Вчительський Журнал он-лайн

 

Інтегрований урок "Казка з дитинства запрошує у гості"

Друк

Інтегрований урок з української та світової літератур у 5 класі.

Тема: Казка з дитинства запрошує у гості

Мета: підтримувати інтерес дітей до казки, закріплювати вміння розрізняти народну й літературну казки, викликати бажання творити добро, пробуджувати бажання читати казки самостійно, розвивати пам'ять, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до будь – якої книжки. розвивати мовлення, насичувати словниковий запас школяра;

викликати цікавість, інтерес, формувати щоденну потребу в книзі і бажання читати й розповідати казки, інсценізувати й ілюструвати їх;

прищеплювати любов до казки, викликати бажання фантазувати, створювати щось своє, неповторне; заохочувати до перших власних «спроб пера».

 

Обладнання: виставка книжок «Казки нашого дитинства», ілюстрації до казок, портрети казкарів, картки з текстами для проведення змагань, настільна  гра – вікторина «Цей прекрасний і чарівний світ казок» , диски з фрагментами казок. Ілюстрації казкових героїв. Висловлювання видатних людей про казку. Виставка малюнків до літературних казок. Зразки дитячих казок.

 

Тип уроку

за етапами навчального процесу – застосування знань, формування вмінь і навичок;

за основним способом проведення – з різними видами роботи;

за провідною освітньою метою - комбінований .

 

Використана література:

  1. Крутенко О.В. Навчати п'ятикласників розрізняти поняття “літературна казка” і “народна казка” – перший крок до їхньої літературної освіти.   // Всесвітня література у середніх навчальних закладах України. – 2003. - №10. – С. 15-18.
  2. Музика Т. // Українська література в загальноосвітній школі .- 2008.- №6
  3. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (для 12- річної школи). Зарубіжна література. 5 кл. / Науковий редактор Д.С.Наливайко; керівник авторського колективу Ю.І Ковбасенко. - К., 2005.

Структура уроку:

І. Організаційний момент.(3 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань.(25хв)

ІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок учнів ( 8 хв)

ІV. Підсумки уроку.(7хв.)

V. Домашнє завдання.(2 хв.)

На дошці записи: Що за диво ці казки...

Олександр Пушкін

Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі

(А. Костецький).

Дитина кожна завжди залюбки йде у дитинство в диво – казки (Василь Василашко).

 

(Уроку передує підготовча робота)

1. Випереджальне завдання : дізнатися, звідки беруться казки.

2. На урок запросити гостей.

3. За проханням учителя хлопець та дівчина – старшокласники  розучують роль Казки та Листоноші.

4. Батьки купують книжки, якими в кінці уроку нагороджується їхні діти.

Хід уроку

І. Організаційний момент.(3 хв)

1. Перевірка готовності дітей до уроку.

Діти сидять за партами, що розташовані у класі колом. На дошці (по всій класній кімнаті) прикріплені ілюстрації до казок, малюнки із зображенням казкових героїв.

2. Привітання.

Учитель: Доброго дня, діти! Сьогодні у нас на уроці присутні гості, тому поверніться, привітайтеся і подаруйте їм свої посмішки!

 

Думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість, успіх.

Чути голос печі

- Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!

Учениця: Ой, та це ж говорить піч з казки  «Пані Метелиця»

-Можна  я витягну хліб із печі?

Учитель:

-Аякже, скоріш витягайте. А коли урок закінчиться, ми з задоволенням посмакуємо хлібом з печі казки «Пані Метелиця». Ох, недаремно наш урок, діти, розпочався незвично.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.(25хв)

Учитель: Подивіться навколо. Діти! Що незвичайного ви помітили?

Відповіді учнів: Кабінет прикрашено ілюстраціями до казок, малюнками із зображенням казкових героїв, є виставка цікавих книжок, портрети казкарів. До нас завітали дорогі гості. Здається , до нас прийшла казка.

