I. Вступ. Слово вчителя.
Перш ніж я оголошу тему уроку, хочу, щоб ви послухали пісню російського поета-барда (хто такий бард?) В.Висоцького «Балада про боротьбу». На екрані ви впізнаєте відомих вам літературних героїв і побачите, можливо, тих, кого ще не знаєте. Уважно вслухайтеся в слова, почуйте ідею, яку хоче донести до нас автор.
(Діти слухають пісню і одночасно дивляться слайди на мультимедійному екрані).
Продовження слова вчителя.
Важливу роль у формуванні особистості відіграють «нужные книги» (доберіть синонім до слова «нужные»), які вчать нас бути мужніми, рішучими, не здаватися у складних обставинах, не зраджувати друзів. Саме такими і є книги відомого американського письменника Джека Лондона (1876-1916 р. життя). До кожної літери ім'я та прізвища письменника ми добрали означення.
(На мультимедійному екрані).
Допитливий Люблячий
Життєрадісний Обдарований
Енергійний Наполегливий
Кмітливий Доброзичливий
Обраний
Натхненний
II. Отже, тема нашого уроку – «Сильний людський характер в екстремальній ситуації» (за оповіданням Джека Лондона «Жага до життя») (тему записуємо у зошит)
Мета уроку: вчитися давати характеристику героїв твору, вдосконалювати навички аналізу тексту, розвивати усне зв'язне мовлення, формувати прагнення до високих моральних цінностей, оптимістичний погляд на життя, впевненість у своїх силах.
III. Епіграф. Не кожний опір біді нагороджується порятунком від загибелі, та загибель завжди починається із втрати волі.
Л.Леонов
Перемагають лише найсильніші.
М.Островський
Є воля до життя – є людина.
О.Довженко
(Один із висловів записуємо у зошит)
IV. А зараз виконаємо завдання «закінчить речення»
· Джек Лондон народився у . . . (США, Сан-Франциско)
· Лондон – це справжнє ім'я чи . . .? (псевдонім)
· Майбутній письменник узяв собі таке ім'я, тому що . . (у його вітчима було прізвище Лондон)
· Прізвище рідного батька Джека Лондона . . . (Гріффіт)
· Труднощі у житті майбутнього письменника почалися з самого дитинства.
Ось що казав про себе Джека Лондон:
(учень англійською мовою розповідає)
«I was born in the poor family, was often miserable and I was sometimes starving I have never known, what to have own toys meant. Misery has always been our guiding light.»
Jack London
Клас перекладає українською: «Я народився в бідній сім'ї, часто бідував і нерідко голодував. Я ніколи не знав,що означає мати власні іграшки. Бідність була нашою супутницею завжди».
· Скільки років подарувала доля Джекові Лондону? (40)
Але він прожив яскраве, сповнене пригод життя, ніколи не здавався і досяг своєї мети – став відомим на весь світ письменником.
V. До уроку я склала акровірш, присвячений Джеку Лондону.
(Учні пояснюють, що таке акровірш; у випадку ускладнення пояснює учитель)
(Акровірш на мультимедійному екрані).
Людина, яка не скоряється,
Осяяна сильним духом,
Назавжди для людства лишається
Духовним розрадником, другом.
Обставини, час, примхи долі
Не знищать жаги до життя і до волі.
Женя Мазурок теж склала акровірш, це її перша проба пера. Послухаємо…
Людина ви чудова,
Одна у нас така,
Надійна і яскрава,
Добра і м'яка.
Одразу ми впізнали
Надію, що жила.
Для роботи на уроці ми розділилися на три групи: а) мовознавці;
б)літературознавці;
в) географи.
· Мовознавці з'ясовують значення ключових слів. На мультимедійному екрані – ключові слова: екстремальна ситуація; сила волі; мужність; кмітливість; обережність, обачливість; суворі природні умови; «золота лихоманка»; гуманізм; моральні цінності; оповідання; художній образ. (Пояснення слів дивіться у додатку №1)
· Літературознавці коротко описують екстремальні ситуації, у які потрапляли герої творів світової літератури. (Слайди : Робінзон Крузо, Дік Сенд, Том Сойєр і Гек Фінн). (Описання ситуацій дивіться у додатку №2)
· Географи визначають природні умови, клімат Північної Америки (Аляски), де відбувається дія в оповіданні Джека Лондона (Слайди з зображенням природи Аляски, карта Аляски). (Визначення природних умов дивіться у додатку №3)
VII. Одже, розпочинається найдраматичніша шахова партія між Білою пустелею і людиною. (Демонстрація слайда з зображенням шахівниці). Перший хід робить Біла пустеля.
- Що це за хід? Що трапилося з героєм? (Він вивихнув ногу)
- Що відчуває герой? (Біль)
- Як повівся Білл? (Він кинув товариша)
- Опишіть почуття героя. (Холод, самотність, страх, голод, терпіння, сміливість, бажання жити, сила волі, жага до життя)
- На що автор постійно звертає нашу увагу? Яке почуття домінує? (Голод)
- Як герой намагався вгамувати голод? (Їв кислі болотні рослини, коріння, ганявся за куріпками, ловив печкурів, шукав хробаків та жаб, хоча знав, що так далеко їх немає)
- Де герой виявив обачність, обережність,сміливість? (При зустрічі з ведмедем)
- Докажіть, що герой був кмітливим? (Розподілив сірники на три купки). – Навіщо? (Якщо загубитися чи відсиріє одна – залишаться інші. Не кинув відерця, щоб було де закип'ятити воду, щоб зігрітися). – Проте позбувся чого? (Золота). - Чому? (Воно було тут непотрібно).
- Хто ще з відомих вам героїв так само байдуже поставився до грошей? (Робінзон Крузо)
VIII. Визначимося з системою художніх образів (мовознавці нагадують, що таке художній образ)
- Хто головний герой? (Людина без імені)
- Назвіть інших героїв? (Білл, вовк, науковці, природа (Біла пустеля)
На мультимедійному екрані.
Система образів оповідання