Грицем.Розвиток дії – Маруся йде на прощу.        Кульмінація2 – облога Полтави.                                                                                                                            Розв’язка – зняття облоги, Маруся проводжає полк, що співає її пісні.Позасюжетні        елементи: портрети героїв, пейзажі, опис саду, пісні, діалоги, монологи, авторські відступи.

Жанр: історичний роман у віршах.                                                                                                              • Хто у світовій літературі працював у цьому жанрі? (О.С.Пушкін. «Євгеній Онегін»).
III. Фаза побудови знань.                                                                                                                                      • Читання з маркуванням: опрацювати статтю Григорія Клочека «Нескорена» у хрестоматії «Срібний птах, II                  частина» (с.250-252), виписати проблеми роману, порівняти із тими, що визначили учні.                                      • Метод «Прес» (схеми): визначити проблематику роману, довести свою думку, посилаючись на текст.
Проблематику роману:

1) служіння народові;                                                                                                                                        2) вірності та зради;                                                                                                                                              3) буття України;                                                                                                                                              4) стосунки в родині;                                                                                                                                            5) батьки й діти.

За Г.Клочеком,патріотизму; любові і зради (філосософія любові); митець і народ, митець і суспільство;

Слово вчителя.

Маруся Чурай… Хто вона насправді?                                                                                                                                 • Уважно подивіться на епіграф. Що ви помітили незвичайного в епіграфі?

Так, епіграф складається із діаметрально протилежних думок про Марусю Чурай. Отже, ми повинні з’ясувати: яка ж вона - Маруся Чурай, яке її місце у творі?

Щоправда, її традиційно називають «дівчиною з легенди», тому що реальність її існування поки що документально не підтверджена. Досить значна кількість переказів і легенд, побудованих на спільній сюжетній канві.   На основі народних оповідань про Марусю Чурай було створено чимало біографічних нарисів, повістей та драматичних творів:  - російський драматург О.Шаховський видав історичну повість «Маруся – малоросійська Сафо»,                                  - український драматург Г.Бораковський написав драму «Маруся Чурай – українська піснетворка»,                              - В.Самійленко присвятив співачці драматичну поему «Чураївна»,                                                                            - М.Старицький «Ой, не ходи, Грицю..»,                                                                                                                - Левко Боровиковський, балада «Чарівниця»….
*    У якому творі звучать пісні Марусі Чурай? (Іван Котляревський «Наталка Полтавка»)
• Асоціативний кущ:     Маруся Чурай…….
• Інформаційний проект (презентація).
• Випереджаюче завдання: «Подвійний щоденник»(1-цитати, 2-коментар: чому записали цю цитату, про що вона заставляє задуматися, чи близька вашому життєвому досвіду, не згодні із думкою автора, записати свої думки, асоціації):
Робота в групах: 1) Маруся і Гриць;                                                                                                                                                2) батьки й  матері;                                                                                                                                              3) Іван Іскра;                                                                                                                                                      4) історичні та другорядні персонажі.

* Усне малювання: якою ж перед вами постала Маруся Чурай (малюнки), коментар.


Слово вчителя.                                                                                                                                                        Ми заслухали думки різних літературних персонажів про Марусю. Які моральні цінності, такі й позиції.                       Чураї – духовність, традиції, чесність.                                                                                                                     Бобренки – добробут, багатство, користь.                                                                                                             Але всі ці люди згодні в одному – Маруся і Гриць –не пара. Чи погоджуєтесь і ви з цією думкою.                               Спробуйте відповісти на це питання, згадавши ще одну пару в українській літературі, яка не стала щасливою – Мавка і Лукаш із драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» (схема «Власна позиція: за - проти»).

Чільне місце у творі займає «вічна» проблема літератури – проблема митця й народу, митця й суспільства. Порівняйте творчий шлях Ліни Костенко й героїні роману – Марусі (порівняльна характеристика).

У своїх дослідженнях літературознавці  сім’ю Чураїв зображують у формі шлюбної обручки, а Бобренків – у формі трикутника. Подумайте,чому саме?


IV. Рефлексія.
Метод «Рюкзак»: які знання, уміння можна використати на інших уроках, у житті?.. (достатній рівень).

Метод «Різнокольорові капелюшки» (високий рівень):                                                                                                            • Червоний колір – настрій, емоції, здібності                                                                                                            Мені сподобалось…                                                                                                                                              Мій настрій…                                                                                                                                                        Я досяг успіху, тому що….                                                                                                                                  • Синій – важливість уроку                                                                                                                                      Урок важливий, тому що…                                                                                                                                  • Зелений колір- скласти сенкан «Маруся Чурай»;                                                                                                                  есе «Образ любові як втілення високої християнської цінності» або написати лист Марусі Чурай.
Наостанок звучить пісня «Ой, не ходи, Грицю..»
Її пісні – як перло многоцінне,                                                                                                                             Як дивен скарб серед земних марнот.                                                                                                                  Тим паче зараз, як така розруха.                                                                                                                          Тим паче зараз, при такій війні,-                                                                                                                            Що помагає не вгашати духа,                                                                                                                                Як не співцями створені пісні?
***                                                                                                                                                        В розмові я, сказати б, то не дуже.                                                                                                                        А в пісні можу виспівати все.                                                                                                                                             ***                                                                                                                                                         А я стояла…Що ж мені, кричати?..                                                                                                                       Які мені сказати їм слова?..                                                                                                                                   Дівчаточка, дівчаточка, дівчата!                                                                                                                            Цю не співайте, я ж іще жива.
V. Повідомлення домашнього завдання.
С. 279-293, с.293-294-тести (дост.рівень),твір-мініатюра «Нерівня  душ – це гірше, ніж майна!»( Ліна Костенко) (вис.рівень).


Література                                                                                    1.Демчук О. Нестандартні уроки з української  літератури. - Тернопіль:Підручники та посібники, 2000.-141с.              2.Ліна Костенко: Навчальний посібник – хрестоматія/Ідея упорядкування, інтерпретація творів Григорія Клочека. -       Кіровоград; Степова Еллада, 1999.      -320с.                                                                                                      3. Слоньовська О.В. Конспекти української літератури для 11-х класів; Нове прочитання творів. –К.: Рідна мова,              2001.-797с.                                                                                                                                                      4.Усі уроки української літератури в 11 класах. Академічний та рівень стандарту/ Упоряд.  В.Г. Сухенко, О.М.Чхайло -      Х.: Вид. група «Основа», 2011.  -604с.                                                                                                              5.Федоренко Т. Вивчення композиційно-сюжетних засобів роману «Маруся Чурай» Ліни Костенко// Українська             література в загальноосвітніх школах.        -2009.-№5. –с.22-25

 

Вкладення:
Скачать этот файл (3Ліна Костенко. Конспект уроку.doc)3Ліна Костенко. Конспект уроку.doc [ ] 672 Kb
Скачать этот файл (5 Презентація про Ліну Костенко.pptx)5 Презентація про Ліну Костенко.pptx [ ] 253 Kb
Останнє оновлення на Четвер, 17 травня 2012, 17:37  


Новий сайт

Шановні користувачі та гості сайту .

Ми підготували для вас новий, яскравий і зручний сайт на якому ви зможете не тільки розповідати про свої розробки уроків і замовити сертифікати, але і з користю провести час зі своїми друзями та колегами в соціальній мережі , пограти в цікаві ігри та інш. Ми щойно запустили цей проект, встигніть пройти реєстрацію в числі перших і Ви зможете отримати унікальне і красиве посилання на свій профіль.



Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.