Учитель. Так. Сьогодні у гості завітала до нас казка. А це означає - у нас незвичайне свято. Його немає в календарі, але воно є в серці й душі тих людей, які люблять казки. Дорогі мої!          На вас чекає незабутня зустріч з Величністю Казкою і її творцем – Казкарем. Ця зустріч незвичайна, як і сам  урок. Ми пригадаємо казки, з якими познайомилися на уроках української та світової літератур, ще раз зустрінемося із героями.

Відкрийте свої зошити і запишіть тему уроку .

Перед вами на дошці записані епіграфи уроку. Прочитаємо один з них , а саме А.Костецького «Казки дружать з дітворою, полюби їх у житті – і улюблені герої будуть завжди друзями в путі»

та спробуймо пояснити .

Учитель. Чи погоджуєтесь ви з автором?

(відповіді учнів)

 

Так. Існує книг багато на землі.

Вони цікаві, мудрі, гарні.

Та кожен з нас, дорослий чи малий,

Всяк казочку читати полюбляє.

 

Казка – це світ чарівний та незвичний,

Казка – це диво, сповнене краси.

Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,

Це справді свято, радість для душі.

 

У казці звірі мову мають,

Дерева розмовляють, мов живі.

Добро і правда завжди зло долають,

Тому і люблять казку і  діти, і дорослі всі.

 

Мудра казко, казко-чарівнице,

Ти даруєш ласку, вчиш ростить пшеницю.

Поведи нас за собою

В світ прекрасний і чудовий.

Казочко, казочко, ти приходь до нас,

Завітай любесенько у наш 5 клас.

В країну казок підемо я і ти,

У казці всім цікаво побувати.

Там вірних друзів зможемо знайти,

І з ними весело  порозмовляти.

(чути голос  казки у класі)

Казка

Вітаю вас, дорослі і малі,

Від всіх казок низенький вам уклін.

Я – казка мудра. Хочу вам сказати,

Що кожен з вас мене повинен знати,

Бо, кажуть, казка вчить на світі жити

Та правду й волю завжди боронити.

- Дякую, дякую любі мої , що ви запросили мене на свято. Я прийшла до вас не сама, а із своїми друзями- казковими героями, які сьогодні  також слухатимуть вас та спостерігатимуть  як і я , за вами та вашими відповідями.

Учитель . Ой, люба Казонько! Для нас буде за честь мати таку гостю.

Діти! А чи замислювалися ви коли – небудь над тим, звідки беруться казки?

Ось як цікаво на це запитання відповів відомий фінський письменник – казкар Закаріас Топеліус

(Вчитель веде розповідь на фоні легкої музики (щебетання пташок, легенький шум вітру і т.д.)

«Як настане літо, вийдіть дуже рано в поле, коли роса лежить на траві – там блищать тисячі казок, мов діаманти. Потім на берег моря, де на воді граються маленькі кучеряві хвилі з білими баранцями - то й є казки. Восени прислухайтесь до шуму смерек, що розповідають предковічні казки про велетнів. Або пошукайте їх у вересові – він знає безліч казок. Узимку можна читати чудові морозяні вірші – візерунки на шибках або на вкритих інеєм деревах, а напровесні казки грають барвами на вечірньому небі. І восени, і взимку, і навесні ви можете читати сріблясто-зоряні казки. Природа може розповісти силу-силенну казок .»

- Так, дійсно, природа сповнена казок, їх потрібно лише побачити і відчути. Сьогодні, під час нашої подорожі ми не тільки відчуємо казки, а й проведемо  казкові вікторини ,поринемо у світ уяви та фантазії.

Учитель: Для вас було випереджальне завдання , а саме, дізнатися, як з’явилися у людей казки. Чи справилися із завданням?

Учениця: Я в інтернеті  знайшла давню африканську притчу, що має назву «Як з’явилися у людей казки». Послухайте її. «Жила собі колись миша. Бігаючи скрізь, проникала вона в будь-які будинки, у найпотаємніші сховища, а її очі ставали свідками багатьох подій. Одного разу миша вирішила сплести собі казки з усього того, що побачила на своєму віку. Кожну казку одягла в яскраве плаття – чорне чи біле, червоне чи синє. Так з’явилися казки в мишачій хаті.

Вони замінили миші дітей. Та якось по тому полю, де була мишача хатка, проходила отара овець, і якась вівця вибила ногою двері. Казки вибралися з хати і розбіглися по всій землі.

Тому й немає на землі народів, які б не знали казок, як немає, мабуть, і людей, які б їх не любили.»

Учитель. Діти! А давайте повторимо з вами те, про що ми говорили з вами на попередніх уроках.

1. Що називається казкою? (Народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.)

2. Яку будову має казка? (Зачин, основна частина і кінцівка.)

3.  Яким є основний конфлікт казок? ( протистояння добра і зла, у якому зазвичай перемагає добро)

4. Що таке мандрівний сюжет? ( сюжети (розповіді. Зображення персонажів, подій тощо). Які трапляються в літературах  різних народів, вони неначе «мандрують світом»)

5. На які види поділяються казки? (Казки про звірів, фантастичні, або чарівні, і побутові.)

На столі перед вами назви казок . Ви повинні розкласти їх за різновидами.

( «Пан Коцький», «Лисиця та журавель», «Мудра дівчина», «Пані Метелиця», «Попелюшка», «Про Жар-птицю та вовка», «Про правду та кривду».

Молодці. З цим завданням ви впоралися

Ось вам уривки з казок, а ви виразно  прочитайте і відгадайте  назву казки. Готові?

----«А щойно вона ввійшла в двір, півень злетів на цямрину і заспівав:

Кукуріку, кукуріку! -

Наша дівчина іде, -

на ній золота без ліку.» (Брати Грімм «Пані Метелиця»)

----«Кмітлива дівчина одну ногу взула в драний черевик, а другу залишила босою. Піймала горобця, зайця, запрягла в санчата цапа й вирушила: однією ногою стоїть на санях, а другою по землі ступає...» (Народна казка « Мудра дівчина»)

---- «Привіз його вовк у великий ліс, а посеред того лісу стояла хата велика; біля тієї хати стоїть стовп, на стовпі висить клітка, а у тій клітці сидить птиця така, аж сяє…» («Про жар-птицю та вовка»)

---«Іванко, трохи отямившись, спустився з гори до заклятого міста, у якому все було чорне від прокляття. Зайшов у палац, ліг і заснув. Уранці прийшла принцеса, теж чорна, принесла хліба. Говорить до нього, а він мовчить, боїться відповідати. Панночка сказала, що він своїм мовчанням рятує її від прокляття і якщо буде терплячим та мужнім до кінця, то виручить усе місто.» («Красний Іванко і закляте місто»)

Послухайте початок прислів’їв, згадайте кінцівки, з’ясувати до якої казки їх можна віднести.

• Мудрим не вродився, а… (Навчився) («Мудра дівчина»)

• Дерево міцне корінням, а… (людина працею)(«Пані Метелиця»).

• Не багатство красить людину, а… (Розум) («Мудра дівчина»)

• Найбільше каліцтво – (ледачість) (»Пані Метелиця»)

• Неправдою світ перейдеш, а… (Назад не повернешся) («Про правду і кривду»)

•Казка вчить, як… (На світі жить) (До всіх казок)

Учитель: Пригадайте, будь ласка, в чому різниця між літературною та народною казкою? (У сиву давнину, коли люди не вміли писати, улюблені казки передавалися з покоління в покоління «з уст у вуста». Тому автором цих казок вважають народ, а казки називають народними. Літературна ж казка має певного автора – письменника-казкаря).

----------Наведіть приклади народних казок.

----------Кого з казкарів ви знаєте?

Казка супроводжує людину все життя. І скільки б нам не було років, ми з задоволенням слухаємо, розказуємо казки, віримо в них. Зверніть увагу на цей запис (учитель читає слова О. Пушкіна): Що за диво ці казки...Як ви розумієте його?

Справді казка – це диво. Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радості.

Діти, а чи любите ви вікторини? Якщо так, то проведемо їх із великим задоволенням.

ІІ (а). Проведення літературних вікторин.

Вікторина«Казкознавці».

1) Як починається казка «Про правду і кривду»? (Жили колись два брати: один багатий, а другий бідний, що й не сказати…)

2) Як починається казка «Мудра дівчина»? («Було собі два брати — один убогий, а другий багатий.)

3) А як починається казка «Про жар-птицю та вовка»? (Було в одного царя три сини: два розумних, а третій — дурень.)

4)Як починається казка «Пані Метелиця»? (Жила на світі одна вдова, і мала вона дві доньки. Одна з них, падчірка, була гарна й роботяща, а друга, рідна, гидка й лінива.)

Учитель:

Що спільного ви помітили, коли ми брали участь у вікторині «Казкознавці».

Учні:. Казковий зачин містить натяк на те, що дія відбувається не тепер, а колись. Це особливість початку майже кожної казки.

Учитель. Що ще особливого ви помітили в казках?

Учні:. Кожній казці характерні повтори.

Учитель. Чи зустрічалися ми з фантастичними подіями та незвичайними героями у побутових казках?

Учні. Ні. Вони з’являються лише в чарівних або у фантастичних казках.

Учитель. Отже, зробіть висновок: чим відрізняються фантастичні казки від побутових?

Учні. У фантастичних казках є «дивовижний» помічник, який допомагає героєві, котрий пройшов випробування на доброту і людяність; наявні фантастичні події і чудодійні предмети.

--- «Мозковий штурм» для казкознавців

а) Кого вважають першим у Європі автором  літературної казки? (Шарль Перро). Які казки ви знаєте? («Червона шапочка», «Попелюшка», «Кришталевий черевичок», «Кіт у чоботях»).

б) Хто є найулюбленішим казкарем Америки і світу (Уолт Дісней - «Чіп і Дейл», «Білосніжка і семеро гномів»).

в) Які два брати створювали літературні казки ( Брати Якоб та Вільгельм Грімм – «Бременські музиканти).

Вікторина «Хто ми і звідки?»

Учитель. Які казки вважають найдавнішими? (Казки про тварин.)

(На дошці розташовані малюнки Ведмедя, Вовка, Жар- птиці, Лисиці, Півника, Собаки.)

Учитель. Роздивіться малюнки й пригадайте, в яких казках живуть ці герої, як їх там називають?

 

Фізхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться,

В різні боки похиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Працює уява « Кому належать ці речі?»

Учитель. Крім казкових героїв, у казках  обов′язково «живуть» і чарівні речі. Вони супроводжують їх, а деякі наділені даром розуміти свого хазяїна або навіть говорити з ним. Подивіться на малюнки . Пригадайте, кому належать ці речі?

Горох – «Принцеса на горошині», «Котигорошко»

Рукавичка - «Рукавичка»

Туфелька - «Попелюшка»

Сіно – «Солом’яний бичок»

Яйце – «Курочка Ряба»

Корабель- «Летючий корабель»

Фарба – «Фарбований лис»

Троянди - « Снігова королева»

«Загадковий».

Учитель: А зараз чарівні речі з казок будуть вам загадувати загадки. Впізнайте назву казву казки, її автора та скажіть, хто з чарівних речей розповідає.

Учитель зачитує з карток, наприклад, такі розповіді:

Розповідь 1. Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки, разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до Бабусі. Але моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди. (Червона Шапочка з однойменної казки Ш. Перро).

Розповідь 2. Безперечно, я б не хотів її підводити. Я б міг відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але я не маю права ні поспішати, ні відставати. (Годинник з казки Ш.Перро «Попелюшка або Кришталевий черевичок»).

Розповідь 3. Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися  у воді. Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він і не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?(Золотий ключик з казки О.Толстого «Золотий ключик або Пригоди Буратіно»

Розповідь 4. Я живу з батьком бідно, але чесно. От мій дядько , батьків брат, якось запропонував нам взяти у нього дійну корову з тим, щоб ми потроху за неї відробляли. Але пізніше мені довелося допомагати батькові у вирішенні завдань… (Народна казка «Мудра дівчина»)

«Розкажи уривок казки».

Учитель: Роздивіться запропоновані ілюстрації до казок. Пригадайте назву казки, її автора, перекажіть уривок, зображений на ілюстрації.

Учитель добирає ілюстрації до казок на свій розсуд.

«Ти мене знаєш?»

Учитель. Бачу, всі казкові персонажі присутні сьогодні на уроці. (Стукіт у двері. Заходить старшокласник, одягнений Листоношею, який приніс телеграми. Вчитель читає, а потім здивовано.) Оце так, здається, не всі «герої» завітали до нас. Переді мною телеграми – вибачення, але без підписів. Здогадайтеся. Хто надіслав нам телеграми.

Учитель читає тексти телеграм, що написані на картках. Це, наприклад. Такі телеграми:

«Вирушаю на весілля до Дюймовочки». (Ластівка з казки Г.К.Андерсена «Дюймовочка»).

«Хворію від переїдання: з’їв семеро козенят».(Вовк із казки братів Грімм «Вовк та семеро козенят»

«Соромлюся своєї гидкої зовнішності».(Гидке каченя з однойменної казки Г.К.Андерсена)

«Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжники.»(Падчерка з казки С.Маршака «Дванадцять місяців»

«Йду визволяти братів і сестру з полону».(Котигорошко з однойменної української народної казки».

«Треба закінчити вязати сорочки з кропиви для братів».(Еліза з казки Г.К.Андерсена «Дикі лебеді»

«вибачте, змушена виконувати всю хатню роботу». (Падчірка з казки «Пані Метелиця»)

---А зараз , казкові забави для кмітливих  «Знайди розбіжності»

Учням пропонуються два малюнки однакових , але  є у них 10 розбіжностей.

---Усна подорож книжковою виставкою, на яку завітали книжки-казки. Їх, як бачите, дуже багато, всі вони чимось схожі, але багато і чим відрізняються. Давайте поміркуємо, чим же вони схожі? Що у них спільного? Яка у них відмінність?

---На дошці розміщені ілюстрації учнів . Погляньте, який цікавий цей казковий світ, а найголовніше, що кожна дитина бачить його по – своєму.

ІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок учнів ()Інтерактивне навчання: технологія «Мікрофон».

Пропоную учням продовжити речення:

- Я люблю читати казки, тому що…,

КАЗКА ВЧИТЬ БУТИ ……..обережними , розумними, добрими, доброзичливими. Попереджувати своїх друзів про небезпеку.

ІV. Підсумки уроку.(7хв.)

Заключне слово вчителя. Я хочу подякувати вам діти за активність і старанність. А тепер скажіть, чи сподобався вам урок?

Що особливо сподобалось?

- Понад сто років тому відомий педагог К.Д.Ушинський писав: «Я рішуче ставлю народну казку недосяжно вище всіх оповідань, написаних навмисне для дітей освіченою літературою… В народній казці велика, сповнена поезії дитина – народ – розповідає дітям своїм дитячі мрії та принаймні наполовину вірить сам у ці мрії».

Ось і уроку кінець!

Хто плідно працював – молодець!

Ви дружні й активні були увесь час.

Хороші оцінки чекали на вас.

Збігла подорож як коротка мить.

Час наш дуже швидко біжить,

Ще попереду у вас багато кроків

І цікавих, і важких уроків.

Я буду рада, якщо в когось із вас виникне бажання написати свою казку, хай вам у цьому допоможе фантазія, увага, спостережливість, добре ставлення до навколишнього світу. Пам’ятаймо про це і можливо ви напишете чудову нову історію або пригоду, ще ніколи і ніким не розказану.

Бо казка кожну людину вчить мріяти і бачити світ по-особливому — романтично і образно. Про все чудесне, гарне, захоплююче ми кажемо: "Як казка!". Тому я бажаю вам мріяти і жити, як у казці, у якій пануватиме лише добро і справедливість!

Величність Казка. А її величність Казка на цьому уроці прощається з вами , і на згадку про урок хочу подарувати книги з казочками .

Країна дитинства — країна казкова,

І часто дорослих вона вабить знову.

І часто дорослі літають у мріях,

Вернутись в дитинство живе в них надія.

Із казкою, любі, не будемо розлучатись,

В далеке дитинство щораз повертатись,

Вам казка чарівна підкаже пораду,

В ній знайдете завжди потіху й відраду.

Звучить музика.

Діти виконують пісню,,Чарівна країна".

Десь за горами, за лісами,

Десь на оцій землі...

Казка чарівна проживає,

Що люба нам усім,

Світ весь навколо заіскриться,

Станеш щасливим ти.

З казки чарівної, жар-птице,

Мрії усі здійсни!

Приспів: Мрія моя ясна,

Мрія твоя ясна...

Хто розповість і хто підкаже,

Де вона, де вона...

Мрія моя ясна,

Мрія твоя ясна...

Хай же здійсниться кожна мрія

Найдивовижніша!

Дорогі наші гості!

Вчитись жити нам не рік, не два,

Ми взяли з казок сьогодні

Мудрість, ніжності слова

Дуже хочемо,

Щоб в житті у нас як в казці,

Перемагало  лиш добро.

А уроки ці прекрасні

Забути нам не дано.

V. Домашнє завдання.(2 хв.)

1. Дати письмову відповідь на питання : «Якого казкового героя можна було б обрати символом Євро -2012».

2. Створити свою власну казку з ілюстраціями.

Останнє оновлення на Вівторок, 24 липня 2012, 14:50  

Корисні посилання

Електронні книги - Основа

Adobe Acrobat

Онлайн -перекладач

Онлайн-конвертер pdf файлів в doc

Расширения для Joomla

Як дізналися про наш сайт

Виберіть одну відповідь
 


Авторизація

Увага Конкурси!

Інтернет-урок

Подати заявку на конкурс

"Інтернет-урок"


Портфоліо

шкільного бібліотекаря

Подати заявку на конкурс

"Портфоліо шкільного бібліотекаря"

Пошук

Контакти

Поштова адреса:

«Учительський журнал он-лайн»

ВГ «Основа», вул. Плеханівська, 66, оф. 5, м. Харків, 61001

Адміністратор порталу:

Тел. : (+3057) 731-96-33

e-mail:

ICQ: 615327719


© 2022 ТОВ «ВГ «Основа».

© 2013 Вчительський Журнал он-лайн. Всі права захищено.
© 2006-2009 Українська локалізація: Joomla! Україна. Всі права захищено!
Joomla! - безкоштовне програмне забезпечення, яке розповсюджується за ліцензією GNU/GPL.

 

Редакція порталу «Учительський журнал он-лайн» може не поділяти точки зору автора та користувачів порталу, які висловлюються у формі коментарів до статей, повідомлень на форумі тощо.  Автори публікацій відповідають за достовірність фактів, цитат, власних назв і т.п. Матеріали публікуються в авторському варіанті, ілюстрації, пунктуація і лексика авторські. Претензії не приймаються. Матеріали не рецензуються.